Femåring ut av barnehagen

ECB

Glad i forumet
siden jeg nå går hjemme og vi lever kun på mannens inntekt vurderer vi nå å ta femåringen ut av barnehagen. Det er et halvt år til skolestart. De har ikke noe spesiellt førskole opplegg i barnehagen i år.
Hva ville dere gjort?

jeg personlig ville ikke tatt barnet ut av barnehagen. Jeg ville aldri i verden klart å stimulere en 5-åring i hverdagen, slik barnehagen klarer. Da tenker jeg på også en del av det sosiale, selvstendighetstrening etc, som man gjerne trener på og jobber med i barnehagen og spesielt for skolestartere :) men jeg skjønner jo tanken din, når det er økonomi inn i bildet :) jeg ville nok likevel prøvd det jeg kunne for å kunne bevare plassen i barnehagen :)

Jeg mener at det siste året i barnehagen er kanskje det viktigste. Så jeg ville ikke gjort det. Ofte kommer man til å gå på skolen med noen fra barnehagen også. Og det er mye forberedingt til skolestart.
Kan dere ikke heller ha redusert tid i barnehagen? Det blir billigere også.

Barnehagen vår har ikke redusert plass. Kun 100%.
Han kommer ikke til å begynne på skolen sammen med noen fra barnehagen. Alle førskolebarna i barnehagen skal begynne på andre skoler.

Får du ikke dagpenger eller noe annen økonomisk hjelp? Jeg hadde absolutt ikke tatt ut gutten min. Ikke når han er så stor. Hva skal dere fylle dagene med?

Fra 1. august 2016 har alle 3-, 4- og 5-åringer, og barn med utsatt skolestart, som bor i husholdninger med lav inntekt, rett til å få 20 timer gratis oppholdstid i barnehage per uke. Fra og med 1. august 2017 gjelder dette for husholdninger som har en samlet inntekt som er lavere enn 450 000 kroner per år.
Kommer dere innenfor denne, er dette en god løsning:)

Da er din sønn akkurat like gammel som min. Jeg hadde ikke tatt ut min sønn av barnehagen nå, da måtte det ha vært en ekstremt god grunn. Har derimot ungene hjemme noen dager i uka når jeg har fri, men må betale for full plass.

Hvis dere ikke klarer dere økonomisk, synes jeg du har god grunn, men ellers hadde jeg latt han være i barnehagen. De lærer mye der, og de fleste har ikke så mange i samme alder som er hjemme på dagtid.

Vi skal ikke ha Sfo til høsten da, håper det går greit

Det er mye dere kan fylle dagene med, men det krever stor innsats fra din side å finne noe spennende å gjøre hver dag, og ikke minst å farte rundt slik at han får være sammen med andre barn. Jeg har ikke gått i barnehage og det var aldri et savn. Men hadde to eldre søsken å leke med pluss mange jevn aldrende barn i nabolaget.. Tenker det å har litt med hvor dere bor å si. Vi hadde hus med stor hage og skog og det var alltid mye å finne på både inne og ute. Bor man i leilighet midt i by er det vel værre..

Virker litt som om du har bestemt deg på forhånd. Ingen av oss som har svart ville gjort det. Men til syvende og sist er det opp til deg..

Virker litt som om du har bestemt deg på forhånd. Ingen av oss som har svart ville gjort det. Men til syvende og sist er det opp til deg..
Vi har absolutt ikke bestemt oss. Prøver å få andres synspunkter som hjelp i avgjørelsen :) vi er så veldig usikkre på hva vi skal gjøre.

Det er mye dere kan fylle dagene med, men det krever stor innsats fra din side å finne noe spennende å gjøre hver dag, og ikke minst å farte rundt slik at han får være sammen med andre barn. Jeg har ikke gått i barnehage og det var aldri et savn. Men hadde to eldre søsken å leke med pluss mange jevn aldrende barn i nabolaget.. Tenker det å har litt med hvor dere bor å si. Vi hadde hus med stor hage og skog og det var alltid mye å finne på både inne og ute. Bor man i leilighet midt i by er det vel værre..
Han har tre eldre søsken. To av dem er hjemme hver onsdag. Bor litt for oss selv så er ikke så mange jevnaldrene i nerheten. Det at han blir mye alene sammen med meg er en av grunnene for å la han gå i barnehagen de siste fire mnd. Har argumenter både for å mot.

Får du ikke dagpenger eller noe annen økonomisk hjelp? Jeg hadde absolutt ikke tatt ut gutten min. Ikke når han er så stor. Hva skal dere fylle dagene med?
Nei. Får ikke noe økonomisk hjelp. Har prøvd å søke flere ganger.
Blir å fylle dagene med å være mye ute og forskjellige inneaktiviteter. Har en god del spill og slikt. Blir i såfall også å kjøpe noe piperensere å slikt for å variere dagene.

Han har tre eldre søsken. To av dem er hjemme hver onsdag. Bor litt for oss selv så er ikke så mange jevnaldrene i nerheten. Det at han blir mye alene sammen med meg er en av grunnene for å la han gå i barnehagen de siste fire mnd. Har argumenter både for å mot.
Mange kommuner har tilbud til forskjellige treff for barn som ikke går i barnehage, har dere tilbud som feks åpen barnehage? Ville undersøkt litt hva som finnes i deres område.Tenker det blir veldig ensomt om han ikke ser andre barn annet enn når søsknene er hjemme hos dere en dag i uka. Annet enn det synes han nok det er stas å få tilbringe masse tid med mamma. Økonomi kan være slitsomt og enkelte ganger må man bare gjøre det beste ut av en ikke helt ideell situasjon [emoji5]

Mange kommuner har tilbud til forskjellige treff for barn som ikke går i barnehage, har dere tilbud som feks åpen barnehage? Ville undersøkt litt hva som finnes i deres område.Tenker det blir veldig ensomt om han ikke ser andre barn annet enn når søsknene er hjemme hos dere en dag i uka. Annet enn det synes han nok det er stas å få tilbringe masse tid med mamma. Økonomi kan være slitsomt og enkelte ganger må man bare gjøre det beste ut av en ikke helt ideell situasjon [emoji5]

Er det ikke 2 mnd oppsigelsestid også?
Nå er det første 1 Feb, og da tror jeg du ender opp med å betale ut Mai da oppsigelsen gjelder fra den 1 i hver mnd, som da blir fra 1 Mars evt. Det er i vertfall slik i mange kommuner som jeg vet.
Jeg skjønner deg veldig godt, nå som jeg har 3 tette til sommeren har jeg ikke lyst å sende noen av dem i bhg. Tror på siskt så vil jeg si opp jobben for å ha dem hjemme fulltid. Jeg ser at det ikke har noen hensikt å rusje hver morgen og sitte i kø mange timer hver mnd for å betale nærmere 9000.- i mnd for bhg fra 2019. Det er omtrent halve lønna mi det i den stiliingen jeg har i dag.

Nå har jeg til nøds søkt 2 åringen inn, helst fra i morgen :P men det er fordi jeg er så ekstremt dårlig. Ikke med kvalme ol, men formen er elenig i den forstand at jeg ikke fungerer opptimalt og må konsentrere meg om jobb frem til perm start.

Men ja, jeg er med deg i tanken..

Er det mulig å ta en prat med styrer i bhg? Fortell om situasjonen, og hør om det er mulig å få redusere plass/betaling fram mot sommeren. Jeg ville ikke tatt han ut av bhg rett før skolestart. Tenker at det er viktig med stabilitet i tida fram mot sommeren, det er en stor overgang og bli skolebarn, og deg er fint å forberede seg sammen med de andre femåringene selv om de ikke skal begynne på den samme skolen.

Jeg tror ikke de har slike tilbud her. Har aldri hørt om det iallefall. Vi har ganske mange barnefamilier i vår omgangskrets og det er barn på hans alder. Men de går i barnehage så det blir lite på formidagen.

Er det mulig å ta en prat med styrer i bhg? Fortell om situasjonen, og hør om det er mulig å få redusere plass/betaling fram mot sommeren. Jeg ville ikke tatt han ut av bhg rett før skolestart. Tenker at det er viktig med stabilitet i tida fram mot sommeren, det er en stor overgang og bli skolebarn, og deg er fint å forberede seg sammen med de andre femåringene selv om de ikke skal begynne på den samme skolen.
Har prøvd å få redusert plass. Jeg og en annen mor prøvde å høre om våre barn kunne dele en plass. Men det var ikke aktuellt.

Er det ikke 2 mnd oppsigelsestid også?
Nå er det første 1 Feb, og da tror jeg du ender opp med å betale ut Mai da oppsigelsen gjelder fra den 1 i hver mnd, som da blir fra 1 Mars evt. Det er i vertfall slik i mange kommuner som jeg vet.
Jeg skjønner deg veldig godt, nå som jeg har 3 tette til sommeren har jeg ikke lyst å sende noen av dem i bhg. Tror på siskt så vil jeg si opp jobben for å ha dem hjemme fulltid. Jeg ser at det ikke har noen hensikt å rusje hver morgen og sitte i kø mange timer hver mnd for å betale nærmere 9000.- i mnd for bhg fra 2019. Det er omtrent halve lønna mi det i den stiliingen jeg har i dag.

Nå har jeg til nøds søkt 2 åringen inn, helst fra i morgen :p men det er fordi jeg er så ekstremt dårlig. Ikke med kvalme ol, men formen er elenig i den forstand at jeg ikke fungerer opptimalt og må konsentrere meg om jobb frem til perm start.

Men ja, jeg er med deg i tanken..
Nei er bare en mnd oppsigelse. Så hvis jeg sier opp iløpet av denne mnd så går han bare ut mnd.
Lille i magen blir jeg ikke å søke inn i bhg før han/hun er to år. Vil ikke sende i barnehagen for tidlig. Jeg har heldigvis ikke jobb som jeg må tilbake til etter permisjon.

Back
Topp