Ferie før permisjon?

Mozzarella

Elsker forumet
Har dere tenkt noe rundt det? :)
Jeg snakket litt med sjefen i dag om våren og hvordan vi skulle gjøre det før jeg gikk ut i permisjon. Da kom jeg til å tenke på at jeg har jo 5 uker ferie jeg i utgangspunktet kan ta ut!

Nevnte at jeg kanskje skulle dele de utover våren så jeg forhåpentligvis kan jobbe og kose meg hjemme om hverandre ;) Har dere tanker om det? Hva gjør dere?
 
Tenker å hvertfall bruke 2 uker nå på vinteren/våren. Så mulig jeg tar ut resten før permisjonen.
Hvordan er det egentlig med ferie og feriepenger når vi er ferdig med permisjonen i 2017? Er i en annen arbeidssituasjon nå og sist fikk jeg en slikk og ingenting i feriepenger fra NAV, så lurer på hvordan dette blir denne gangen.
 
Tror egentlig vi får feriepenger fra NAV neste år, jeg ble så gira for i år har jeg endelig opptjent feriepenger (lenge siden sist). Til neste år blir det lavere sats fra NAV igjen :p

Usikker på hvordan det er med feriedager! Hadde en plan om å ta ut ferie på sommeren å begynne på jobb til høsten.
 
Man får vel bare ferie penger av de 12 første ukene i permisjonen. Far får da ikke feriepenger. Om jeg husker rektig:)
 
Vi kan overføre 10 dager fra 2016 til 2017 så det har jeg tenkt til å gjøre. Kjekt å ha litt mer når jeg kommer tilbake til jobb igjen :) har også lyst til å ta ut en del i mai, om jeg er i form til å gjøre litt i hagen :)
 
Jeg tar ut ferien i permisjon. Slik at jeg kan være hjemme lenger. Da kan jeg forlenge permisjon min med 10 uker.:)
 
Akkurat det har jeg tenkt på også! Jeg har 6 uker ferie, men tar en uke nå i påsken tenkte jeg :)
Har fortsatt 5 uker igjen! Hadde jo vært deilig å tatt alle samtidig da så jeg har fri i hele sommer, men samtidig er det jo veldig fint hvis jeg kan overføre alt til neste år så jeg kan bruke det etter permisjonen min:) Har jo lyst til å være med barnet mitt! Får høre hva sjefen sier om det er mulighet for å overføre :)
 
Ja, kanskje jeg også skal sjekke opp muligheten på å overføre ukene til neste år! Har nok av avspaseringsdager jeg ikke har fått hentet ut så f.eks påsken kan jeg ta fri. Men hvordan fungerer da lønnen til neste år om man flytter over feriedager? Herregud, sånt her har jeg ikke peiling på! :rolleyes:
 
Alt dette må jammen meg jeg finne utav også. Aner ingenting. Arbeidsgiver dekker deler av lønnen min i permisjonstiden, så lurer på hvordan det blir med tanke på feriepenger.

Min plan er å overføre all ferie til sommeren etterpå og dermed forlenge permisjonen:) Håper det går!
 
Tenker å hvertfall bruke 2 uker nå på vinteren/våren. Så mulig jeg tar ut resten før permisjonen.
Hvordan er det egentlig med ferie og feriepenger når vi er ferdig med permisjonen i 2017? Er i en annen arbeidssituasjon nå og sist fikk jeg en slikk og ingenting i feriepenger fra NAV, så lurer på hvordan dette blir denne gangen.

Hvis arbeidsgiver betaler lønnen din under permisjonen (og får igjen fra nav) får du vanlig med feriepenger. Betaler nav ut foreldrepengene får du feriepenger av de første 12 ukene bare.
 
Jeg har ikke rett på noe særlig betalt ferie i år, så tror nok jeg kommer til å jobbe helt fram (om jeg har jobb) for å spare penger :) men høres fristende ut med ferie før perm :p

Planen vår (foreløpig) er at mannen jobber helt fram og vi har storebror i barnehagen både før og etter. Tror det er bra for han å opprettholde rutinene når det kommer en sånn kjempeomveltning som en baby jo er... Så tar mannen sein ferie etter de to ukene med perm er over. :)
 
Jeg skal egentlig ha tidlig ferie år fra ca 13 juni. Er rett før permisjon så kommer ikke til å ta ferie. Skjefen sa jeg ikke fikk flytte ferien min over til neste år. Så må ta 5 uker midt i permisjonen i år og 5 uker neste år før jeg kommetilbake så blir permisjonen forlenga med 10 uker. Så bli det ulønna permisjon fram til august og barnehageplass. Veldig usikker på om vi skal ha 100% eller 80%
 
Jeg skal egentlig ha tidlig ferie år fra ca 13 juni. Er rett før permisjon så kommer ikke til å ta ferie. Skjefen sa jeg ikke fikk flytte ferien min over til neste år. Så må ta 5 uker midt i permisjonen i år og 5 uker neste år før jeg kommetilbake så blir permisjonen forlenga med 10 uker. Så bli det ulønna permisjon fram til august og barnehageplass. Veldig usikker på om vi skal ha 100% eller 80%

Dere taper mye på å ta 80%, bedre å spare opp litt selv og heller ha litt ulønna perm :) det er mitt råd i alle fall :)
 
Dere taper mye på å ta 80%, bedre å spare opp litt selv og heller ha litt ulønna perm :) det er mitt råd i alle fall :)
Det er ikke alltid det lønner seg med ulønna perm. Da mister man alle rettigheter i forhold til sykepenger, sykt barn dager, kollektive forsikringer på arbeidsplassen osv. Man må også være i jobb igjen minimum 4 uker før endel av disse rettighetene kommer tilbake. Skulle man da være uheldig å bli syk på en måte som gjør at en må være langtidssykemeldt har man ingen rettigheter dersom man har ulønnet perm.
Jeg hadde ikke tatt den risikoen, fordi man kan tape så uendelig mye mer enn man tjener på det.
 
Vanskelig. Hadde tenkt å forlenge permisjonen med ti uker men ser det frister og sikkert er lurt å ta et par uker på forsommeren.
 
Har ikke rett på ferie, har forøvrig ikke noe jobb heller fra 1.mars.
 
Det er ikke alltid det lønner seg med ulønna perm. Da mister man alle rettigheter i forhold til sykepenger, sykt barn dager, kollektive forsikringer på arbeidsplassen osv. Man må også være i jobb igjen minimum 4 uker før endel av disse rettighetene kommer tilbake. Skulle man da være uheldig å bli syk på en måte som gjør at en må være langtidssykemeldt har man ingen rettigheter dersom man har ulønnet perm.
Jeg hadde ikke tatt den risikoen, fordi man kan tape så uendelig mye mer enn man tjener på det.

Klar over det, men det er ikke alltid tilfellet. Om man tar en prat med jobben sin, så går det fint an å opprettholde alle de rettighetene der om man tar ut noe (ikke årevis såklart) ekstra permisjon. De fleste arbeidsgivere vil jo beholde sine ansatte og vil dem vel, så jeg ville undersøkt dette før jeg bestemte meg...
 
Her har jeg kun 8 feriedager jeg kan velge selv, da jobben har stengt i fellesferien og de velger å bruke 2 feriedager i påsken. Så jeg skal ta ut mine 8 dager før permisjonen, mest fordi jeg ikke ønsker å komme tilbake til den arbeidsgiveren jeg har etter permisjonen :(
 
Back
Topp