Ferie og ny jobb

Takk for svar alle sammen :-)

Jeg har igjen ferie i år ja, ca 4 uker. Så jeg skjønner ikke hvorfor jeg har det mellomrommet mellom jobber, for jeg kan jo ikke begynne i ny jobb og bare "ja, jeg har igjen 4 uker ferie jeg må bruke opp i år". Har fastlønn og vi pleier å få utb. feriepenger i juni sammen med bittelitt lønn, og få vanlig lønn i juli og alle andre måneder. Når jeg slutter får jeg sikkert vanlig lønn i juni + feriepenger ergo det blir det samme totalt. Da påvirkes jeg vel ikke økonomisk, utenom feriepengegrunnlag til ferie neste år da?
Ok, nei hvis du ikke har tatt ut ferie så har du jo krav på en måned ferie og da får du jo betalt. Det eneste problemet du har i og med at arbeidsforholdet opphører 30. juni er at du må tjene opp sykepengerettigheter på nytt. Så du må jobbe i din nye jobb i 4 uker for å ha krav på sykepenger og sykt barn dager og 2 måneder i arbeid før du kan bruke egenmeldig. Hvis du ikke er mye syk bør jo det gå bra. Det aller beste hadde vært om kontrakten gikk ut 31. juli, ja, men det får du vel ikke gjort noe med? Lykke til i ny jobb i hvert fall! :)

Han har opphold i lønnsutbetaling regner jeg med.
Tror de fleste med fastlønn har det slik at de får 12 månederlønn, men den 12 måneden altså juni kommer feriepenger + fastlønn - 5 uker ferie.
Så verdien av fastlønnen blir trukket for ferien som skal tas. Det betyr at når man har ferie så vil lønnen fortsatt komme på konto fordi man har allerede blitt trekt :)
Men når man har timelønn og ikke fastlønn vil man ikke få det slik. Dermed får man den måneden feriepengene kommer feriepenger+de timene man har jobbet, men når man da tar ferie vil man ikke få lønn, for da blir ferien trekt.
Etter flere arbeidsgivere, variert mellom fastlønn og timelønn så har det vært slik hos de alle. Regner med at det kanskje er slik hos deg også?
Feriepengene våre er jo de pengene vi skal bruke da vi tar ferie, nettopp fordi vi får ikke betalt sånn sett.
Håper jeg skrev forståelig, vanskelig å forklare skriftlig kjente jeg:p
Men det finnes mye rart der ute, så er jo mulig at du ikke har noe slikt i det hele tatt altså :)

Han har ingen opphold nei. Han får samme mndslønn hver mnd hele året i tillegg til feriepengene. Om han hadde hatt betalingsfri ville han vel heller fått høyere mndslønn ellers.
Han har betalt 4 uker + 1 dag ferie. Den 5. ferieuka kan han ta i tillegg, men den får han ikke betalt for.

Jeg har timelønn og får jo ikke utbetalt noe de ukene jeg har ferie, men jo jeg får jo selvfølgelig feriepenger fra året før. Men feriepengegrunnlaget mitt er jo det samme i slutten av juni uansett om jeg tar ferien i juli eller om jeg ikke jobber.

Var vanskeligere å få frem det jeg mente enn jeg så for meg :p

Har man brukt ferie tidligere på året vil det jo selvfølgelig ha noe å si.

Tenkte heller ikke på at man får de utbetalt uansett, om man har fastlønn og ikke får brukt ferien da ;)

Ok, nei hvis du ikke har tatt ut ferie så har du jo krav på en måned ferie og da får du jo betalt. Det eneste problemet du har i og med at arbeidsforholdet opphører 30. juni er at du må tjene opp sykepengerettigheter på nytt. Så du må jobbe i din nye jobb i 4 uker for å ha krav på sykepenger og sykt barn dager og 2 måneder i arbeid før du kan bruke egenmeldig. Hvis du ikke er mye syk bør jo det gå bra. Det aller beste hadde vært om kontrakten gikk ut 31. juli, ja, men det får du vel ikke gjort noe med? Lykke til i ny jobb i hvert fall! :)

Det er det jeg skal spørre om går an :-) Håper det! Ja jeg vet at jeg har krav på ferien så jeg kan ta ut den, men kan vel ikke ta den ut i juli om jeg ikke har noen arbeidsgiver?

Det er det jeg skal spørre om går an :-) Håper det! Ja jeg vet at jeg har krav på ferien så jeg kan ta ut den, men kan vel ikke ta den ut i juli om jeg ikke har noen arbeidsgiver?
Teknisk sett nei, men du får utbetalt og oppholdet ditt på 1 måned kan anses som ferie dersom du har planer om å ta ut ferie igjen hos ny arbeidsgiver. Du får høre å se hva de sier. :) Men er jo ikke ferie om du ikke har arbeidsgiver, men du har da fått utbetalt feriepenger så din nåværende arbeidsgiver vil ikke skylde deg noe.

Han har ingen opphold nei. Han får samme mndslønn hver mnd hele året i tillegg til feriepengene. Om han hadde hatt betalingsfri ville han vel heller fått høyere mndslønn ellers.
Han har betalt 4 uker + 1 dag ferie. Den 5. ferieuka kan han ta i tillegg, men den får han ikke betalt for.

Jeg har timelønn og får jo ikke utbetalt noe de ukene jeg har ferie, men jo jeg får jo selvfølgelig feriepenger fra året før. Men feriepengegrunnlaget mitt er jo det samme i slutten av juni uansett om jeg tar ferien i juli eller om jeg ikke jobber.

Var vanskeligere å få frem det jeg mente enn jeg så for meg :p

Har man brukt ferie tidligere på året vil det jo selvfølgelig ha noe å si.

Tenkte heller ikke på at man får de utbetalt uansett, om man har fastlønn og ikke får brukt ferien da ;)

Da har han en lukrativ jobb som betaler han 12 måneder full lønn, pluss ferie og full utbetaling av feriepenger. Han får dobbelt opp han da?
For jeg som de fleste i Norge får feriepenger i juni si på 60.000+ lønn på si 40.000 så trekker de da ferien min, vi sier at en feriedag har en verdi på 1500. 25x1500=37.500.
Det betyr at regnestykke blir slik 60.000+40.000-37.500=62.500.
Og det er det jeg da får utbetalt i juni som er feriepenger måneden.
Når jeg da tar ferie i juli, så vil jeg få utbetalt 40.000 som vanlig, dette kaller man betalt ferie, fordi man da har tjent opp feriepenger til de ukene man tar ferie.
Ubetalt ferie er om man ikke har tjent opp retten til feriepenger og dermed får man ikke lønn eller feriepenger den måneden man har ferie. For man har fortsatt krav på feriedager selv om retten til feriepenger faller bort:)
Det er slik de aller fleste jeg kjenner har det og i alle mine arbeidsforhold jeg har hatt, og med timelønn så fikk jeg ikke lønn den måneden ferie ble tatt fordi ferien da ble trekt på en måte.
(Dette er kun fiktive tall forresten) :p
Ja, dette er vanskelig å gjøre seg forstått. :D

Back
Topp