Ferie i sommer?

happymum89

Betatt av forumet
Vi tenker på hvor vi skal på ferie i sommer- tenkte på Danmark.
Noen som vet hvordan det er hvis fødsel skulle sette igang der? Jeg har fått innvilget planlagt keisersnitt 31.august..får jeg fortsatt keisersnitt hvis fødselen skulle starte mens vi er på ferie..?

Vil tro at den avtalen om ks gjelder mellom deg og ditt sykehus... Men siden du allerede har fått vite at du får ks så har du sikkert gode grunner... Dersom fødselen skulle starte mens du er et annet sted kan du jo forklare hvorfor ks er ønskelig, men tror ikke det er automatikk i at andre leger vil vurdere likt som "din" lege.

Dersom noe skjer prematurt, så vil legene på det sykehuset du havner gjøre sin egen vurdering ut fra din og barnets situasjon. Det er nok ganske likt for både danske og andre norske sykehus. Det er ganske mye du bør sjekke før du drar. Først og fremst må du selvfølgelig ha med alle svangerskapspapirer, og journal som tydelig beskriver årsaken til at du trenger keisersnitt. Danske sykehus gir trygg og god fødselshjelp, så de lar ikke deg og babyen gå gjennom en vaginal fødsel dersom det er opplagt farlig for dere. Er det en mer relativ grunn til keisersnitt, så kan du godt få nei noen steder. Alt etter hva som er galt, så bør du også høre med legen din om det er greit at du reiser på ferie, og sjekk hva forsikringsselskapet dekker. Hvis du f.eks. vet at du har et problem som i verste fall kan kreve akutt keisersnitt før termin, så tviler jeg sterkt på at forsikringsselskapet vil dekke eventuell hjemreise for et prematurt barn. Hvis legen din ikke mener du bør reise, så gjelder ikke vanlige regler om fly og båt inntil 4 uker før termin, det er bare for friske gravide. Håper det ordner seg for dere. Lykke til! :)

Jeg skal ha ks pga fødselsangst. Hadde det med nr 1 også. Så dere tror det bare gjelder det sykehuset jeg hører til? Ikke andre i norge heller? Har jo blitt lovet ks samme når det starter. Legen har ikke sagt noe på at jeg ikke skal reise noe sted- reiser selvsagt ingen plass hvis legen ikke anbefaler det. Tenkte evt reise først i juli, da er jeg ca 31-32 uker...

Det gjelder bare på sykehuset du tilhører ja, men det er jo godt mulig at et annet sykehus vil gjøre samme vurdering. Men det er veldig forskjell fra sted til sted. F.eks. Voss innvilger jo keisersnitt til alle som ber om det, men du kan absolutt ikke dra på Haukeland for å få utført keisersnitt du er blitt lovt på Voss, der ville du fått blankt avslag.

Hvis det bare er fødselsangst som er problemet (ikke at det er bare bare altså, men det er ikke en svangerskapskomplikasjon som gjør det farlig å reise), og du ikke fikk premature rier sist, så er det vel minimal sjanse for at du skal få problemer i sommer. Ingen grunn til å tro at du får behov for dansk fødselshjelp?

Hva med å få legen til å skrive at du skal ha keisersnitt
I papirene dine?

Et sykehus kan ikke ta en avgjørelse på vegne av et annet sykehus. Og på det grunnlaget er det ikke garantert at du får det dessverre som Caritas var inne på. Det anbefales jo ikke å reise til utlandet etter uke 36, noen flyselskaper kan tilogmed lavere grense på hva de godtar. Nå har ikke jeg satt meg inn i reiseforsikringssavtaler, men mener at det ofte står en snutt om reisende gravide og at det ofte er på "eget risiko". Ergo, det er ikke nødvendigvis alt man får dekket.

Men dersom fødselen din skulle starte før 31. august og du kommer til sykehuset hvor keisersnittet er innvilget, så blir keisersnittet fremskynnet :)

Jeg tror jeg ville holdt meg i Norge etter uke 35, om jeg var deg. Men hvis du reiser, så husk og ta med papirene dine :)

Jeg har det skriftlig fra overlegen ved sykehuset at jeg har innvilget ks, fikk det skriftlig i uke 12.. Hm, dette hørtes skummelt ut :p tror jeg får ta en telefon til føden å spørre jeg før vi evt bestiller- for vil ikke risikere noe!

Back
Topp