Ferie i tillegg til permisjon?

Elfir

Andre møte med forumet
Lurer på om ferien innkluderes i permisjonen eller om den kommer utenom? Isåfall har jo vi rett på 5 uker til hjemme med den/ de lille... Hadde jo vært fint det :-)

Å så deilig!!! Gleder meg! :-)

MEN.. det er veldig viktig å undersøke om du får fult med feriepenger!!
Ferieukene i seg selv har man krav på uansett, men uten penger er d ikke like lett for alle å klare seg..

De fleste får permisjonspengene sine direkte fra NAVog da får du ikke betalt 5 uker ferie.. men bare  en viss prosent av feriepengene dine..Husker ikke mye d var.. 10% kanskje..
Dette står sikkert inne på NAV sine sider!

Og for de som er så heldige at bedriften betaler ut lønnen og fåretterbetalt av NAV, de får vanlig betalt 5 ukers ferie..!!

Var i hvertfall slik sist jeg fikk barn..

Lurt veldig på det selv.... så herlig :) Men veldig viktig og riktig det Jannemor sier... ikke sikkert man har råd til å ta ut ferie om det ikke blir betalt ferie..

Du har krav på ferien din. permisjon utsette bare. men det kommer litt ann på hvor mye du er sykemeldt etc i år. jeg har fastlønn så får betalt ferie fra jobben. veldig greit. men neste år er det ikke sikkert jeg får no særlig betalt ferie fra jobben fordi jeg var i permisjon ut mai, og er nå sykemeldt 50% og jeg gidder ikke ta ubetalt ferie..

Feriepengegrunnlaget blir jo opptjent i år. Jeg får vel utbetalt d og kan ta ut ferien etter permisjonen? Viss ikke kan jeg vel ha pause i permisjonen når feriepengene kommer. Altså ta ut ferien midt i permen, så etter 5 uker fortsette på permen min?

Feriepengegrunnlaget blir opptjent i år ja, så de feriepengene får du jo da uansett til neste år :)
Da skriver du bare på søknaden til NAV når du skal ha ferie (f.eks fra den datoen feriepengene utbetales og 5 uker fremover), så stopper foreldrepengene akkurat de ukene :)
Sånn gjorde jeg det sist. Jeg fikk pengene mine fra arbeidsgiver, så da ble det ikke noe forskjell sånnsett, men som du sier så får du jo feriepengene dine uansett om du får foreldrepengene direkte fra NAV, eller via arbeidsgiver.

Ja, feriepengene for DETTE året får man jo.. altså..når babyen er ca. et halvt år.. men når permisjonen din er over året etter.. og du kanskje begynner å jobbe litt før sommeren, så er det ikke sikkert at du DEN sommeren får fullt betalt!
For da har du i opptjeningsåret vært i perm..!

Det var som sagt slik før, så er ikke 100% sikker på at det er sånn nå.. Men skal sjekke d opp,jeg!! :)

Jannemor <3 skrev:
Ja, feriepengene for DETTE året får man jo.. altså..når babyen er ca. et halvt år.. men når permisjonen din er over året etter.. og du kanskje begynner å jobbe litt før sommeren, så er det ikke sikkert at du DEN sommeren får fullt betalt!
For da har du i opptjeningsåret vært i perm..!

Det var som sagt slik før, så er ikke 100% sikker på at det er sånn nå.. Men skal sjekke d opp,jeg!! :)

Stemmer nok det.
Man får feriepenger for 12 uker hvis man får pengene fra NAV.
Men man kan jo likevel ta ferie i permisjonen til neste år, på feriepenge man får da=) Det spiller ingen rolle på utbetalingen i 2014 (altså man får feriepenger for 12 uker av permisjonen uansett om man har tatt ut ferie i permisjonen eller ikke hvis du skjønner)

Takk for svar alle :-) Forstod ikke helt en ting. Kan jeg velge å ikke ta ut ferie også, men alikevel få utbetalt feriepenger i tillegg til 100% foreldrepengene ?

Gjelder dette for lærere også? Dvs, perm fra januar og utover, med pause i vinterferie, påskeferie, sommerferie etc? Blir jo en veldig lang perm i såfall..

Morrpølsa skrev:
Takk for svar alle :-) Forstod ikke helt en ting. Kan jeg velge å ikke ta ut ferie også, men alikevel få utbetalt feriepenger i tillegg til 100% foreldrepengene ?

ja :) du velger selv om du tar ut ferien eller ikke.

Back
Topp