Ferber-metoden om natta?

Fuglen

Elsker forumet
Er ikke ute etter en diskusjon rundt ferber metoden, men andres erfaringer rundt metoden - hovedsaklig noen som har prøvd dette på babyer/barn som våkner masse på natten

Har en 13 måneder gammel baby som har hatt "sovevansker" siden han ble født. De første 9 månedene var problemet innsovningen (brukte sjeldent mindre enn 2-3 timer hver dag på å få ham til å sove både dagtid og til kvelden). Siden mai har problemet endret seg, innsovning går mye lettere, men han våkner 12-16 ganger hver eneste natt og er gjerne våken noen timer av gangen. I tillegg så sover han sjeldent lengre enn til 06.00. Det jeg lurer på er om noen har prøvd ferber metoden når det gjelder nattvåkning? Hvordan gjorde dere det? Noen tips? Begynner å bli veldig desperat nå... 

Kan legge til at han har blitt undersøkt for allergier, hals/øre/nese, reflux m.m. uten resultater, i tillegg til at han har vært hos manuell terapeut, kiropraktor og vi har forsøkt fotsoneterapi... 

Jeg har også en jente som stort sett sovner greit om kvelden, men er stort sett alltid oppe til henne om natten. Stort sett vil hun bare ha smokken og litt kos. Noen ganger er hun rett og slett lys våken og når hun er syk eller ikke i form vil hun opp til oss. Jeg klarer ikke å gå hvis hun gråter på natten. trenger hun smokken får hun den og litt kos, er hun lys våken ligger hun bare og prater med seg selv og da er jeg innom og ser at alt er bra før jeg legger meg igjen( og det blir gjerne noen turer før hun sovner igjen) og gråter hun bare sover hun videre på min arm. Som sagt synes jeg ikke hun trenger og gråte uansett hvilken grunn det er og jeg tar henne heller opp til meg så sover vi godt alle tre. 

Det var ikke det du spurte om, men delte nå min erfaring for det :-) 

Om du ikke har brukt "gråte seg i søvn" metoden hittil er jeg sikker på at du klarer å finne en annen løsning denne gangen også! Skjønner at du sikkert er kjempefrustrert, har hatt lignende problem med en litt yngre baby, men med tid og tålmodighet har vi endelig klart å komme oss ned i èn oppvåkning på natta og han sover fra 21-0800, uten at det har gått på bekostning av mine verdier og hans trygghet. 
Ser at mange har prøvd Sovekarin med stort hell, kanskje dette kan være noe for dere?

Fuglen skrev:
Er ikke ute etter en diskusjon rundt ferber metoden, men andres erfaringer rundt metoden - hovedsaklig noen som har prøvd dette på babyer/barn som våkner masse på natten

Har en 13 måneder gammel baby som har hatt "sovevansker" siden han ble født. De første 9 månedene var problemet innsovningen (brukte sjeldent mindre enn 2-3 timer hver dag på å få ham til å sove både dagtid og til kvelden). Siden mai har problemet endret seg, innsovning går mye lettere, men han våkner 12-16 ganger hver eneste natt og er gjerne våken noen timer av gangen. I tillegg så sover han sjeldent lengre enn til 06.00. Det jeg lurer på er om noen har prøvd ferber metoden når det gjelder nattvåkning? Hvordan gjorde dere det? Noen tips? Begynner å bli veldig desperat nå... 

Kan legge til at han har blitt undersøkt for allergier, hals/øre/nese, reflux m.m. uten resultater, i tillegg til at han har vært hos manuell terapeut, kiropraktor og vi har forsøkt fotsoneterapi... 

Sikkert ikke det svaret du ønsker å høre og kanskje ikke det beste. Men, du nevner at gutten din er våken opptil 16!! ganger pr natt, har du prøvd å la han ligge i deres seng? kanskje han sover bedre da han vet at mamma ligg der ved hans side. Du kan heller plukke av han vanen med å ligge i deres seng når han sover natten igjennom. Dette funket hos oss. Vi la vårt barn i sin seng til kvelden, og når han våknet tok vi han opp i senga vår, da sov han heile natten igjennom isteden for å ligge våken, sove 30 min for so å vere våken igjen, sove 30 min osv.. Uff rotete forklart men det er seint og jeg er trøtt no, he he. Bare en tanke om du har prøvd nesten alt!

Minien min, som nå er 21 mnd har hatt store søvproblemer på nattestid helt siden vi fikk han med oss hjem fra sykehuset ca. Han våknet sånn ca hver 2 time, og måtte ha melk for og sovne igjenn.

Han har lungeproblemer, og er ekstra utsatt for reflux.

Mest sannsynlig er det reflux symptomer som lagde problemene her i hus.
Han hadde ph måling i Desember i fjor, utfra resultatene der var han innefor normalen ph messig, men han hadde over gjennomsnittet oppstøt som han svelgte ned igjenn. Så legen bestemte seg for og behandle han for symptomer.

I Februar begynte han på medisin, og sakte men sikkert ble melken byttet ut med vann på natta, og jeg satt inne med senga hans når han våknet, jeg prøvde og la det gå lengst mulig før han fikk vann hver gang han våknet.

tok vel en 3-4 netter før han begynte og sove lengre perioder på natta.

Nå idag våkner han og får vann alt fra 0 til 5 ganger på natta. Som oftest får han vann bare 1 gang.

Men iallefall, jeg gikk ikke fra han når han gråt, jeg satt ved siden av senga hans, jeg strøk på han, innimellom løftet jeg han opp og trøstet litt før jeg la han ned igjenn. Jeg snakket stille og forklarte til han nå er det natt, nå skal vi sove. Jeg var der inne hele tiden :)

Det kan ta litt tid, men kansje verdt det.

Nå er jo saken litt annerledes her da, pga plagene hans, jeg turde ikke begynne noe avvenning før han fikk medisin, jeg hadde nemlig ment hele tiden at han hadde refluxplager.

Ønsker dere uansett lykke til med metoden dere ender opp med og bruke :)

"Takk" til alle som ikke har svart på spørsmålet mitt!

Er så irriterende forumfenomen: når man spør om noen har erfaring med noe, så skal ørten som har null erfaring svare hva de syns om det man spør om. 

NOEN SOM FAKTISK HAR NOE Å SVARE?

Takk!

Og, Sannheten, hva mener du med "denne gangen også"? Vi har hatt ett barn, og har hatt soveproblemer siden han ble født, syns dette var en klønete formulering av deg? Vi har hatt tålmodighet i 13 måneder. Han har hatt dårlig nattesøvn i 13 måneder! Så deilig for dere at dere greide å løse ting "så fint". Tror du virkelig dette er en lett avgjørelse?

Kone/Mor: han pleier å være våken 16 timer hver natt. Kan godt hende han er våken 2-3 ganger det på de mest ekstreme nettene. Og selvfølgelig har vi prøvd samsoving, vi har ikke sittet på gjerdet i et år... Og, nei, det fungerer ikke. Hverken for ham eller for oss. 

*UtspyttaLaban*: det er sånn ca det vi har gjort de siste 3 månedene (sitte ved siden av og stryke osv). Vi kommer oss jo gjennom natta, men ingen av oss fungerer dagen etterpå... 

Jeg har ikke erfaring med denne metoden selv, men vet et par i familien brukte metoden (eller en variant av den) på sin sønn både ifht innsovning og oppvåkning på natt. Mener det gikk en del i at de la barnet ned igjen / til rette i sengen igjen for hver gang han våknet / skrek, men ikke tok ham opp. Hyppige tilsyn / satte mye inne på rommet hos ham. Jeg vet dessverre ikke alle detaljene rundt akkurat hvordan de gjorde det, men de fikk veiledning av helsesøster. Gutten deres var litt yngre enn deres, og de fikk resultat.

Må også få si at jeg skjønner dere er slitne alle sammen. Det er fortvilende og utmattende å få så lite søvn over så lang tid!

Har ikke brukt ferbermetoden tror jeg. Har ikke latt han ligge å skrike, men har ikke plukket han opp med mindre det er panikkskriking.

I de periodene vi har hatt problemer har jeg satt meg ved siden av senga, gitt han vannflasken sin og strøket han litt på ryggen. Gangen etter har jeg gitt han vannflaska og bare sittet der. Gangen etter det har jeg bare sittet der, så har jeg stått, så har jeg stått nærmere døra o.s.v o.s.v til jeg har vært utenfor soveromsdøra, men han fortsatt kunne se meg.... Jeg har sakt "Nå er det natta og nå skal du sove", men ikke mer enn en gang pr. oppvåkning... Dette har stort sett fikset saken på 2 kvelder for oss og lillegutt har følt seg tryggere enn om jeg bare hadde gitt f... i å gå inn der.

Nå kjenner ikke jeg til ferbers metode, men ordet gråtekur popper inn i hodet mitt. Vil heller anbefale deg å kjøpe boka til Karin Naphaug og prøve tipsene der. Det redda oss fra å bli sinnsyke nemlig;)

Knøttebærer:

Metoden du beskriver forsøkte vi i våres. Har også prøvd den igjen et par uker i sommer, men uten at det fungerte.

Og boka, den har jeg - og jeg har lest den og prøvd en del av tipsene... 

Ja, det har jeg prøvd og fått endel resultater, men ikke ang å våkne på nattan. Men vi bruker planen da og... for om han våkner og jeg legger ned og ordner dyne, vann osv. reiser han seg bare opp igjen.. gjør jeg som over og stiller meg litt vekk fra han... så går det bare 1-2min så sover han av seg selv helt uten gråt. Så han roer seg mer om jeg lar han enn om jeg prøver å hjelpe han med å ta på han og stryke osv (det gjelder midt på nattan). Men etter tannfrembrudd våkner han endel uansett.

Ikke Ferber slik "folk tror" da. Mange tror ditt og datt uten og egentlig vite. Og som Ferber sier, dette kan justeres og brukes i mange forskjellige former. Det er ingen fast plan. Vi forlater ikke barnet eller rommet pr nå. Men viktigst av alt også, nok timer søvn. Overtrøtte barn våkner oftere om nattan. Men det viktigste for meg var å lære han å sovne selv i en alder av snart ett år. Søstra kunne det ikke før 2,5år fordi jeg ikke hadde samvittighet til å være tøffere tidligere og jeg orker ikke å havne der en gang til. 

Hvor fikk du kjøpt boka? Den er virkelig ikke lett å få tak i. Har funnet den på en nettbutikk på engelsk. Ellers ingen napp. 

Knøttebærer skrev:
Har ikke brukt ferbermetoden tror jeg. Har ikke latt han ligge å skrike, men har ikke plukket han opp med mindre det er panikkskriking.

I de periodene vi har hatt problemer har jeg satt meg ved siden av senga, gitt han vannflasken sin og strøket han litt på ryggen. Gangen etter har jeg gitt han vannflaska og bare sittet der. Gangen etter det har jeg bare sittet der, så har jeg stått, så har jeg stått nærmere døra o.s.v o.s.v til jeg har vært utenfor soveromsdøra, men han fortsatt kunne se meg.... Jeg har sakt "Nå er det natta og nå skal du sove", men ikke mer enn en gang pr. oppvåkning... Dette har stort sett fikset saken på 2 kvelder for oss og lillegutt har følt seg tryggere enn om jeg bare hadde gitt f... i å gå inn der.

Nå kjenner ikke jeg til ferbers metode, men ordet gråtekur popper inn i hodet mitt. Vil heller anbefale deg å kjøpe boka til Karin Naphaug og prøve tipsene der. Det redda oss fra å bli sinnsyke nemlig;)

Dette kan nok regnes som en versjon av Ferber ja.. fordi hele poenget er å gi mindre og mindre service og sjeldnere og sjeldnere... og det kan jo tilpasses :)

Å gi f... i å gå inn er ikke Ferber ihvertfall. Det er cold-turkey eller CIO (cry it out) heeelt uten oppfølging og trygghet. Det er rimelig fjernt for meg at noen kan klare å gjøre noe sånt. 

Jeg har ikke personlig erfaring med ferber, men et vennepar lærte en mild versjon av metoden på et søvnkurs på helsestasjonen. Jeg vet dessverre ikke helt hva det gikk ut på, men det fungerte i alle fall for dem, og det var IKKE snakk om å la ham ligge alene og gråte. Du har sikkert pratet med HS allerede, men kan det være at de holder sånne søvnkurs i kommunen din eller en av nabokommunene? Lykke til, håper det går seg til for både deres og guttens skyld!

Fuglen skrev:
"Takk" til alle som ikke har svart på spørsmålet mitt!

Er så irriterende forumfenomen: når man spør om noen har erfaring med noe, så skal ørten som har null erfaring svare hva de syns om det man spør om. 

NOEN SOM FAKTISK HAR NOE Å SVARE?

Takk!

Og, Sannheten, hva mener du med "denne gangen også"? Vi har hatt ett barn, og har hatt soveproblemer siden han ble født, syns dette var en klønete formulering av deg? Vi har hatt tålmodighet i 13 måneder. Han har hatt dårlig nattesøvn i 13 måneder! Så deilig for dere at dere greide å løse ting "så fint". Tror du virkelig dette er en lett avgjørelse?

Kone/Mor: han pleier å være våken 16 timer hver natt. Kan godt hende han er våken 2-3 ganger det på de mest ekstreme nettene. Og selvfølgelig har vi prøvd samsoving, vi har ikke sittet på gjerdet i et år... Og, nei, det fungerer ikke. Hverken for ham eller for oss. 

*UtspyttaLaban*: det er sånn ca det vi har gjort de siste 3 månedene (sitte ved siden av og stryke osv). Vi kommer oss jo gjennom natta, men ingen av oss fungerer dagen etterpå... 

Var ikke klønete formulert men ment akkurat som det stod, les det en gang til uten de kritiske brillene så ser du kanskje hva jeg mener.
Jeg prøver absolutt ikke å "gni inn" at jeg har fått det til med mitt barn, men heller berømme deg for at du har holdt ut så lenge uten å bruke gråtekur.
At det er et kjent forumfenomen er kanskje sant, men hadde det ikke vært fint om en av oss hadde hatt et råd du ikke har prøvd? 
Lykke til!

har vært der selv.  lillegutt var 2 år før han lærte å sove.   han sov bare 10-20 minutter sammenhengende.
og man er ikke menneske !!!  uten søvn blir man...  ja, det kan ikke forklares.

vi satt ved sengen hans.  holdt ham, men endte som regel opp i sengen min, og mannen på sofaen.
slik overlevde vi.

jeg er ikke tilhenger av ferber ol. selv ikke i mine mørkeste stunder, da jeg ikke hadde sovet på...x antall timer.

jeg innså at det var for en periode, og nå går alt bedre.

klem

Fuglen skrev:
Nå var det faktisk ikke råd om andre ting jeg var ute etter....

Kanskje du får søke om råd/veiledning av fagpersoner siden folk her inne ikke gir deg noe konkret.

Cosacita: er litt usikker på hvilke fagpersoner det skulle være. Har vært i kontakt med/til samtale hos BUP (barne- og ungdomspsykiatrien), i tillegg til at vi har vært hos fastlege, barnelege, øre-nese- halsspesialister, helsesøtre (ja, flere). 

Forøvrig så er jeg mest ute etter andres ERFARINGER! Og har fått flere svar på PM :) 

Edit: har undersøkt om det er søvneksperter i området, det er det heller ikke :(

Fuglen skrev:
Cosacita: er litt usikker på hvilke fagpersoner det skulle være. Har vært i kontakt med/til samtale hos BUP (barne- og ungdomspsykiatrien), i tillegg til at vi har vært hos fastlege, barnelege, øre-nese- halsspesialister, helsesøtre (ja, flere). 

Forøvrig så er jeg mest ute etter andres ERFARINGER! Og har fått flere svar på PM :) 

Edit: har undersøkt om det er søvneksperter i området, det er det heller ikke :(

Det var litt dårlig da :/ Men da har du jo vært i kontakt med noen 'fagpersoner' da.

Håper du finner ut av det!

vi har hatt problemer med både innsovning og oppvåkning om natta.... helt siden han ble født.. vi hadde en periode for ikke så lenge siden hvor jeg trodde jeg skulle bli gal.. han våknet flere ganger på natta og ville ikke sove igjen.. jeg satt der i flere timer uten at det funket.. hvis jeg var der holdt han seg bare våken.. endte opp med at vi gikk inn hvert 20. min for å si at han måtte legge seg ned og sove, var der bare for å ta over dyna og si en kort setning.. det tok 7-8 netter før han ga seg.. han våkner fortsatt, men da går jeg bare inn å tar på dyna og han sover igjen uten noe tull..  
vi har hatt mye oppfølging fra helsest osv pga søvn. 

Du, nå skriver jeg fremdeles utfra min og mini sin situasjon.

Men du sier han er utredet for forskjellige ting. Hvorfor er han utredet, og hvilke symptomer har han hatt.

Jeg bare tenker på vår situasjon her hjemme, nå fikk jo ikke mini påvist reflux, men han har likevel reflux plager. Og dette valgte jo legen og medisinere han for, og det har jo hjulpet en hel masse her.

Har gutten din reflux symptomer , og er det ph måling dere har fått tatt på han?

Når han våkner, gir dere han noe? Melk, vann? Og om dere gir han noe, roer han seg igjenn da?

Ang ferber så kan jeg ikke utale meg så masse, men tenker at litt diskusjon ang problemet deres her inne, kansje kan gi en aha opplevelse til hva som faktisk fører til dette problemet?

Misuner dere absolutt ikke situasjonen, vi har hatt det slik her i huset, og både jeg og sambo slet voldsomt på den tiden.

Back
Topp