Fennikel te mot luftsmerter

Jeg tror det er 5 ml to ganger om dagen? :) har begynt med det jeg også (igjen) men merker ingen forskjell :)

Her er litt info jeg har googlet fram: kjøpte teen selv i dag så har lurt på det samme :)

"Gi det med sprøyte (2,5ml). Kok opp litt vann i en kjele. Tilsett fenikkel-te ( 1ts). La det koke i 2-5 min og trekke i noen min. Gi det lunkent til barnet."

"Opptil 2 mnd kan de få 50 ml opptil 3 ganger om dagen fra 2-6 mnd 100 ml opptil 3 ganger om dagen Hadde aldri bruk for å gi mere en en gang pr dag, men det funket veldig bra. Forsøkte først med de norske anbefalingene som er på 2-3 ml før hvert måltid, men det hadde ingen virkning. Ga 50 ml på flaske sent på ettermiddagen før luftproblemene vanligvis satte inn."

"Jeg kjøpte fennikelte i helsekost butikk, (teposer). kokte opp vann, helte over på glasskrukke med lokk, lot teen trekke 4-5 minutter, avkjølte i kjøleskap og ga ca 1-2 teskjeer kald te tre ganger daglig før maten. funket veldig bra her!"

Ooj! Litt forskjell fra en ts til 50 ml da! :p kanskje jeg skal lage ei tåteflaske med te og gi utover dagen da.

Haha ja mye forskjellige meninger. Vil si mellom 10-30 ml per gang høres vettig ut? Nå prøvde jeg med 10 ml blandet i mme. Får se om det hjelper ellers prøver jeg å gi større mengde alene :) men blander i 10 ml te i mme nå ved annen hvert måltid et døgn for å se om det har effekt!

50 ml? Men kan det være bra da? Ungene skal jo ikke ha vann for å, eh, ikke fylle magen? Altså at energiløst vann fortrenger melk, og at de da blir underernært. (Eller forstyrrer det saltbalansen? Jeg husker ikke hvorfor, men essensen var i hvert fall at vi ikke skal gi de vann.) Da vil jeg tro at å gi så mye fenikkelte er ganske skummelt?

50 ml? Men kan det være bra da? Ungene skal jo ikke ha vann for å, eh, ikke fylle magen? Altså at energiløst vann fortrenger melk, og at de da blir underernært. (Eller forstyrrer det saltbalansen? Jeg husker ikke hvorfor, men essensen var i hvert fall at vi ikke skal gi de vann.) Da vil jeg tro at å gi så mye fenikkelte er ganske skummelt?
Det kan hende :) skal høre med helsesøster når vi skal på 8 ukers kontroll. Det er ikke fare for underernæring her vertfall, men feilernæring er jo en annen ting :p han spiser også når han har magevondt, det blir bedre en stund men så verre. Blir en vond sirkel. Så jeg prøver litt te isteden :p men 10-30 ml som nevnt over her er jo ikke sååå mye fordelt utover dagen. Når han drikker 60-80 ved måltidene. (Med melk altså ;) )

Har gitt 3-4 teskjeer fennikelte blandet i melken nå i et døgn og merker betydelig effekt! I dag har han ikke skreket av luftsmertene på kvelden som han pleier :) håper dette er noe som vedvarer!

• Liker
Reactions: H&H
Vi gir 20-30 ml, og har merka stor forskjell!

Vi gir 20-30 ml, og har merka stor forskjell!
Blander dere i melken eller gir ren te? Hvor ofte og hvor mye per gang? Vil prøve litt forskjellig før vi vet at det faktisk fungerer :) i går var han helt rolig, men i dag er det litt mer magevondt igjen!

Gir du alt på en gang eller fordeler du det? :)
Blander dere i melken eller gir ren te? Hvor ofte og hvor mye per gang? Vil prøve litt forskjellig før vi vet at det faktisk fungerer :) i går var han helt rolig, men i dag er det litt mer magevondt igjen!
Jeg fordeler det i to måltider, morgen og kveld. Tar ved tre måltider hvis det virker som hun har vondt i magen.
Vi koker te og tar det i en beholder i kjøleskapet. Blander teen i melka.

Jeg fordeler det i to måltider, morgen og kveld. Tar ved tre måltider hvis det virker som hun har vondt i magen.
Vi koker te og tar det i en beholder i kjøleskapet. Blander teen i melka.
Takk for svar :D så dere gir totalt 20-30 ml per dag som dere fordeler utover dagen? Om det virker som om hun har mye vondt i magen, gir dere da litt ekstra, eller fordeler 30 ml på 3 måltider i stedet for 2? :) unnskyld for alle spørsmål her :P

Takk for svar :D så dere gir totalt 20-30 ml per dag som dere fordeler utover dagen? Om det virker som om hun har mye vondt i magen, gir dere da litt ekstra, eller fordeler 30 ml på 3 måltider i stedet for 2? :) unnskyld for alle spørsmål her :P
Gir totalt 20-30 ml, og så blir det ca ekstra 10 ml hvis det virker som hun har vondt i magen :)

Her har jeg bare gitt 2ml sånn 3-4 ganger til dagen...og vare det har vi merka forskjell av :o
Har vært redd for å gi for mye.. Men om man kan gi dem 30-50ml har jeg jo mye igjen å gå på :p

Hjelper det at bare mammaene drikker fennikelte? :p om man ammer altså. Får ikke noe særlig i han, mens jeg derimot liker jo teen :)

Back
Topp