Ferber metoden

Tja, spørs hvem du spør... De fleste her inne vil si aldri - i alle fall ikke før barnet er to år.

Jeg gjennomførte Ferber da barnet mitt var 8-9 mnd.

Ferber selv sier 2 år.

Mange sier 8 mnd, men det er feil. Dessuten er det da unger som oftest har sterkest spearasjonsangst. Anbefaler deg å lese deg nøye opp om den først. Den er faktisk mer komplisert enn de fleste praktiserer, og det er endel kriterier som skal på plass før du vet at du kan gjøre det.

Personlig, er jeg sterkt i mot Ferber, da det er skadelig for barnets psyke og forhold til foreldrene. FIns så mange andre, mer skånsomme metoder, som også kan praktiseres tildigere.

ORIGINAL: Sicily

Ferber selv sier 2 år.

Mange sier 8 mnd, men det er feil. Dessuten er det da unger som oftest har sterkest spearasjonsangst. Anbefaler deg å lese deg nøye opp om den først. Den er faktisk mer komplisert enn de fleste praktiserer, og det er endel kriterier som skal på plass før du vet at du kan gjøre det.

Dette er det mest saklige innlegget jeg har sett deg skrive om Ferber tror jeg. Takk. Det var veldig fint innlegg som jeg kan signere 100% på[:)]

ORIGINAL: Fru Riskorn

Ferber selv sier 2 år.

Dette er det mest saklige innlegget jeg har sett deg skrive om Ferber tror jeg. Takk. Det var veldig fint innlegg som jeg kan signere 100% på[:)]

Jeg har ikke energi til noe diksusjon i kveld. [8D]

Ferber selv sier 2 år.

Personlig, er jeg sterkt i mot Ferber, da det er skadelig for barnets psyke og forhold til foreldrene. FIns så mange andre, mer skånsomme metoder, som også kan praktiseres tildigere.

Veldig enig med denne!

Gjennomførte noe liknende når snuppa var 8-9 mnd. Hadde ikke lest Ferber, men det vi gjorde liknet og virket [:)]

Jeg ville også ventet til 2 år.
Ved å sitte inne hos barnet uten å underholde kan man unngå å gi uønsket oppmerksomhet på gråtingen og samtidig være til stede for barnet [:)] Ferber går ut på nettopp dette, at atferden opprettholdes av oppmerksomhet, denne fjernes og gråtingen opphører fordi det ikke lenger er noen vits i å gråte. Man får ikke oppmerksomhet på det uansett.
Jeg mener sterkt at denne effekten kan oppnås også ved at foreldrene er til stede, men ikke gir oppmerksomhet rettet direkte mot gråten. Man må så klart være sikker på at trass og ønske om oppmerksomhet er grunnen til at barnet gråter, ikke sykdom, sult eller andre behov.

Vi gjorde det på eldstemann når han var ca 11 mnd. Funket etter 20 min første gang, han har lagt seg av seg selv siden uten problemer og han forbinder ikke legging med noe negativt i det hele tatt. Han er nå 3.5 år.

Back
Topp