Ferie med lilleknøttet....

Litamor1107

Forelsket i forumet
Vi tenker å utsette ferien vår til enten litt ut på høsten eller reise til varmere strøk i jula. Noen som har erfaringer de vil dele rundt det å reise med en bittebaby til varmen, og evt steder som anbefales? September/oktober eller desember?

Vi har reist ganske tidlig med begge barna. Nå har jeg fullammet de ganske lenge så det har ikke vært noe stress ang å være utenlands. Eneste man må være litt obs på er at hvis det er veldig varmt, så må man passe på at de får i seg nok væske. Det er jo ganske enkelt med tanke på at de er bleiebarn.
Også passe på at de er godt nok beskyttet fra solen..

Lillebror ble født i starten av juni, han var med til tyrkia tidlig på høsten og til egypt rett etter påske. Og til barcelona til sommeren igjen.
Gått helt supert alle gangene.
Storesøster var også i tyrkia da hun var 9 måneder midt på sommeren:)
De små takler varmen bedre enn oss er mitt inntrykk

Vi har reist ganske tidlig med begge barna. Nå har jeg fullammet de ganske lenge så det har ikke vært noe stress ang å være utenlands. Eneste man må være litt obs på er at hvis det er veldig varmt, så må man passe på at de får i seg nok væske. Det er jo ganske enkelt med tanke på at de er bleiebarn.
Også passe på at de er godt nok beskyttet fra solen..

Jeg har fullammet mine to første i 6-7 måneder, så satser på minst det denne gangen også:) Det er jo litt enklere da, ja. Takk for tips:)

Lillebror ble født i starten av juni, han var med til tyrkia tidlig på høsten og til egypt rett etter påske. Og til barcelona til sommeren igjen.
Gått helt supert alle gangene.
Storesøster var også i tyrkia da hun var 9 måneder midt på sommeren:)
De små takler varmen bedre enn oss er mitt inntrykk

Godt å høre at flere har reist tidlig og hatt positive erfaringer med det. Vi reiste kun til Sverige med eldstemann det første året og minstemann var vel to år før vi dro på en skikkelig ferie. Hvordan gikk det på flyturen når han bare var noen måneder (Tyrkia)?

Vi reiste til Frankrike og var halve juni og hele juli. Lille var vel syv uker. Fullammet, så det gikk fint. Var veldig varmt, men passet på å ikke trille i solsteiken. Ofte er jo husene i varmere strøk bygd av stein, og svalere enn norske hus. Derfor var det ikke noe problem å være inne, eller la han sove i gangen om dagen osv. I varme strøk er det ganske vanlig å ha vann på en liten sprayflaske, for å spraye babyen på de varmeste dagene. Vannet fordamper på huden, og kroppstemperaturen går ned umiddelbart. :) lot lille ligge i kortermet body bare. Aldri direkte i solen selvfølgelig. Denne gangen har vi investert i hvit vogn, med thermobase og lufting i kalesjen. Det vil nok bli fint for den lille om sommeren. :) vi skal to uker til Frankrike i år også.

Vi har reist med mer enn 30 fly med vår på 20 måneder. Det har vært uproblematisk :) krever selvfølgelig planlegging, og ikke alltid like morsomt å måtte sitte i ro på fanget under take off og landing, men det har aldri vært noe problem. Vondt i ørene kommer visst ikke før barna er litt større. Enda ikke hendt for vår gutt.

Mitt tantebarn ble født i juli, og vi dro til Thailand i november. Han hadde det kjempe fint på hele turen, både flyreisen og varmen taklet han kjempefint. Jeg mener han fikk litt vann i tillegg til amming :) også holdt vi han unna solen ;)

Vi har reist med mer enn 30 fly med vår på 20 måneder. Det har vært uproblematisk :) krever selvfølgelig planlegging, og ikke alltid like morsomt å måtte sitte i ro på fanget under take off og landing, men det har aldri vært noe problem. Vondt i ørene kommer visst ikke før barna er litt større. Enda ikke hendt for vår gutt.

30 fly på 20 mnd gjør jo dere til proffe å reise med baby:D Vi har bestilt tur til neste jul og da er jo lillegutt blitt ca 7 mnd, så håper det skal gå fint. Så etterpå at flyturen er på nesten 7 timer og turte ikke si det til mannen min enda:D Mulig det blir en spontan tur i sommer også, siden dere alle har så positive erfaringer med dette:) Jeg gleder meg til å reise bort fra mas og stress i jula, men mannen er ikke helt overbevist enda. Har bestilt, men kan ombestemme oss ut mars (ving).

30 fly på 20 mnd gjør jo dere til proffe å reise med baby:D Vi har bestilt tur til neste jul og da er jo lillegutt blitt ca 7 mnd, så håper det skal gå fint. Så etterpå at flyturen er på nesten 7 timer og turte ikke si det til mannen min enda:D Mulig det blir en spontan tur i sommer også, siden dere alle har så positive erfaringer med dette:) Jeg gleder meg til å reise bort fra mas og stress i jula, men mannen er ikke helt overbevist enda. Har bestilt, men kan ombestemme oss ut mars (ving).
Ja, har reist litt for mye for min smak... Men når både jeg og kjæresten har familie som bor i et-to flyturers avstand nord og sørover, så har det bare blitt sånn. Vi har også reist på flere ferieturer utenom familiebesøk. Nå har jeg sagt at jeg ikke skal fly før til sommeren. Liker ikke å fly som gravid. Mulig jeg ombestemmer meg, og tar en svipptur ei helg med kjæresten til København, London, Praha eller Stockholm, før den lille kommer. Er jo viktig med kjærestetid også, og med svært liten mulighet for barnepass er det noe vi begge savner dessverre. Du får kose deg på ferie med lillebarnet. :) Det kommer til å gå helt fint!

Jeg reiste til Thailand med gutten min da han var Ca 9 måneder, han hadde akkurat sluttet med amming ( dårlig tidspunkt, ville gjerne amme ham til etterpå, men han ville ikke mer selv...)
Flytårnet var lang med baby på,fanget. Heldigvis sov han noen timer så det gikk relativt greit. to uker i varmen tålte han bra, men var veldig gla for å komme hjem til norsk brød etterpå

På lengre turer som til USA og sånt går det andre å få sete med egen seng til barnet hvis de er under 8 mnd eller noe, må bare vært e tidlig ute, og det skal ikke koste mer enn å forhåndsreservere et sete.

Ellers er www.barnombord.no verdt et besøk, der kan man leie blant annet prampack og flyebaby (en slags seng man kan spenne opp fra seteryggen foran, som gjør at du får armene fri). Henting og levering av det du leier gjøres som regel på flyplassen.

Vi reiste med lillegutt til Hellas i slutten av september, når han var 4mnd. Var rundt 25-30 grader. Fullammet, så det gikk veldig fint med mat/væskeinntak (passet på å tilby ofte). Flyturen var ikke så lang så han sov i fanget, og flyet var ikke fullt så vi kunne legge han litt i setet mellom oss for å leke. Det blåste litt på stranda, men han var fornøyd med å ligge i vognbagen i skyggen, så da gikk det fint. På kveldene sov han sa godt i vogna at vi kunne dra ut og spise mens han sov. Bodde i leilighet så vi også hadde mulighet til å legge ham på et separat rom på kvelden (kjipt å måtte være musestille etter klokka sju) eller for soving på dagtid hvis det var veldig varmt. Mange hoteller har barnesenger til utlån, bare å ta kontakt, men hvis dere reiser tidlig høst vil vel ungen også kunne sove i vogna :)

Har dere bestilt allerede? Eller må du vente til babyen er født og har fått fødselsnr og pass osv?:)

Det går fint å bestille ferie allerede nå, bare skrive termindato istedenfor fødselsdato - og så lage et tydelig "ikke født enda" navn istedenfor navn. Hos både SAS, Ving og Norwegian (og sikkert mange andre selskaper og) er det gratis å endre navn og fødselsdato når årsaken er bestilling foretatt før fødsel (vanligvis koster det jo litt å endre navn på billetter, med mindre man har kjøpt de dyreste typene billetter). :) Vi sjekket dette da vi bestilte en ferietur, men siden vi bestilte i 2015 så fikk vi ikke lagt inn termindato heller (2016 kom ikke opp), så det ble bare en tilfeldig dato i 2015 (etter å ha sjekket med flyselskapet at det likevel ville gå greit når babyen kommer i mai).

På spørsmål og svar på nettsidene hos SAS:
"Hvilket navn gjelder for nyfødte barn?
Hvis du reiser med SAS og ditt barn ikke har fått navn, eller ikke er født enda, bestiller du din reise online. Når navnet på barnet er klart, tar du kontakt med SAS Customer Contact Center, og vi gjør en kostnadsfri navnendring.
Merk: bare hvis du reiser med SAS."

På spørsmål og svar på nettsidene hos Norwegian:
"Hvordan kan jeg bestille en billett for mitt spedbarn?
For å gjøre en bestilling for ett spedbarn (under 2 år) på vår hjemmeside, må dette gjøres samtidig som man bestiller for en voksen.
Hvis dere ikke har navngitt barnet enda, kan dere skrive inn ett fiktivt navn som f.eks "Baby" og kontakte vårt kontaktsenter når barnet har fått navn.

Hvis du ønsker å legge til ett spedbarn på en allerede eksisterende bestilling, må du ringe vårt kontaktsenter.

Du finner med informasjon om spedbarn her."

På spørsmål og svar på nettsidene hos Ving:
"Hvordan kan jeg bestille reise når barnet ikke er født?

Hvis barnet ikke er født ved bestillingsdato kan dere legge inn en dato slik at barnet er ca. 1 år og med f.eks. "baby" + etternavn. Når du mottar bestillingsnr. må du omgående sende en e-post til info@ving.no med termindato, slik at dette kan registreres av oss.

Når barnet er født må vi så få navn som i pass og fødselsdato. Da kan dere bare sende oss en ny e-post på dette."

Har dere bestilt allerede? Eller må du vente til babyen er født og har fått fødselsnr og pass osv?:)

Vi har allerede bestilt for å reise bort i jula:) Ving har åpent kjøp frem til 31.03.16, så da bestilte vi bare. Måtte legge inn som om babyen var ca 1 år ved avreise, for så å sende en e-post og si fra om termindato etterpå. Så må vi sende en ny e-post med navn når ungen er født.

Det går fint å bestille ferie allerede nå, bare skrive termindato istedenfor fødselsdato - og så lage et tydelig "ikke født enda" navn istedenfor navn. Hos både SAS, Ving og Norwegian (og sikkert mange andre selskaper og) er det gratis å endre navn og fødselsdato når årsaken er bestilling foretatt før fødsel (vanligvis koster det jo litt å endre navn på billetter, med mindre man har kjøpt de dyreste typene billetter). :) Vi sjekket dette da vi bestilte en ferietur, men siden vi bestilte i 2015 så fikk vi ikke lagt inn termindato heller (2016 kom ikke opp), så det ble bare en tilfeldig dato i 2015 (etter å ha sjekket med flyselskapet at det likevel ville gå greit når babyen kommer i mai).

På spørsmål og svar på nettsidene hos SAS:
"Hvilket navn gjelder for nyfødte barn?
Hvis du reiser med SAS og ditt barn ikke har fått navn, eller ikke er født enda, bestiller du din reise online. Når navnet på barnet er klart, tar du kontakt med SAS Customer Contact Center, og vi gjør en kostnadsfri navnendring.
Merk: bare hvis du reiser med SAS."

På spørsmål og svar på nettsidene hos Norwegian:
"Hvordan kan jeg bestille en billett for mitt spedbarn?
For å gjøre en bestilling for ett spedbarn (under 2 år) på vår hjemmeside, må dette gjøres samtidig som man bestiller for en voksen.
Hvis dere ikke har navngitt barnet enda, kan dere skrive inn ett fiktivt navn som f.eks "Baby" og kontakte vårt kontaktsenter når barnet har fått navn.

Hvis du ønsker å legge til ett spedbarn på en allerede eksisterende bestilling, må du ringe vårt kontaktsenter.

Du finner med informasjon om spedbarn her."

På spørsmål og svar på nettsidene hos Ving:
"Hvordan kan jeg bestille reise når barnet ikke er født?

Hvis barnet ikke er født ved bestillingsdato kan dere legge inn en dato slik at barnet er ca. 1 år og med f.eks. "baby" + etternavn. Når du mottar bestillingsnr. må du omgående sende en e-post til info@ving.no med termindato, slik at dette kan registreres av oss.

Når barnet er født må vi så få navn som i pass og fødselsdato. Da kan dere bare sende oss en ny e-post på dette."
Takk for masse info :-)

Kjeder meg litt på sofaen i dag, så tenkte mer på ferien vår. Er det noen som har prøvd Ultimate Car Seat Travel Bag for å sende bilstol med flyet? Vil ikke leie bilstol i utlandet, for det er jo vanligvis omtrent bare søppel man får leie. :rolleyes: Vi har ganske god tid til planlegging da, men tenkte jeg kunne høre her i tråden siden det er flere som planlegger ferie. :)

http://barnombord.no/index.html#!/U.../p/28931352/category=4740111&forcescroll=true

(Barnevognen skal i Prampack, men jeg vil ikke stappe bilstolen oppi selv om det eventuelt er plass til begge - siden forsikringen ikke dekker eventuell skade på vogn dersom man har pakket noe annet enn vognen i Prampack'en, hvert fall utifra det jeg har klart å lese meg til.)

Kjeder meg litt på sofaen i dag, så tenkte mer på ferien vår. Er det noen som har prøvd Ultimate Car Seat Travel Bag for å sende bilstol med flyet? Vil ikke leie bilstol i utlandet, for det er jo vanligvis omtrent bare søppel man får leie. :rolleyes: Vi har ganske god tid til planlegging da, men tenkte jeg kunne høre her i tråden siden det er flere som planlegger ferie. :)

http://barnombord.no/index.html#!/U.../p/28931352/category=4740111&forcescroll=true

(Barnevognen skal i Prampack, men jeg vil ikke stappe bilstolen oppi selv om det eventuelt er plass til begge - siden forsikringen ikke dekker eventuell skade på vogn dersom man har pakket noe annet enn vognen i Prampack'en, hvert fall utifra det jeg har klart å lese meg til.)
Jeg har den. Den er litt lite polstret så jeg anbefaler bobleplast eller å pakke stolen inn i et pledd i tillegg :)

Back
Topp