Femte barnesykdom

Jente_27

Betatt av forumet
Er litt stressa nå. Poden på 2 år(har astma) begynte med hoste og forkjølelse/snørr på torsdag. Holdt på til fredag og var pigg i helga. Mandag fikk han feber med veldig røde kinn men ikke noe utslett. Slapp og dårlig og ingen matlyst. Fortsatt feber i dag men mye lavere. Har ligget på 39-40 og har nå 38. I dag har jeg begynt å føle meg dårlig. Vondt i kroppen og feber på vei føler jeg. Nesa renner og. Når jeg googler feber og gravid kommer det masse opp om hvor farlig det er for gravide hvis man blir smittet av den femte barnesykdom. Jeg tror jo ikke han har dette for da burde han vel hatt utslett og bedre allmenntilstand . Og det burde vel gå 7-10 dager i mellom? Dette ble mye info men den hormonelle gravide blir redd her. Har noen av dere vært borti dette med egne barn?

Er litt stressa nå. Poden på 2 år(har astma) begynte med hoste og forkjølelse/snørr på torsdag. Holdt på til fredag og var pigg i helga. Mandag fikk han feber med veldig røde kinn men ikke noe utslett. Slapp og dårlig og ingen matlyst. Fortsatt feber i dag men mye lavere. Har ligget på 39-40 og har nå 38. I dag har jeg begynt å føle meg dårlig. Vondt i kroppen og feber på vei føler jeg. Nesa renner og. Når jeg googler feber og gravid kommer det masse opp om hvor farlig det er for gravide hvis man blir smittet av den femte barnesykdom. Jeg tror jo ikke han har dette for da burde han vel hatt utslett og bedre allmenntilstand . Og det burde vel gå 7-10 dager i mellom? Dette ble mye info men den hormonelle gravide blir redd her. Har noen av dere vært borti dette med egne barn?
Datteren min har vært syk flere ganger i løpet av svangerskapet. Jeg har blitt dårlig jeg også,og jeg er det nå. Er ikke så mye og få gjort med det :/ Må jo ta seg av sykt barn selv om man er gravid.. tror det går veldig fint nå som vi er så langt på vei. Er nok verst med sånne ting i begynnelsen :)
Bare passe på at ikke feberen blir for høy vel..

Jeg spurte lege om dette da minste begynte i barnehagen nå på nyåret.
Moren min husker ikke hva jeg har hatt, og hva jeg er vaksinert mot, og jeg har også tenkt på den femte barnesykdommen.

Legen sa at dette var ikke noe jeg skulle bekymre meg for. Det kommer gjerne i epidemier, med mange år mellom.
Jeg spurte også om vannkopper osv, men fikk beskjed om at det ikke noen stor risiko så sent i svangerskapet når alt er ferdig dannet.

Feber er mest uheldig før uke 24, tror jeg det var. Nå tåler de forholdsvis mye. Heldigvis. :-)

Forrige graviditet lå jeg syk med lungebetennelse, høy feber osv rundt uke 20. Allergisk mot pencillin, så kunne ikke ta det.
Tok derfor ekstra lang tid for kroppen å ordne opp selv. Måtte ofte på legevakten for å få astma medisin siden jeg slet med pust også.
Men det gikk bra! :-)

Her jeg bor er det epidemi med den 5 barnesykdommen.
Mine barn har også fått de, alle sammen.

2 av de hadde feber en dag i januar. (om det har sammenheng aner jeg ikke) Etter det har vi ikke hatt noe sykdom. Ikke før forrige helg hvor en fikk plutselig utslett på overkroppen. Lignet veldig på elveblest. Han virket plaget av et eller annet tidligere på dagen før utslettet kom. Han hadde muligens feber en dag. Han klagde også på hodepine.
Noen dager senere fikk de andre barna også utslett. De fikk også de typiske røde kinnene. Utslettet kommer og går nå ser jeg.

De har ingen andre symptomer og er i form ellers.
Det er når utslettet kommer at de ikke lengre er smittsomme.

Uten at jeg er noen lege, så høres det ikke ut som sønnen din har den 5 barnesykdommen :) Høres mere ut som influensa som herjer nå :(

Sniker litt fra mai. Her jeg bor er det også den 5 barnesykdommer epidemi.
Nevnte det for jordmor og fortalte at en jeg er tante til og som jeg er en del med hadde sykdommen. Og datter har fått feber osv. Enda ikke noe utslett på henne, men kanskje det kommer etter hvert. Jordmora anbefalte meg å ta kontakt med lege for å ta en blodprøve, se om jeg har antistoffene elns. Så skal til legen i dag for å få det sjekket. Hvis jeg blir smittet er det liten sjanse for at babyen blir smittet, sa hun. Men er greit å få det fulgt opp.

Back
Topp