Feire jul med baby

Ønsker ikke å ha det hjemme, det er for mye stress syns jeg.. Vi reiser til besteforeldrene og overnatter der :)

Drar til svigers, men drar hjem til leggetid. Vi bor bare 5 minutter unna.

Jeg tenker vi da rekker middag og å åpne pakker som er fra de vi feirer sammen med. Tar resten hjemme. :)

Vi feirer hjemme. "Bare" meg, mannen og ungene. Beste dagen i året. [emoji173]

Vi skal være hos oss. 11 voksne + Leah i en liten leilighet :P Men praktisk ift at jeg bare kan tusle inn på rommet (som ligger i motsatt ende av leiligheten enn stuen) og at de rydder, lager mat og ordner. Blir nok en rolig julemiddag uten mye mas. Og vi tar nok kvelden tidlig :)

I fjor var han 4 måneder, og da lot vi det skli helt ut på julaften fordi han var så gira. Ikke lurt.... gjør ikke det i år, tror ungen blir lagt til tilnærmet normal tid. Vi skal feire hos familie, så vi overnatter der.
Var liksom mer slitsomt enn hyggelig med en overtrøtt klengete liten kropp, som bare ble mer frustrert utover kvelden. Når jeg ser bilder av meg selv fra i fjor ser jeg også så utrolig trøtt ut. Anbefaler alle å ta vare på seg selv og rutinen sin heller.

I fjor var han 4 måneder, og da lot vi det skli helt ut på julaften fordi han var så gira. Ikke lurt.... gjør ikke det i år, tror ungen blir lagt til tilnærmet normal tid. Vi skal feire hos familie, så vi overnatter der.
Var liksom mer slitsomt enn hyggelig med en overtrøtt klengete liten kropp, som bare ble mer frustrert utover kvelden. Når jeg ser bilder av meg selv fra i fjor ser jeg også så utrolig trøtt ut. Anbefaler alle å ta vare på seg selv og rutinen sin heller.

JA! Vi voksne må tilpasse oss barnet, og ikke motsatt. Overtrøtte, grinete unger er dødskjipt! Vi har tilstrebet normal leggetid når barna har vært så små at de ikke har tålt utskeielser i rutinene. Nå i år er det vel første gang hun på 3,5 år får være med hele kvelden, såfremt vi får lurt henne til en liten dupp på formiddagen - går det ikke, så går det ikke, og da legges hun til omtrent vanlig tid. De av pakkene hennes vi eventuelt ikke rekker før den tid, kan fint åpnes dagen etter.

I år blir vi å holde jul. 5 voksne, 2 skolebarn og bår lille 11 mnd gamle snuppe. Blir godt å kunne holde hennes rutiner tross jul.
Stille og rolig blir det nok også :)

Vi fikk en forsmak på dette da vi var i bursdag nå i høst, og han var rimelig frustrert den lille. Og det forplantet seg jo til dagen etterpå, samt at natta ble mer urolig. Så her skal rutinene holdes gitt! Blir heldigvis rolig hos svigers under middagen og gaveåpninga. Vi er ikke så mange da.

Vi fikk en forsmak på dette da vi var i bursdag nå i høst, og han var rimelig frustrert den lille. Og det forplantet seg jo til dagen etterpå, samt at natta ble mer urolig. Så her skal rutinene holdes gitt! Blir heldigvis rolig hos svigers under middagen og gaveåpninga. Vi er ikke så mange da.
Veldig sant. Er jo ikke "bare en kveld" som noen påstår, men mulig å kjenne etterdønninger i flere dager om man er uheldig.

Å slacke på reglene i jula er for større barn ;)

Last edited:
Så fint å høre hva dere andre tenker å gjøre. Er virkelig en stor omveltning å være førstegangs, så mye man må tenke på som jeg ikke visste om. Vi var i bursdag i forrige uke, og planla at han skulle sove i bilen på vei bort, slik at han kunne være våken og glad den tiden vi var der. Gikk ikke som planlagt, null søvn fra kl 12-1630, og bare grin og skrik og han skalv og var helt fra seg.

Kunne ha feiret her, så det er enkelt med å legge mini. Men er ikke såå stor plass her, og orker i grunn ikke å ha det her heller selvom jeg hadde fått mye hjelp. Så til julaften skal vi feire hos mine foreldre, som er 10 min gangavstand, 2 min med bil. Men skal vi hjem til mini skal legge seg, så føler både jeg og samboern at vår julestemning fort blir kort, da det bare vi to som er våkna etter ca kl 19. Så vi skal prøve på å få ham til å sovne hos mine foreldre. Også overnatter jeg og mini der, samboern har ikke bestemt seg enda hva han vil. Er jo bare 2 min å kjøre med bil, så hvis det kræsjer helt med at mini ikke vil sove, er det bare å dra hjem.

Da mini feiret første jul var han 4 mnd og vi dro bort, var der til midnatt før vi kjørte hjem, gikk helt supert
Han var i strålende humør og holdt ut hele kvelden uten gråt

Ifjor var minsten 2uker og frøkna var 1,5år. Vi var hos pappa, og det ble sent (tror vi dro hjemover 21.30).
Frøkna storkoste seg, minsten sov endel.
Iår skal vi til svoger/svigerinne som bor 500m bortenfor oss. Tar med vogna for minsten, så han evnt kan sove i den. Så får frøkna en lang lur på dagtid, så hun ikke blir overtrøtt :) men vi legger opp til at middag er kl 16.30-17, så pakke opp pakker og dessert til slutt. Opprinnelig burde det da ikke bli så sent :)

Feirer jul hos farmor i år og hun tar hensyn til barna og spør oss om kl.slett osv. så det kan bli en fin og behagelig kveld for de små.:)

Skal feire med svigers [emoji4] de bor på andre kanten av landet, og vi skal bo hos dem en ukes tid. Litt stress å reise langt med fullpakket bil og to små, men godt å slippe styret med å ordne alt hjemme også.

Vi skal feire hos svigers og legger minste i vogna når leggetid er. Forhåpentligvis så sovner hun. Også går vi hjem når eldste skal legge seg. Hun får sove så lenge hun vil på dagen så hu holder nok ut litt lengere enn vanlig. Hele dagen/kvelden er på ungenes premisser så tar det som det kommer.

Vi skal feire hos svigers 10 min kjøretur hjemmefra:-) det blir ikke så mange der så jeg tenker vi skal klare å passe på så hun ikke blir overstimulert, vi tar med vogn og babynestet hennes så kan hun enten sove noen lurer i vognen på et lunt og rolig sted eller så legger vi henne oppi babynestet i soffaen eller noe;-)

Tenker vi bare må se henne litt ann, hun er ca 3 mnd på den tiden, hun har vært veldig rolig og har sovet godt og tålt både lyder og eksponering for andre folk bra hittil, men har nylig startet å bli litt mer plaget med magen så det har blitt litt mer skriking på kvelen de siste dagene. Om hun skulle vise tegn til uro og magevondt så får vi heller bare dra hjem:-) hennes behov står først altid!

Vi skal være hjemme på julaften, da lager alltid jeg middag og inviterer svigers. Første juledagsmorgen åpner vi pakkene her hjemme før vi drar til svigers på middag.

I fjor var snuppa akkurat fylt en måned til jul å vi bar en hylende baby hver sin gang hele kvelden. Hadde ekstra besøk å bare styr rett og slett. I år skal vi kose oss å ha det trivelig å ikke stresse med noen verdens ting!

I fjor var vi hos mamma og pappa julaften, og selv om vi bare har 10 minutter å kjøre hjem, sov vi der slik at vi kunne legge mini til «normal» tid.
I år blir det enten hos svigers, eller at svigers kommer til oss. Kommer til å legge mini til normal tid uansett hvor vi er (svigers bor 4 timer unna, så der blir det overnatting uansett)

Uansett hvor vi har feiret/skal feire, skal barna kunne legge seg til normal tid uansett, men et lite rom for slingringsmonn når de er gamle nok. Enten må vi sove over, eller feire hjemme, eller dra hjem tidlig, og dermed også begynne moroa tidligere. :)

Back
Topp