Det går fint å bestille ferie allerede nå, bare skrive termindato istedenfor fødselsdato - og så lage et tydelig "ikke født enda" navn istedenfor navn. Hos både SAS, Ving og Norwegian (og sikkert mange andre selskaper og) er det gratis å endre navn og fødselsdato når årsaken er bestilling foretatt før fødsel (vanligvis koster det jo litt å endre navn på billetter, med mindre man har kjøpt de dyreste typene billetter).

Vi sjekket dette da vi bestilte en ferietur, men siden vi bestilte i 2015 så fikk vi ikke lagt inn termindato heller (2016 kom ikke opp), så det ble bare en tilfeldig dato i 2015 (etter å ha sjekket med flyselskapet at det likevel ville gå greit når babyen kommer i mai).
På spørsmål og svar på nettsidene hos SAS:
"Hvilket navn gjelder for nyfødte barn?
Hvis du reiser med SAS og ditt barn ikke har fått navn, eller ikke er født enda, bestiller du din reise online. Når navnet på barnet er klart, tar du kontakt med SAS Customer Contact Center, og vi gjør en kostnadsfri navnendring.
Merk: bare hvis du reiser med SAS."
På spørsmål og svar på nettsidene hos Norwegian:
"Hvordan kan jeg bestille en billett for mitt spedbarn?
For å gjøre en bestilling for ett spedbarn (under 2 år) på vår hjemmeside, må dette gjøres samtidig som man bestiller for en voksen.
Hvis dere ikke har navngitt barnet enda, kan dere skrive inn ett fiktivt navn som f.eks "Baby" og kontakte vårt kontaktsenter når barnet har fått navn.
Hvis du ønsker å legge til ett spedbarn på en allerede eksisterende bestilling, må du ringe vårt kontaktsenter.
Du finner med informasjon om spedbarn her."
På spørsmål og svar på nettsidene hos Ving:
"Hvordan kan jeg bestille reise når barnet ikke er født?
Hvis barnet ikke er født ved bestillingsdato kan dere legge inn en dato slik at barnet er ca. 1 år og med f.eks. "baby" + etternavn. Når du mottar bestillingsnr. må du omgående sende en e-post til
info@ving.no med termindato, slik at dette kan registreres av oss.
Når barnet er født må vi så få navn som i pass og fødselsdato. Da kan dere bare sende oss en ny e-post på dette."