Fedrekvoten

Barnslig

Glad i forumet
Kan fedrekvoten overføres til mor om far skal studere deltid?
Vet det blir mye for han å passe et lite barn hele dagen, få storebror i barnehagen og skulle på kveldskurs 2-3 dager i uka, han kan jo ikke barer ta 12 uker fri fra skolen.
Han har arbeidsavkalaringspenger nå og begynner på skole til høsten når barnet kommer.

sitter i samme situasjon her også. fikk beskjed fra nav-dame at så lenge han hadde tjent over 41000 i år, så fikk ikkje eg overta hans del av permisjonen. og det samme gjaldt viss han kommer inn på skule til høsten.     eg skal derimot høre med flere, for eg stoler ikkje det dei seier på tlf, da det varierer voldsomt.......

ms.bonita skrev:
sitter i samme situasjon her også. fikk beskjed fra nav-dame at så lenge han hadde tjent over 41000 i år, så fikk ikkje eg overta hans del av permisjonen. og det samme gjaldt viss han kommer inn på skule til høsten.     eg skal derimot høre med flere, for eg stoler ikkje det dei seier på tlf, da det varierer voldsomt.......

Nei, føler heller ikke jeg får så god hjelp, blir helt håpløst om jeg ikke får de ukene, da går ikke kabalen opp gitt...

Min hadde aap, og vi fikk ikke overført hans del av permisjonen til meg! veldig irriterende... Far har da opptjent sin rett til fedrekvote!

For permisjonen kan jo tas innen ungen er 3 år, og da kunne jo mannen ta sin del når han hadde sommerferie. De brydde seg jo ikke om ungen måtte i bhg når den var 7 mnder!
Heldigvis ble vår født i oktober så vi fikk det til å gå opp med ferie, og jeg tok permisjon uten lønn!

Blir vel til at jeg tar den lengste permisjonen og at vi mister hans uker på en måte, for jeg kommer ikke til å jobbe neste sommer, for at han skal måtte ta ut permisjon da, får jo det samme uansett han så.

Noen som vet hvordan det fungerer med sånn foreldrestipend eller hva det heter, får man det ved side av for eksempel aap??

Nina*Pina skrev:
Min hadde aap, og vi fikk ikke overført hans del av permisjonen til meg! veldig irriterende... Far har da opptjent sin rett til fedrekvote!

For permisjonen kan jo tas innen ungen er 3 år, og da kunne jo mannen ta sin del når han hadde sommerferie. De brydde seg jo ikke om ungen måtte i bhg når den var 7 mnder!
Heldigvis ble vår født i oktober så vi fikk det til å gå opp med ferie, og jeg tok permisjon uten lønn!

Her får vi nok ikke barnehageplass før ungen fyller 2 siden den blir født i oktober.

Kan han ikke gradere permisjonen sin da, eller ta den senere?

Dere får prøve å gradere den slik at han tar ut 1-2 dager i uka og du resten, for eksempel - om han i tillegg tar hele neste sommerferie så er det ikke så mange uker igjen å fordele.

Barnslig skrev:

Nina*Pina skrev:

Her får vi nok ikke barnehageplass før ungen fyller 2 siden den blir født i oktober.

har du ikkje 2,5 åringen din i bhg fra før av da?
For hvis du har det så stiller du som regel først i køen ved bhg plass hos de fleste bhg-er pga søskenrett :)

Minstemann vår er født des2010 og fikk bhg plass aug2011 :) altså 8 mnd-er gammel pga storesøster gikk i bhg-en fra før av :)

Back
Topp