Ferie hver for dere?

*Labambie

Forumet er livet
Hadde DERE vært villige til å ta ut ferien deres hver for dere for å ha barnet lenger tid hjemme?

Sitter å ser på tv2 hjelper deg, hvor et par nekter å ta ut ferie hver for seg for å spare penger og å ha babyen lenger hjemme.

Hadde dere gjort det?

Nå er jeg alenemamma da. Men hadde jeg vært i et forhold, så ville jeg at familien skulle tatt ferie sammen. Jeg synes ferie hører til hvor familien er samlet.

ja så klart! Det er snakk om en gang liksom.. det overlever man for at ungen kan få mere tid hjemme.

Tar ut ferie hver for oss, og noen uker sammen for å strekke "permisjonstiden " over sommeren til barnehagestart.

Går jo an at en tar ut sine tre uker så overlapper den andre sin første uke med partnerens siste uke og tar deretter 2 uker etter det igjne, så blir en 3 ukers ferie strukket til 5 uker og familien har 1 uke sammen om de skal på ferie noen plass.
Det kunne vi fint gjort dersom det hadde trengtes.

Det er i slike tilfeller jeg priser meg lykkelig for at vi har de jobbene vi har. Jeg er lærer og han arbeider skift, så ungene har fri hele sommeren om vi ønsker det og fri masse ellers i året. Altså jeg skjønner at man ønsker ferie sammen, men noen ganger så må man ofre... og jeg tror personlig at jeg ville ofret ferien sammen for at barnet mitt skulle fått mer tid hjemme.

Vi har ikke tatt ut ferie hver for oss.
Men vi har tatt ut en del ulønnet permisjon, så barna våre har ikke begynt i bhg før de var 1 1/2 år.
Dersom vi ikke hadde hatt mulighet til å ta ulønnet permisjon, hadde nok det å tatt ut deler av ferien hver for oss vært et alternativ.

her har vi kun hatt litt ferie i sammen om høsten da 1 uke, på sommeren har vi ikke kunnet ha ferie sammen siden gubben da har en del jobb som må gjøres.
Så vi velger da å ha en uke sammen i september som vi tilbringer tiden i skogen med ungene på jakt

Om det er for å strekke ut permisjonstiden ser jeg jo fordelen med det, men mannen min tok ut ferie, selv om jeg var i permisjon. Mini begynte ikke i barnehagen tidligere siden vi fikk bestemødrene hans til å passe han et par måneder. 

Jeg jobber i skolen og følger skoleferien, så her er det ikke nødvendig med lenger ferie enn det. Nå som vi har barn, er jeg veldig glad for at jeg følger skoleferien.

Ser det er snakk om baby her ja.
Sunniva trengte ikke begynne i bhg før i august siden jeg følger skoleferien. Eller, vi manglet tre uker før sommerferien begynte, etter at han var ferdig med sin permisjon. Men de dagene jeg jobbet da, passet mamma Sunniva.  Det er fordelen med å få barn i mai/juni, det har vi virkelig forstått ja:) Jeg begynner jo å jobbe ei uke før barna begynner på skolen. Den uken passet også mamma Sunniva.

Denne gangen blir det enda sidene termin er noe senere. Han sin permisjon slutter når jeg har sommerferie. Det er knallgreit.

Men, om det ikke hadde vært så enkelt, hadde vi glatt gjort det med ferien. Det er ikke snakk om mange ganger i livet altså...

vi tar alltid ut litt ferie hver for oss, slik at barna får lenger sommerferie, så hadde også helt klart gjort det i forbindelse med permisjon også.

vi pleier å ha en eller to uker sammen, og resten tar vi hver for oss. de ukene vi har sammen reiser vi bort, og resten brukes til å gi barna mer fri fra bhg. med mindre vi skal reise bort trenger ikke vi å fly her hjemme begge to samtidig. da er det bedre at barna får litt mer fri fra bhg.

Denne sommeren prøver vi å få ferie hver for oss...men er ikke sikkert det lar seg gjøre-. Har en skolejente som jeg uner lange morninger og late dager. tar vi ferien sammen, får hun ferie noen uker, men de andre må hun opp og bli med mamman sin på jobb siden faren er sjømann.

Det har vi gjort begge gangene...

Vi har ikke gjort det men kunne nok fint gjort det (vi har bare ikke tenkt så langt)

Jeg jobber som lærer så for oss er det ikke en relevant problemstilling, heldigvis.

I utgangspunktet tror jeg vi hadde gjort mye for å ha ferie felles.

Tror jeg hadde gjort mye for at vi skulle fått ferie sammen. Er noe med at baby-småbarnstiden påvirker forholdet mellom oss voksne og. Og jeg mener ferietiden er familetid og derfor vil jeg gjort mye for å få til å ha iallfall noe sammen.

ja d hadde eg jort :)

Villig til det ja, men ikke praktisk mulig.
Typen  har starta i ny jobb og fått beskjed om at her tar vi ferie hele juli !
(nå etterhvert forespeila at det er mye og gjøre, ikke sikkert du får så mye ferie i år, har ikke opparbeida seg rettigheter, starta opp etter påske i ny jobb)
Jeg jobber i bhg og ferien skal taes ut fra juni til midten av august og er i perm nå og 4 uker mååå taes nå i sommer. Og jeg får ikke ferie etter 15. august da det er nytt bhg år og det er akkurat da, sånn fra 1. august til slutten av august jeg hadde trengt fri fordi jr. fårhåpentligvis får bhg plass og starter i slutten av august. På den tiden vil uansett ikke typen få ferie.
Er ikke i alle yrker en kan velg og vrake når den ferien skal være og det er ikke alle arbeidsgivere som er villig til å ta inn mor på jobb 4 umotiverte uker midt i permen for at pappa har ferie og er hjemme med barnet.

Har tatt ut lengste permen, fått fars uker og tar ut alt av ferie og må da starte på jobb helt i begynnelsen av august, så må jo uansett skaffe barnepass fram til en bhg oppstart.
Søkte plass fra 1. juli, men har jo ikke stort håp om å få det da, hadde håpt å kunne starte i slutten av juli slik at jeg kunne ha en uke ferie igjen til senere i år........

Hadde vi bodd litt bedre til (51 kvadratmeter stor leilighet med 1 soverom i 3. etg) så hadde jeg nok mest sannsynlig gått for å bli dagmamma/familiebarnehage i ett års tid og på den måten fått vært hjemme et år til ja......

De 3 ukene som sambo har ferie, lar seg sjelden kombinere med min ferie. Men i år skal jeg ha 1 uke ferie, og den fikk jeg plassert innenfor ferien hans!

Back
Topp