Ferie i permisjonstiden og lønn

aninewe

Gift med forumet
Assistert-jentene
Junilykke2018
MayDay2021
Hei dere! Har begynt å lage en plan for permisjonen for å se hvor lenge vi har råd til å være hjemme :) Siden vi alle her inne har termin i juni får vi jo 2 ferier vi kan bruke i løpet av eller etter permisjonen. Jeg tenker å ta 4 uker ferie i oktober-november 2018 og overføre den siste uken til 2019. Jeg har fast 100 prosent stilling der vi får utbetalt feriepenger i juni og samme måned blir trekt 5 uker lønn, også får vi lønn de resterende 11 månedene uavhengig av når vi tar ut ferien. Hos oss utbetaler arbeidsgiver foreldrepenger og får tilbakebetalt fra NAV. Men når jeg er i permisjon fra 17. mai, og ikke skal ta ferie før til høsten, trekker de lønnen fra juni-foreldrepengene eller at jeg bare ikke får lønn når jeg er i ferie? Noen med erfaring? :) Kan jo bare spørre på jobb etterhvert men ble så nysgjerrig :P

Hei[emoji4] Om du har samme ordning som på min jobb(noe det høres ut som), så blir du ferietrekt på lønn i juni selv om du har permisjon(i den stillingsprosenten man ligger inne med i systmet pr.30.06). Dvs. dersom du velger lenger permisjon og 80% lønn, så får du 80% lønn når du avvikler ferien. Har ikke satt meg inn i reglene for foreldrepermisjon enda. Vet noen hvor mange uker får vi i hvilken dekningsgrad, og hvor mange uker som er forbeholdt far?

Vet noen hvor mange uker får vi i hvilken dekningsgrad, og hvor mange uker som er forbeholdt far?

59 uker ved 80% dekningsgrad, og 49 uker ved 100% dekningsgrad. 10 uker av disse er forbeholdt far.

Last edited:
Synes å huske at jeg ble trukket for de fem ukene ferie sist jeg hadde permisjon ja (fødte 7. juni).

Hei[emoji4] Om du har samme ordning som på min jobb(noe det høres ut som), så blir du ferietrekt på lønn i juni selv om du har permisjon(i den stillingsprosenten man ligger inne med i systmet pr.30.06). Dvs. dersom du velger lenger permisjon og 80% lønn, så får du 80% lønn når du avvikler ferien. Har ikke satt meg inn i reglene for foreldrepermisjon enda. Vet noen hvor mange uker får vi i hvilken dekningsgrad, og hvor mange uker som er forbeholdt far?

Skal ha 100 prosent lønn! takk for svar! Tipper det er samme hos oss :) 39 uker 100 prosent, 49 uker 80 prosent + 10 uker til far uavhengig av hvilken dekningsgrad du velger.

Vil også tro at det foregår omtrent som det ville ha gjort om du hadde vært i jobb. Altså at de trekker fra lønnen din i juni, og utbetaler feriepenger samme måned. Så kan du selv velge når du ønsker å faktisk avvikle ferien. Du får nok sikkert det beste svaret ved å spørre arbeidsgiver :)

Man kan for øvrig bare utsette foreldrepenger med lovfestet ferie (4 uker + 1 dag). Det du har som tariff-festet (normalt sett ytterligere fire dager) må du avtale med arbeidsgiver hvordan du tar ut, eller om du utsetter de til etter permisjonen.

Vil også tro at det foregår omtrent som det ville ha gjort om du hadde vært i jobb. Altså at de trekker fra lønnen din i juni, og utbetaler feriepenger samme måned. Så kan du selv velge når du ønsker å faktisk avvikle ferien. Du får nok sikkert det beste svaret ved å spørre arbeidsgiver :)

Man kan for øvrig bare utsette foreldrepenger med lovfestet ferie (4 uker + 1 dag). Det du har som tariff-festet (normalt sett ytterligere fire dager) må du avtale med arbeidsgiver hvordan du tar ut, eller om du utsetter de til etter permisjonen.

Ja derfor jeg bare tenker å ta ut 4 i 2018 og overføre den siste til 2019 [emoji4]

.

Sånn er det hos meg og :) så får jeg permisjonspenger når jeg tar ferie

Back
Topp