Ferber metoden

S_C

Elsker forumet
Er det normalt at barnet har bedre dager enn andre dager?
Vi har holdt på med ferber i en uke nå og noen dager er det helt greit å legge hun, men så noen dager er helt grusom..
Tiden øker jo mer og mer for hvor lenge jeg skal vente med å gå inn igjen til hun, syns det er helt fælt å høre på hun gråte..
Vet hun ikke har det vondt, men er redd hun er redd for å legge seg, er skikkelig lei seg når jeg går ut av rommet. Visst jeg sover der med hun går alt helt fint, men det klarer jeg ikke gjøre lenger..

Noen med erfaring?

Prøvd opp-ned metoden?

min erfaring sier meg at nå blir du angrepet mer eller mindre som barnemishandler
av bastante hormonelle damer[8D][8D][8D]

men jeg tror det går litt opp og ned ja.
det går over..
sleit noe sinnsykt med sovinga.
sånn oppe 15 ganger hver natt osv osv.
men etter ei ukes tid+ med skrik og skrål så sov hun sin første hele natt!!!!

ORIGINAL: Sicily

Prøvd opp-ned metoden?

Nei, den har jeg ikke hørt om??
Kan du fortelle om den, kanskje jeg kan søke om den??
Er ikke noe gøy når barnet gråter seg i søvn, kan da ikke være bra, er det bare jeg som er hysterisk?
Hører jo om de som er så fornøyd med ferber metoden at jeg tenkte jeg kunne prøve den. Men vet ikke hvem som vil gråte mest, jeg eller jenta mi..

Prøvd opp-ned metoden? Ferber er skadelig for barnets psyke.. 

det er ikke skadelig for psyken.
det er ikke mere bevist at det er skadelig enn at det ikke er det. slutt å tull...

ORIGINAL: S_C

Er ikke noe gøy når barnet gråter seg i søvn, kan da ikke være bra, er det bare jeg som er hysterisk?
Hører jo om de som er så fornøyd med ferber metoden at jeg tenkte jeg kunne prøve den. Men vet ikke hvem som vil gråte mest, jeg eller jenta mi..

Mange her inne som har bra erfaring med Ferber! Barnet ditt er stort nok til at denne metoden kan gjennomføres! Her og var det litt opp og ned.. men vær konsekvent nok så går det bra til slutt!

Ingen synes det er noe gøy når ens barn gråter.. men innimellom så er det faktisk nødvendig. Vi måtte pga at vi måtte lære snuppa og sovne på egenhånd[;)]

såklart har ho det vondt! psykisk altså.. tenk deg å ligge å skrike av full hals på mamman sin som ikke kommer [:(]

Er det samme her ja... noen dager går det greit, andre dager ikke...men hold ut...det blir bedre etter hvert[:D]

ORIGINAL: maryjoleen

min erfaring sier meg at nå blir du angrepet mer eller mindre som barnemishandler
av bastante hormonelle damer[8D][8D][8D]

men jeg tror det går litt opp og ned ja.
det går over..
sleit noe sinnsykt med sovinga.
sånn oppe 15 ganger hver natt osv osv.
men etter ei ukes tid+ med skrik og skrål så sov hun sin første hele natt!!!!

Det er jeg forberedt på..[:)]
Men jeg vet ikke mine arme råd, er dagsventende og kan ikke holde hun i hånden lenger når hun skal sove. Hva skal jeg gjøre med babyen når den tid kommer..?..
Var bare det at de fleste jeg har hørt om holdt på 1 uke, ser ut til at vi må holde på litt lenger enn det..
Ikke noe gøy..

ORIGINAL: Fridasinmamma

Prøvd opp-ned metoden?

Mange her inne som har bra erfaring med Ferber! Barnet ditt er stort nok til at denne metoden kan gjennomføres! Her og var det litt opp og ned.. men vær konsekvent nok så går det bra til slutt!

Ingen synes det er noe gøy når ens barn gråter.. men innimellom så er det faktisk nødvendig. Vi måtte pga at vi måtte lære snuppa og sovne på egenhånd[;)]

Ja, jeg har bestemt ikke ville gjort dette noe tidligerere..[:)]
Men no skal jeg ta opp "kampen" med søvnen..
Sliter med å forstå at det er bra at hun gråter seg i søvn..
Men vet jo hun ikke har det vondt, men det er en sår grining..[&o]
Men noe må gjøres..

Prøvd opp-ned metoden?

Går an å google opp-ned metoden, men jeg har brukt min egen variant. Prinsippet er å gradvis kutte ned på tilstedeværelse og stimuli. Første kvelden legger man barnet i sengen, snakk minst mulig, unngå for mye øyekontakt.. Sitt ved siden av sengen og gjør og si det du pleier for å roe barnet. Ta henne opp hvis hun begynner å gråte, og legg henne ned når hun er rolig igjen. Ikke gå ut før barnet sover. Når barnet bare legger seg for å sove uten å gråte mens du gjør dette, er dere klar for neste steg, som er å ikke ta henne opp, men roe henne i sengen.. Så ser du selv gradvis hvordan dere kan gå fremover. Det tar mye lengre tid enn Ferber, men er en metode som lærer barnet å sovne alene på en trygg måte og på barnets premisser i  barnets tempo. Ellers, så er erfaringen min at barn gjør det meste av seg selv når de selv er klare uten at foreldrene stresser med det.

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: maryjoleen

det er ikke skadelig for psyken.
det er ikke mere bevist at det er skadelig enn at det ikke er det. slutt å tull...

Mora mi sa at om du ikke hadde noe fornuftig å si, kanskje du burde la være? All forskning på området tilsier det kan gi senskader ja.. Men hvis du er så bastant og tror du selv vet bedre enn en haug av forskere, så bør du kanskje skrive en rapport om saken?

Senskader??[&:]

ORIGINAL: Fridasinmamma

Ikke hør på SICILY! Her er det snakk om et barn på over 2 år.. ikke noen spebarn!

Og det er faktisk fortsatt skadelig og en metode som ikke lærer barnet noe annet enn at foreldrene ikke bryr seg, skader selvtilliten deres, og lærer dem at de ikke har noe å si.. Nydelig metode.. Skjønner jo at det er veldig sårt for deg at du har brukt en metode som kan skade barnet ditt, og vanskelig å få høre det, men det betyr ikke at du har rett.

Prøvd opp-ned metoden?  

Går an å google opp-ned metoden, men jeg har brukt min egen variant. Prinsippet er å gradvis kutte ned på tilstedeværelse og stimuli. Første kvelden legger man barnet i sengen, snakk minst mulig, unngå for mye øyekontakt.. Sitt ved siden av sengen og gjør og si det du pleier for å roe barnet. Ta henne opp hvis hun begynner å gråte, og legg henne ned når hun er rolig igjen. Ikke gå ut før barnet sover. Når barnet bare legger seg for å sove uten å gråte mens du gjør dette, er dere klar for neste steg, som er å ikke ta henne opp, men roe henne i sengen.. Så ser du selv gradvis hvordan dere kan gå fremover. Det tar mye lengre tid enn Ferber, men er en metode som lærer barnet å sovne alene på en trygg måte og på barnets premisser i  barnets tempo. Ellers, så er erfaringen min at barn gjør det meste av seg selv når de selv er klare uten at foreldrene stresser med det.

Jeg skulle så inderlig ikke stresset med dette, men skjønner ikke hvordan leggingen skal gå her i huset om jeg ikke får hun til å sove alene..
Jeg venter snart nr 2 og kommer ikke til å ha tid til å¨bruke opp mot 2 timer på legging hver kveld, hva i alle dager skal jeg gjøre med babyen da..?..
Nei, jeg skal lese litt om opp ned metoden først..

Ja. Blant annet, så viser en undersøkelse i Storbritannia at 70% av voksne som har blitt brt Ferber på som barn har en eller annen form for angstlidelse og/eller depresjon. Det vi opplever som babyer og småbarn preger oss, selv om vi ikke kan repodusere konrete minner. Kroppen og underbevisstheten lagrer alt. Heldigvis blir flere og flere bevisst på dette. I tillegg, så er det bare å ta en kjapp titt i bøker om barns psyke og utikling før man skjønner at Ferber er ulogisk og skadelig å bruke.. Jeg fikk mn HS til å slutte å anbefale det etter å ha vist henne forskning og påpekt det med utviklingen. [:)]

ORIGINAL: Labambie

Barnet ditt er over 2 så jeg tviler det har noe med dere å gjøre. Men yngre barn.. Om de blir liggende å skrike for lenge, skjer det en kjemisk effekt i hjernen. De lærer ikke å sove selv, de lærer bare at mamma og pappa ikke kommer når jeg trenger dem.. Det er som sagt til de aller minste.

Men at MJ sier det helt ufarlig, det var det jeg kicket på. Galskap å komme med en så lite gjennomtenkt uttalelse.

Godt å lese..
Jeg sier jo hver kveld at "mamma står rett utenfor" osv osv, jeg vet hun forstår..  Men hun blir bare fornøyd om jeg legger meg med hun..
Klarer det bare ikke lenger..
Men å høre barnet sitt gråte er heller ikke noe gøy..

Ja. Blant annet, så viser en undersøkelse i Storbritannia at 70% av voksne som har blitt brt Ferber på som barn har en eller annen form for angstlidelse og/eller depresjon. Det vi opplever som babyer og småbarn preger oss, selv om vi ikke kan repodusere konrete minner. Kroppen og underbevisstheten lagrer alt. Heldigvis blir flere og flere bevisst på dette. I tillegg, så er det bare å ta en kjapp titt i bøker om barns psyke og utikling før man skjønner at Ferber er ulogisk og skadelig å bruke.. Jeg fikk mn HS til å slutte å anbefale det etter å ha vist henne forskning og påpekt det med utviklingen. [:)]

Hvor har du dette fra??? link?

Ja, mange er fornøyde, men de vet ikke bedre.. Ferber er en barbarisk metode. Går an å google opp-ned metoden, men jeg har brukt min egen variant. Prinsippet er å gradvis kutte ned på tilstedeværelse og stimuli. Første kvelden legger man barnet i sengen, snakk minst mulig, unngå for mye øyekontakt.. Sitt ved siden av sengen og gjør og si det du pleier for å roe barnet. Ta henne opp hvis hun begynner å gråte, og legg henne ned når hun er rolig igjen. Ikke gå ut før barnet sover. Når barnet bare legger seg for å sove uten å gråte mens du gjør dette, er dere klar for neste steg, som er å ikke ta henne opp, men roe henne i sengen.. Så ser du selv gradvis hvordan dere kan gå fremover. Det tar mye lengre tid enn Ferber, men er en metode som lærer barnet å sovne alene på en trygg måte og på barnets premisser i  barnets tempo. Ellers, så er erfaringen min at barn gjør det meste av seg selv når de selv er klare uten at foreldrene stresser med det.

Seriøst Sicily! Så ufattelig provoserende (noe du er ute etter selvfølgelig) å si at feks jeg ikke vet bedre!! Ja, for DU vet jo best i ALLE settinger!

Back
Topp