ferie og feriepenger

Bkno8845172

Andre møte med forumet
Jeg lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det med ferien denne sommeren. Jeg skal ut i permisjon i uke 26. Hvis jeg overfører ferien min til neste sommer, får jeg da bare 2 uker? får jeg feriepengene i juni nå eller neste år? Lønner det seg og heller gå ut i permisjon å så ta en "pause" i f.eks august og ta ferien da slik at permisjonen blir utsatt eller å flytte ferien? Vanskelig!! :p

Det kommer vel litt ann på hva som lar seg gjøre på arbeidsplassen også. Hos oss er det ikke veldig populært å overføre ferie til neste år og man får ikke overført all ferien. Man får vel og bare overført ferien om man ikke kan ta den ut eller pga sykdom. Feriepengene får du i år, men så er det litt forskjell på de som får lønn som normalt når de har ferie og de som ikke får det. Jeg får nemlig fastlønna mi selv om jeg har ferie mens min far får ikke utbetalt noe når han har ferie.

Feriepengene mine får jeg i juni som vanlig og så tar jeg ferie inni permisjonen slik at permisjonen blir forlenget tilsvarende. Dette syntes og arbeidsgiver er den beste løsningen hos oss.

Takk for svar! Greit med noen som kan dette :p har vi rett på noe ferie neste år når vi har gått permitert?

Ja det mener jeg man har, vi har hvertfall alle rettigheter som alle de andre når vi kommer tilbake etter permisjonen :)

Er vist nye regler i år og man må vist ta ut ferie. Min sjef sa jeg måtte sette på 5 fem uker nå før jeg går ut i permisjon. Jeg er usikker på om dette stemmer, skal sjekke dette opp selv:)

5 uker før permisjon? Er ikke det litt kjedelig da? :p får du ikke mulighet til å ta de litt utti permisjonen iallfall?

Er vist nye regler i år og man må vist ta ut ferie. Min sjef sa jeg måtte sette på 5 fem uker nå før jeg går ut i permisjon. Jeg er usikker på om dette stemmer, skal sjekke dette opp selv:)

Må du ta ferien før permisjonen? Kan du ikke putte den inni permisjonen bare den blir tatt i år?

Nei han mente det ikke gikk. Det blir vist masse tull med NAV når man har ferien i permisjonstiden. Men skal sjekke dette ut:))

Nei han mente det ikke gikk. Det blir vist masse tull med NAV når man har ferien i permisjonstiden. Men skal sjekke dette ut:))

Hva er det som blir tull med nav når man skal ha ferie i permisjonen? Eneste forskjellen er at nav fryser utbetalingen under ferien din da nav ikke betaler for ferien.

Jeg kjenner jeg er veldig glad for at jeg er kommuneansatt og at de er veldig greie når det kommer til slikt. Alt de ønsker å vite er når jeg skal starte permisjonen, hvor lang permisjon jeg skal ha og om jeg skal ha ferie i permisjonen så må de bare vite når jeg skal ha den.

Var faktisk på nav i dag å spurte om dette... Fikk beskjed om å ringe til de som har med foreldrepenger å gjøre, for hun jeg snakket med viste vertfall ikke det :O Skikkelig dårlig, fikk ikke svar på noe av det jeg ønsket :(

Vi har det sånn at vi må sette opp 5 uker ferie,dette trenger ikke være før permisjonen begynner.. Jeg har hittil hatt ei uke ferie,skal ha ei rett før permisjonen og så har jeg satt opp tre uker til høsten..

Jeg snakket med NAV her i dag å da sa hu der at enten får de vite om ferien via arbeidsgiver/inntekts skjema eller ved at jeg sender et skjema om utsettelse av permisjon.. Så det er ikke så vanskelig..

Var faktisk på nav i dag å spurte om dette... Fikk beskjed om å ringe til de som har med foreldrepenger å gjøre, for hun jeg snakket med viste vertfall ikke det :O Skikkelig dårlig, fikk ikke svar på noe av det jeg ønsket :(

Min erfaring er at man får best svar om man ringer 55553333 og spør der enn på det lokale nav kontoret. Ellers så vet jeg mange har fått god hjelp på Facebook sidene til nav foreldrepenger.

Vi har det sånn at vi må sette opp 5 uker ferie,dette trenger ikke være før permisjonen begynner.. Jeg har hittil hatt ei uke ferie,skal ha ei rett før permisjonen og så har jeg satt opp tre uker til høsten..

Jeg snakket med NAV her i dag å da sa hu der at enten får de vite om ferien via arbeidsgiver/inntekts skjema eller ved at jeg sender et skjema om utsettelse av permisjon.. Så det er ikke så vanskelig..

Nei det er ikke så vanskelig om de hadde fått informasjonen på nav eller av arbeidsgiver. Dette er jo ting de burde vite både hos nav og arbeidsgiver, de har jo hvert borti gravide før.

Siden jeg bare jobber to dager i uka nå så tar jeg ikke ut noe før permisjon start. Satt opp 4 uker i september, så tar jeg 2 eller 3 uker når permisjonen er over. Så har jeg 3 eller 4 uker igjen, blir iallfall 3 uker neste sommer. Føder jeg før termin (noe jeg regner med siden minstemann kom 11 dager før) så tar jeg 3 uker etter endt permisjon. Jobbstart i midten av april. Så tar sambo sine 10 uker + 4 uker ferie, da er Vi kommer til slutten av juli. Bhg start i begynnelsen av august. Så planen er at vi har 2 uker ferie sammen neste sommer, så har jeg 1 uke alene med ungene.
Håper bare jeg ikke føder mer enn en uke før termin, da ødelegges planene våre.

Back
Topp