Ferber metoden

bea_84

Betatt av forumet
Oktoberfruene 2018
Uff skjønner nå hvorfor det kalles grinemetoden. Baby griner på rommet og mamma i stua... nei takk det klarer jeg faktisk ikke.
Vet at hun trenger rutiner men jeg klarte ikke å høre på den gråten, tok faktisk lengre tid for meg å slutte å gråte enn henne.
Noen som har andre tips for å få rutiner?

Har ingen tips til rutiner, men kan skrive litt om hvordan vi gjør det her i huset.

16.30. Ammer
17.30. Grøt + fruktmos
18.30. Bading + smøring + massasje
19.00. Ammer henne i søvn. Hvis hun ikke sovner, venter jeg litt før jeg legger henne. Hun sover i egen seng på eget rom.

jeg brukte den metodden på min egen måte;P haha

19.00 bading stelling og kos på bade.
19.30 grøt
så er det kos i stolen til han eventuelt sovner eller jeg ser han bynner å duppe. så legger jeg han i sengen.
Noen ganger sovner hn me en gang.noen ganger syter han. syte han får han bare ligge p syte;P så går jeg inn når han bynner å grine gir han smokken susser han på kinne nesen pannen å sier med svak stemme. no e det natta Iver Andrè. så går jeg. da bruker han som regel å legge seg til. viss ikke er et noe som er gale;P

Jeg har brukt denne metoden på begge mine gutter ; og nå legger de seg om kveldene uten problemer ; uansett !!

vanlig kveldsstell som hver kveld, men 5 minutters kos etter kveldstell.

så ;
Legger ned og sier god natt, setter meg på senga/står ved senga med ryggen mot barnet, men så de ser at jeg står/sitter der.. står der til de roer seg og sovner. I 3 netter.. deretter flytter jeg meg til døråpningen i 3 netter med ryggen mot barnet og står til de sovner. Har aldri kommet lenger enn til natt 4. !!

Jeg brukte en mild versjon av ferber på Tuva som virket veldig bra...

På sofia så gjør vi følgende:

* Hu får IKKE sove etter klokka 18 på kvelden! har hu ikke sovet, dumt for hu og vi må overleve med sutring.. hehe
* Får grøt i 7 tida
* Steller henne for kvelden... tar av bleia og lar hu ligge å sprake å styre litt, vasker og får på pysj.. (skal hu bade gjør vi det FØR grøten)
* Legger hu TIDLIGST 19.30 og senest 20.00, da får hu litt flaske i senga, så tutten og natta..

Om hu ikke vil roe seg om hu våkner ut på kvelden så får hu litt mer flaske... Setter den hu får på kvelden i kjøleskapet og bare varmer den opp igjen... Tar hu aldri ut fra soveromet, DA skal det jammen være gale..

Den eneste gang vi har hatt brudd på rutinene var når hu hadde spysjuka...

glemte å si hn får aldri sove etter klokka 5;P

Takk for gode tips, tror jeg rett og slett må prøve meg frem til hva jeg syns er best ved å blande litt av hvert. Men ser helt klart at det kan være lurt å ikke la henne sove etter ett visst klokkeslett på ettermiddagen.

amming 1730-1800... bading annenhver dag rundt 1830..pupp og grøt 1900..så kveldsstell tar på pysj og sånn sovepose ting og gir d-vit..så får hun siste pupp om hun vil ha...gir natta kyss..synger gjerne for henne når hun er lagt i sengen..legger koseklut (gulpeklut) på siden av hodet, tutten i munnen og brer over med teppe..flest ganger snur hun hodet og sovner..ellers så gråter hun bare 5 min og sovner....sovner rundt 1930 og sover nesten natten gjennom

tips: ha noe å gjøre slik at du ikke sitter og lytter til gråtingen..la barnet gråte litt..så gå inn gi tutt eller stryke over skinn..si natta..og gi kyss på skinn så gå ut igjen...

Back
Topp