Femte barnesykdom

Lillemy0894

Forelsket i forumet
MayDay2021
Hjelp! Det er blitt utbrudd her jeg jobber (skole) med den femte barnesykdommen, men føler ikke legen tar meg alvårlig? Er det liten sjanse for å bli smittet om man ikke har hatt det før? Er det noen som har erfaringer?

Be om blodprøve for å sjekke om du har hatt det. Ikkje erfaring sjøl men ein bekjent opplevde å bli smittet i svangerskapet og det bør fanges opp tidlig.

https://nhi.no/familie/graviditet/s...erskapet/parvovirusinfeksjon-i-svangerskapet/

Dersom du ikke har testet deg for antistoffer ville jeg bedt om blodprøve for dette hos legen, veldig mange har hatt parvovirusinfeksjon uten at man vet det (ca. 60% av gravide er immune iflg NHI). Dersom du allerede har antistoffer er det ikke grunn til bekymring, viser det seg at du ikke har antistoffer bør vel fastlege kanskje følge opp med kontroll av blodprøver så lenge utbruddet er aktivt.

Gikk det bra med henne?
Hu måtte bu nåken mnd på sjukehuset mens baby fikk blodoverføring i mors liv regelmessig, dette gir jo en økt fare for at fødselen starte tidlig noko som skjedde. Babyen klarte seg ganske bra utenom lite hørsel og implantat pga dette. Men er noko som ein bør ta veldig seriøst då det kan bli ganske alvorlige konsekvenser.

Jeg tok opp dette med legen min, men hun sa at de ikke tok blodprøver for å finne ut om man var immun.

Dersom du har barn med 5. barnesykdom og ikke er immun, så er det 50 % sjanse for å bli smittet. Sjansen for at fosteret blir smittet er enda mindre (30%?) og sjansen for at fosteret skal ta noen skade (10%?). Så jeg ville ikke vært veldig bekymret om du ikke selv har barn med sykdommen.

Jeg tok opp dette med legen min, men hun sa at de ikke tok blodprøver for å finne ut om man var immun.

Dersom du har barn med 5. barnesykdom og ikke er immun, så er det 50 % sjanse for å bli smittet. Sjansen for at fosteret blir smittet er enda mindre (30%?) og sjansen for at fosteret skal ta noen skade (10%?). Så jeg ville ikke vært veldig bekymret om du ikke selv har barn med sykdommen.
Joda jeg har nettopp tatt blodprøve. Jeg har mistet to ganger og brukt tre år på å bli gravid, vet dessverre hvordan det er å være på andre sida av statistikken. Jeg har valgt å ikke ta sjangsen.

Back
Topp