Ferdig laga MME

LeneMariie

Forelsket i forumet
Gjør det egentlig noe om man lager ferdig et par flasker og setter i kjøleskapet? Gjorde det aldri med Tobias, men har gjort det et par ganger nå og det er så mye lettere.. Slipper og vente så lenge på at maten skal bli kald 

Mme skal ikke stå og bli varmet opp igjen. Når jeg lager, så koker jeg bare klart vann og tar oppi alle flaskene. Setter disse i kjøleskapet, og når hun skal ha mat varmer jeg bare flaska i microen og tilsetter pulver[:D] Er vi ute, så har jeg med termos og blander til passe tempratur[;)]

ORIGINAL: kathrinek

eg lage ferdigt blanda mme..har d i kjøleskape MAX 24 timar..ca 6 flasker om gongen..så varme eg d i microen så e d passligt å ferigt på 1 miinut liksom..Trur kje d e nåke i veien for d..mn helst kje lengre enn et døgn.

De er visst veldig imot det nå, for det oppstår så mye bakterier i mme som varmes 2 ganger....

ORIGINAL: *Maiken*

eg lage ferdigt blanda mme..har d i kjøleskape MAX 24 timar..ca 6 flasker om gongen..så varme eg d i microen så e d passligt å ferigt på 1 miinut liksom..Trur kje d e nåke i veien for d..mn helst kje lengre enn et døgn.

De er visst veldig imot det nå, for det oppstår så mye bakterier i mme som varmes 2 ganger....

Forhindrer ikke at de gjør det på veldig mange barselavdelinger rundt omkring??? Hovedproblemet er vel dersom melka ikke blir kjøla fort ned etter oppkok...

ORIGINAL: _Aislin

Forhindrer ikke at de gjør det på veldig mange barselavdelinger rundt omkring??? Hovedproblemet er vel dersom melka ikke blir kjøla fort ned etter oppkok...

den skjønte jeg ikke. Det med viss ikke melka blir kjølt ned fort nok etter oppkok? er bitte litt trøtt i dag xP

Litt upresist...

Det jeg mener er at hovedproblemet angående bakterieoppblomstring er at man lager melka, og ikke kjøler den fort nok ned, altså lar den stå for lenge på benken...Blir litt som grilla kylling, bør egentlig sjokkjøles med en gang den er kjøpt, og ikke ligge en halvtime i bilen [;)][;)][;)]

Hvis man ikke er for pirkete på bruksanvisninger er vel egentlig det beste å koke vann, slenge over på flaska, og blande i pulveret forholdsvis fort, deretter slenge alle flaskene i en bolle med iskaldt vann til normaltemp, og så rett i kjøleskapet. (Men vannet bør ikke være 100 grader heller altså, for da risikerer man å koke i filller noen av næringsstoffene).

wæææ.... dette har jeg ikke tenkt på før... :S alle har jo laget mme og satt det rett i kjøleskapet, så varmet i microen.. nå ble jeg stressa! har aldri hørt at det skal være galt å lage ferdig å ha i kjøleskapet og deretter varme opp i micron...

Mme skal ikke stå og bli varmet opp igjen. Når jeg lager, så koker jeg bare klart vann og tar oppi alle flaskene. Setter disse i kjøleskapet, og når hun skal ha mat varmer jeg bare flaska i microen og tilsetter pulver[:D] Er vi ute, så har jeg med termos og blander til passe tempratur[;)]

Sign! Sånn gjorde jeg det med snuppa, og sånn gjør jeg det nå. Superenkelt og fort gjort. Også synes jeg det er mye mer "delikat" enn å ha det ferdigblanda i kjøleskapet [;)]

ORIGINAL: Vesla85

Sign! Sånn gjorde jeg det med snuppa, og sånn gjør jeg det nå. Superenkelt og fort gjort. Også synes jeg det er mye mer "delikat" enn å ha det ferdigblanda i kjøleskapet [;)]

Varmer dere i microen altså?
Hvor lenge og opp til hvor mange grader? [8|]

ORIGINAL: Kaizer

ORIGINAL: Vesla85

Varmer dere i microen altså?
Hvor lenge og opp til hvor mange grader? [8|]

Det lurer jeg også på... og er det ikke forskjell på erstatningene? Er det ikke 24 timer på nan og collett og en time på hipp?

Mme kan lages ferdig å settes i kjøleskapet,i døra. Kan varmes EN gang.Ikke mer! Gjør det selv av og til. Er mye enklere spess om natta. Vi har sånn flaskevarmer nå så det er like greit å bare lage det der og da.

ORIGINAL: Tess_Lilly09

har brukt sånne ferdig blanda på små kartonger jeg[:D]
men det blir jo dyrt i lengden...

me too

ORIGINAL: DaniellasMamma

Mme kan lages ferdig å settes i kjøleskapet,i døra. Kan varmes EN gang.Ikke mer! Gjør det selv av og til. Er mye enklere spess om natta. Vi har sånn flaskevarmer nå så det er like greit å bare lage det der og da.

Gjelder det hipp også...? sto bare at det måtte drikkes maks en time etter at det er laget, men vil det si at det kan stå på benken i maks en time..? er så usikker, så nå lager jeg til hvert enkelt måltid.. tungvint.. så imorgen skal jeg kjøpe NAN istedet! :S eller collett hvis jeg får tak i det..

jeg lager også klart.. bruker nan, og varmer det i microen.
og det gjorde de på føden her også..

ORIGINAL: __marie__

man skal IKKE blande ferdig og ha stående i kjøleskapet for så å varme opp igjen... se her: http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=49&Itemid=69

les mer om hygiene og rengjøring her: http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=29

det er veldig enkelt å lage flasker til hvert måltid med riktig temp uten at du trenger å kjøle ned flaska... og oppskriften er: kok opp vann og ha i en beholder i kjøleskapet. sørg for at dette er skikkelig kaldt før du skal bruke det. når du står opp på natta så koker du nytt vann. skal du lage 120ml tar f.eks. 40ml kaldt vann fra beholderen i kjøleskapet og 40ml av det nykokte vannet, ha i pulveret og rist (da er vannet ca 70 grader når du rister det). så har du i ca 40ml med kaldt vann fra kjøleskapet... voila så har du kroppstemp på melka [;)][:D]

her må alle prøve seg frem med hvor mye kaldt og varmt som skal blandes... men de målene passa for meg [:D] og flaska er klar på sekunder [:D][:D][:D]

ORIGINAL: __marie__

man skal IKKE blande ferdig og ha stående i kjøleskapet for så å varme opp igjen... se her: http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=49&Itemid=69

les mer om hygiene og rengjøring her: http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=29

det er veldig enkelt å lage flasker til hvert måltid med riktig temp uten at du trenger å kjøle ned flaska... og oppskriften er: kok opp vann og ha i en beholder i kjøleskapet. sørg for at dette er skikkelig kaldt før du skal bruke det. når du står opp på natta så koker du nytt vann. skal du lage 120ml tar f.eks. 40ml kaldt vann fra beholderen i kjøleskapet og 40ml av det nykokte vannet, ha i pulveret og rist (da er vannet ca 70 grader når du rister det). så har du i ca 40ml med kaldt vann fra kjøleskapet... voila så har du kroppstemp på melka [;)][:D]

her må alle prøve seg frem med hvor mye kaldt og varmt som skal blandes... men de målene passa for meg [:D] og flaska er klar på sekunder [:D][:D][:D]

hehe [:)] var der inne å leste og der fant jeg:

Råd for tilberedning av morsmelkerstatning
a.    Vask hender med rent vann og såpe, og tørk dem med et rent håndkle. Stedet der morsmelkerstatning blandes ut, skal være rent.
b.    Kok opp kaldt vann. Flaskevann må også kokes.
c.    Avkjøl det kokte vannet til 70 °C, og hell det over i en ren flaske/kopp.
d.    Tilsett morsmelkerstatningspulveret i mengder som beskrevet på pakningen og bland godt.
e.    Avkjøl raskt videre til brukstemperatur ved å holde flasken under rennende vann, eller plassert i vannbad/isvann. Sørg for at avkjølingsvannet ikke kommer i kontakt med den ferdig oppblandede morsmelkerstatningen.
f.     Ved bruk av drikkeklar morsmelkerstatning, bør ikke mikrobølgeovn brukes til oppvarming fordi det kan gi varme områder i blandingen.
g.    Kast all tillaget morsmelkerstatning som ikke har blitt brukt i løpet av to timer.

Tilleggsråd ved oppblanding av morsmelkerstatning for flere måltider av gangen
Disse rådene forutsetter tilgang på kjøleskap.
Tillaging av morsmelkerstatning
a.    Følge a.- d. ovenfor og avkjøl morsmelkerstatningen raskt.
b.    Bruk små beholdere til lagring av morsmelkerstatningen (mindre enn 1 liter). Beholderen må være laget for kontakt med næringsmidler og tåle varme.
c.    Plasser avkjølt morsmelkerstatning i et kjøleskap.
d.    Forutsatt at morsmelkerstatningen er tilberedt etter de ovenfor nevnte prinsipper kan denne lagres i kjøleskap i inntil 24 timer.

Oppvarming av lagret morsmelkerstatning
a.    Ta morsmelkerstatningen ut av kjøleskapet rett før den skal gis.
b.    Ikke bruk mer enn 15 min på å varme den opp.
c.    Rist på flasken/koppen med jevne mellomrom for å sikre at oppvarmingen   blir jevn. Bruk ikke mikrobølgeovn til oppvarming da det kan forekomme        varme områder i vannet/morsmelkerstatningen som kan forårsake     forbrenninger hos barnet.
d.    Sjekk temperaturen på morsmelkerstatningen før den gis til spedbarnet        slik at han/hun ikke brenner seg.
e.    Kast all tillaget morsmelkerstatning som ikke har blitt konsumert i løpet av    to timer.

så det går fint ann å lage flere måltider å ha i kjøleskap, så lenge melken blir raskt avkjølt! [:D] 

Har egentlig funnet en annen smart løsning..
Jeg tar og koker opp hele vannkokeren og lar den bare stå, og når Thea skal ha mat varmer jeg den opp til rikitg tempratur;D

Jeg har lagt ferdig flaskene nok så helt i fra han var født. Jeg hadde nesten ikke melk,så jeg gikk fort over på MME. Jeg lagte opp flaskene for når gutten vår ville ha mat,så skulle det skje med en gang. Så jeg lagte opp så jeg slapp alt stresse. Har gått veldig fint her[:D]
ORIGINAL: LeneMariie

Gjør det egentlig noe om man lager ferdig et par flasker og setter i kjøleskapet? Gjorde det aldri med Tobias, men har gjort det et par ganger nå og det er så mye lettere.. Slipper og vente så lenge på at maten skal bli kald 

Back
Topp