Feilprisede varer i butikk. Kundens rettigheter?

Rummy-o

Glad i forumet
Flere ganger har jeg opplevd feilprisede varer i butikker.
Har man da rett på å få varen til prisen som står på lappen som er klistret på hylla der varen er/prisen på varen?

Jeg har ihvertfall fått det før, og de ansatte har stort sett vært høflige.
Bortsett fra på en Nille-butikk hvor jeg var i dag. Hun som jobber der er så sur alltid, og i dag svarte hun skikkelig frekt til meg: "Slapp av!"
Man sier vel ikke sånt til kundene sine?

Føler virkelig for å boikotte den Nille butikken, og sende en klage på hun damen. Hun burde virkelig finne seg en annen jobb, for hun er så sur som en padde hver gang man handler noe der.
Det skader vel ikke å smile og være høflig...? ;)
(jeg er ihvertfall alltid høflig mot de som jobber i butikker. Og greit at de er bare mennesker de og, og de kan ha dårlige dager. Men jobber man i en butikk må man være høflig ellers mister man kunder)

Mener kunden skal ha varen til den prisen som står på varen/hylla ja.
Er butikkens ansvar å rette på prisene..
Om hun er ekkel med kundene så ville jeg ha sendt inn klage på henne.. kan ikke oppføre seg slik på jobb.. skal være god kundeservice 

Drømmeren skrev:
Mener kunden skal ha varen til den prisen som står på varen/hylla ja.
Er butikkens ansvar å rette på prisene..
Om hun er ekkel med kundene så ville jeg ha sendt inn klage på henne.. kan ikke oppføre seg slik på jobb.. skal være god kundeservice 

Mhm! De gangene jeg jobbet i butikk og hvis det var feilprising så fikk kunden den prisen som stod på. Hvis den var billigere enn det den egentlig skulle koste selvfølgelig!

Jeg hadde ikke hatt noe betenkeligheter med å sende klage på den oppførselen altså. Sånne ting tar jeg meg ikke 5 øre for å gjøre.. 

EDIT: Øverste delen av svaret mitt gjaldt når det er  prislapper på varene. Ikke at tingene er feilplassert uten prislapp på annet en hyllen. 

jeg jobber i butikk, og i vår katalog/kundeinfo så står det att det er prisene på nett/katalog som gjelder.. er nok forskjellig fra plass til plass, men så lenge ikke butikken har opplyst om det, så bør kunden få varen for den prisen som står på lappen..

Var du på Nille i Farmandstredet eller? Sist jeg var der, sa hu ene som jobber der til en kunde at hun hadde annet å gjøre enn å sjekke prisen for henne! Kunden var ei eldre dame med krykker. jeg trodde fader i meg ikke mine egne ører! jeg måtte bare gå ut!

Normalt får man det, om det fins noen rettigheter på det vet jeg faktisk ikke.

Var det varen som var priset eller hyllekanten? Stod varen på rett plass feks?

Jeg tror faktisk ikke man har rett på det. Altså folk kan jo legge en ting på et sted som det er tilbudsvarer f.eks. Om det er folkeskikk derimot, oh yes..

Minner meg på den gangen jeg var på Barnas Hus på Strømmen, i taket dinglet det svære skilt: 50% på HELE BUTIKKEN. Fant meg en matstol, og gikk i kassa. Nei, DEN stolen var jo ikke halv pris. Altså hele butikken, unntatt akkurat den stolen. Kjære vene, jeg tilta! Så det var ikke merka noe sted at denne stolen ikke var tilbud, for hele butikken hadde halv pris.. 
Jeg skrev vel en to A4-siders mail om behandlingen vi fikk i den  butikken den dagen, de ansatte som himla med øynene og kjeftet meg ut etter noter. 

Har til dags dato ikke satt mine bein i den butikken siden. 

Vesle Helmine skrev:
Var du på Nille i Farmandstredet eller? Sist jeg var der, sa hu ene som jobber der til en kunde at hun hadde annet å gjøre enn å sjekke prisen for henne! Kunden var ei eldre dame med krykker. jeg trodde fader i meg ikke mine egne ører! jeg måtte bare gå ut!

Nei. Dette var i Sandvika.

Huff. Det var dårlig sagt ja.

nussnøff skrev:
Normalt får man det, om det fins noen rettigheter på det vet jeg faktisk ikke.

Var det varen som var priset eller hyllekanten? Stod varen på rett plass feks?

Det sto pris på varene. Alle som hang på stativet.

Labambie skrev:
Jeg tror faktisk ikke man har rett på det. Altså folk kan jo legge en ting på et sted som det er tilbudsvarer f.eks. Om det er folkeskikk derimot, oh yes..

Minner meg på den gangen jeg var på Barnas Hus på Strømmen, i taket dinglet det svære skilt: 50% på HELE BUTIKKEN. Fant meg en matstol, og gikk i kassa. Nei, DEN stolen var jo ikke halv pris. Altså hele butikken, unntatt akkurat den stolen. Kjære vene, jeg tilta! Så det var ikke merka noe sted at denne stolen ikke var tilbud, for hele butikken hadde halv pris.. 
Jeg skrev vel en to A4-siders mail om behandlingen vi fikk i den  butikken den dagen, de ansatte som himla med øynene og kjeftet meg ut etter noter. 

Såpass. Skjønner godt at du klagde da ja. Fikk du noe kompensasjon, forklaring eller unnskyldning fra de da?

Labambie skrev:

Hva ble resultatet av klagen? Fikk du en unnskyldning?

Labambie skrev:

Jeg fikk en Stokkestol i gave som var kjøpt på den butikken der. Stolen var en helt annen farge enn det som sto på esken og jeg tenkte at det var sikkert enkelt å få byttet den...5 måneder senere, utallige henvendelser, lovnader og bomturer var jeg så sint og frustrert at jeg grein... Never again!

Til TS, fant dette på Forbrukerombudet.no:

Jeg har flere ganger opplevd at varen blir slått inn i kassen med en høyere pris enn den som står oppført på prislappen. Har jeg rett til å kjøpe varen for den laveste prisen? Hva gjør Forbrukerombudet for å stanse en slik praksis?

Det er både i strid med markedsføringsloven og prismerkingsforskriftene å oppgi for lav pris på prislappene. Hvis det ikke er en åpenbar feil, bør forretningen selge deg varen for prisen de oppgir på prislappen. Hvis du opplever dette flere ganger på samme sted, kan du sende en klage til oss. Hvis vi får flere klager som tyder på at dette er et gjentagende problem vil vi ta det opp med forretningen.
Forbrukerombudet foretok i 2009 og 2010 kontroller i en rekke dalgigvarebutikker hvor det viste seg at det ikke var samsvar mellom prisene som oppgis i hyllene og prisene på kassalappen. I tillegg var prismerkingen flere steder mangelfull. Disse butikkene er blitt pålagt å endre sine rutiner slik at prismerkingen blir i samsvar med bestemmelsene. Det vil bli aktuelt å foreta nye kontroller i tiden framover.

Leelu skrev:

Labambie skrev:

Hva ble resultatet av klagen? Fikk du en unnskyldning?

Jeg fikk svar om at min mail var sendt til den aktuelle butikken, og at de regnet med jeg ville få en beklagelse fra butikken det gjaldt. Noe jeg aldri gjorde. 

I de fleste butikker står det ett skilt ett eller annet sted om at en reserverer seg mot feil priser på varer og/eller trykkfeil. Finnes mange frekke kunder som bytter på prislapper etc. og da må butikken ha mulighet til å ta riktig pris på produktet.
jeg jobber selv i butikk iblandt og der gir vi vanligvis varen til den "feile" prisen med mindre det er himmelvidd forskjell.

Det er og gode og dårlige måter å snakke til kunder på......

Kommer helt ann på hvordan varene er priset. Er prislappen på selve varen synes jeg kunden skal få den til den prisen, men er varen feilplassert o.l så er det ikke rettferdig. 
Jobber på Elkjøp, varene der kan skilles mellom hundrevis eller tusenvis av kroner i samme reol, er ikke rett at kunder skal få feilplasserte varer til den prisen som sto på en prislapp under, særlig når alle prislappene våre er merket med typenr, strekkode, navn og gjerne produktbeskrivelse, men er alltid folk som prøver seg enda det er ganske åpenlyst at prislappen ikke hører til den varen. 
Hvis prisene er feil på dataen, noe som kan skje, gir jeg seff kunden den prisen som står merket på rett prislapp i hyllen eller internett uten protest..

Jeg opplevde det på xxl på raglamyr. Var helt tragisk. Det var annonsert sko til 399 (sjekka på nettet også) og prislappen stod tydelig rett over skoene (ja, jeg sjekket at det var riktig merke og mod). Da jeg kom til kassen kostet de "plutselig" 899. Fytti så sur jeg ble! Gadd selvsagt ikke kjøpe de og skal ikke inn i den butikken igjen med det første.

Nå jobber jeg i dagligvaren og hos oss SKAL kunden ha varen til den prisen som står på hylla, om varen går inn på kassen med 10 kr mer så skal vi rette dette og sørge for at rett pris kommer opp. Dette gjelder da ikke om man kjøper f.eks en 200 gr sjokolade som det står feil lapp under med prisen for en 75 gr sjokolade ;)  Men står det at den aktuelle varen har en lavere pris enn det som kommer i kassen så SKAL du ha det til den prisen!!

Prisen på hylla, er prisen jeg betaler - er det veldig avvik så går jeg heller uten varen hvis de ikke gir meg den prisen.

På min lokale rema butikk har jeg to ganger nå sagt fra om at vaskepulveret er feilprisa - det står 19,90 på hylla og det går inn til 47,90 eller noe... jeg sier det ikke for å få det billig - jeg sier det for å være grei, fordi det er "min" butikk.. Men begge gangene har jeg fått det til 19.90... Nå sist gikk hun rett opp og tok vekk lappen :P

Forresten var jeg nettopp der og kjøpte skyllemiddel.. det gikk ikke inn i kassa, så han slo bare det han trodde var prisen - 33 kroner.. men på hylla sto det 20.. og det var derfor jeg kjøpte akkurat den flaska :P Så da fikk han bare slå det på nytt..

Var på barnas hus og handlet sko i vinter, da hadde de glemt å ta ned en tilbudslapp, noe jeg påpekte og da fikk jeg også varen til den prisen det sto på tilbudet.. noget motvillig dog.....

Nan boxer, da særlig nan2 er OFTE feilpriset i området jeg bor.- Men jeg mistenker jo sterkt at dette blir gjort med viten og vilje fordi de regner med at de fleste ikke sjekker kassalappen, og at nå har de bikka 10 kr, noe som er dyrt. På Rimi står det 9.60 på lappen, går inn til 11.90 på kassa. Jeg sier i fra, klager etc igjen og igjen..(får til 9,60 da, men syntes ikke de skal lure andre folk). Tok 3 mnd el noe før ny, riktig lapp kom. På OBS! står det 9.80 på lappen, men koster 13.40. Det er stor forskjell det! Sier i fra, får jo riktig pris da, men dårlig også her. Sagt fra i maange mnd nå, men har ikke vært der de siste ukene, så vet ikke om ny pris er kommet.  Så sjekk lappen når du kjøper nan!

jeg synes det kommer litt an på... jeg jobbet i en kjøkkenbutikk, og der opplevde vi en mann som flyttet en prislapp fra en billigere vare til en tilsvarende vare som var mye dyrere... Han laget et helvete i butikken og vi måtte til slutt la han gå ut av butikken med en varen til en mye billigere pris...

Hvis butikkene ikke har mulighet til å si beklager, her har det skjedd en feil å rette  opp prisen, så er det bare for kunden og flytte rundt på prislappene og kreve å få varen til den prisen..

Back
Topp