Termin er flytta til 8 november. Dei sa at eg da var 19+4 men appen til babyverden seier 19+5. Kva trur dåkke om det?
Gratulerer så mye!
Jeg har også latt meg forvirre av forskjellige tellemåter i forskjellige apper. Teller man uke 0 pluss 1-7 dager, eller uke 0 pluss 0-6 dager? Totalt 280, 282 eller 283 dager? Hva er halvveis når man regner 282 dager - midnatt mellom dag 141 og 142, eller...? Teller man dagene fra siste menstruasjon og framover, eller teller man dagene fra termin og bakover? Hvor mange dager regner jordmor, når hun sier termin 20. november og 17+1? Litt for mange ukjente for meg!!
Så nå har jeg faktisk laget meg et skriftlig notat, som går omtrent som dette:
Jeg regner svangerskap = 40 uker +2 dager = 282 dager.
Termin på en fredag = 40+2 = dag 282
Jordmor: torsdag = 17+1 = dag 120
Dvs. dag 1 blir torsdag 12. feb = 0+1
(Da stemmer det med 40 fulle uker fra en torsdag, pluss en ekstra torsdag og en ekstra fredag.)
Dag 282 = Termin 20. nov
Dag 1 = blir dermed 12. feb (opprinnelig første dag i siste menstruasjon 9.feb)
Dag 141 = halvveis = 2. juli (strengt tatt ved utgangen av denne dagen)
OG: Skulle man ha lyst til å regne 283 dager, da kunne man starte å telle fra dag 0+0, og da vil samme dato fortsatt være helt på midten. I de fleste tilfeller stemmer kanskje ikke hverken dag 0+0 eller 0+1 med første dato i siste menstruasjon, men den datoen som har betydning for utviklingen er jo egentlig befruktningen, ikke menstruasjonen.