Fedrekvoten - permisjon

Grense hos oss er ett år med lønn, fram til to år uten lønn. Antar det avhenger av tariffavtalen.

Godgutten vår skal bli storebror, termin 3.2.14

:) shit, hvordan husker du sånt? husker jeg leste det i august i fjor men det var helt borte til du skrev det igjen nå.
Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

tanken er fin, men hadde vært kjekt om hver familie kunne delt permisjonen slik de ville.
vi mistet fedrekvoten med første fordi pappan var i lønnet utdanning under forsvaret uten annledning til så lang perm.

denne gangen vet vi ikke siden jeg mulig blir student, men hvis ikke finner vi nok ut av det, nå er han heldigvis ferdig med skolen:)

nr 3 ventes 21.02.14♥

Min samboer jobber på fiskebåt og er fire uker borte for så å være fire uker hjemme. Har skjønt det sånn at det er mulig for han å ta ut fedrekvoten på friturene sine. Så da gjør vi det og så forlenger jeg permisjonen min uten lønn.

Må bare legge til hvor latterlig jeg synest det er at ikke familiene får bestemme dette selv, for oss blir det jo helt feil siden han får permisjonspenger itillegg til vanlig hyre. Dersom har blir hjemme en tur så taper han 80'. Og han er nok hjemme likevell så det vil han ikke.
Men skjønner at det er lettere for menn å faktisk få ta ut permisjonen sin dersom arb.giver har vært vanskelig. Men som sagt, jeg synest det er overformyndersk og at familier er så ulikt sammensatt at det burde være mulig med individuelle avtaler.

Termin 20. februar -14

Min samboer jobber på fiskebåt og er fire uker borte for så å være fire uker hjemme. Har skjønt det sånn at det er mulig for han å ta ut fedrekvoten på friturene sine. Så da gjør vi det og så forlenger jeg permisjonen min uten lønn.

Må bare legge til hvor latterlig jeg synest det er at ikke familiene får bestemme dette selv, for oss blir det jo helt feil siden han får permisjonspenger itillegg til vanlig hyre. Dersom har blir hjemme en tur så taper han 80'. Og han er nok hjemme likevell så det vil han ikke.
Men skjønner at det er lettere for menn å faktisk få ta ut permisjonen sin dersom arb.giver har vært vanskelig. Men som sagt, jeg synest det er overformyndersk og at familier er så ulikt sammensatt at det burde være mulig med individuelle avtaler.

Termin 20. februar -14

Du kan søke om å få overført permisjonen hans til deg ved spesielle tilfeller godtar nav det. Bedre å søke å få nei, enn å ikke søke..

Ny termin 03.02.14

tanken er fin, men hadde vært kjekt om hver familie kunne delt permisjonen slik de ville.
vi mistet fedrekvoten med første fordi pappan var i lønnet utdanning under forsvaret uten annledning til så lang perm.

denne gangen vet vi ikke siden jeg mulig blir student, men hvis ikke finner vi nok ut av det, nå er han heldigvis ferdig med skolen:)

nr 3 ventes 21.02.14♥

Kjenner fler som har fått overført fedrekvoten fordi pappaen er student. søkte dere?

Ny termin 03.02.14

Pappaen til førstemann var ikke ut i perm hos oss heller, fordi han avr student, jeg fikk overført alle hans uker. Har hørt de har blitt strengere på det nå enn de var da (2007), men man kan jo iallefall søke.

Pappaen til førstemann var ikke ut i perm hos oss heller, fordi han avr student, jeg fikk overført alle hans uker. Har hørt de har blitt strengere på det nå enn de var da (2007), men man kan jo iallefall søke.

Hu ene jeg kjenner fikk innvilget i år :)

Ny termin 03.02.14

Hu ene jeg kjenner fikk innvilget i år :)

Ny termin 03.02.14

Så bra :)
Mener å ha hørt noe om at siden Lånekassen har blitt mer fleksible de siste årene, har NAV blitt strengere i takt med dem, så vi har fått høre at vi var heldige som fikk det før de ble så strenge, men da ser det ikke ut som de er SÅ strenge alikevel da..

Synes det er fantastisk at fedre som ønsker og vil ta ut 14 uker med pappapermisjon! Men synes det burde være valgfritt da en fort kommer i en situasjon der det er veeldig ulønnsomt. Mannen min tjener mer penger enn meg, mye mer! Foreldrepenger er basert på mors inntekt! Det vil si at i 14 uker vil vi få en god del mindre utbetalt da han vil få "min" lønn :/ Når staten legger opp til at fedre må ta mer av permisjonen - ja da burde de også endre på foreldrepenger reglene slik at fedrene får betalt ut fra sin egen lønn!
PGA dette må jeg nå jobbe så mye overtid jeg får klora til meg slik at vi kan få jevnet dette ut litt :/ Kjenner jeg stresser når jeg tenker på det, men hva gjør man ikke for familie og lille gull?
Vi håper å kunne ta ut 57 uker med 80% lønn, eller normalt med 100% men setter av en viss % slik at vi får råd til å ta litt ulønnet permisjon samt med litt godsnakk fra banken får vi nok noen avdragsfrie mnd fra huslånet.... - Vil ikke jobbe meg i hjel...

Synes det er fantastisk at fedre som ønsker og vil ta ut 14 uker med pappapermisjon! Men synes det burde være valgfritt da en fort kommer i en situasjon der det er veeldig ulønnsomt. Mannen min tjener mer penger enn meg, mye mer! Foreldrepenger er basert på mors inntekt! Det vil si at i 14 uker vil vi få en god del mindre utbetalt da han vil få "min" lønn :/ Når staten legger opp til at fedre må ta mer av permisjonen - ja da burde de også endre på foreldrepenger reglene slik at fedrene får betalt ut fra sin egen lønn!
PGA dette må jeg nå jobbe så mye overtid jeg får klora til meg slik at vi kan få jevnet dette ut litt :/ Kjenner jeg stresser når jeg tenker på det, men hva gjør man ikke for familie og lille gull?
Vi håper å kunne ta ut 57 uker med 80% lønn, eller normalt med 100% men setter av en viss % slik at vi får råd til å ta litt ulønnet permisjon samt med litt godsnakk fra banken får vi nok noen avdragsfrie mnd fra huslånet.... - Vil ikke jobbe meg i hjel...
Hvor har du lest at han får din lønn?
Arbeidsgiveren hans sender Inn Inntektopplysningene hans og han får "normal" lønn inntil 6g evt alt om han jobber i staten. De utbetaler alt opptil 12g.. evt 80% av det han tjener hvis dere velger det. Det kan lønne seg å velge 80% om mannen din tjener over 6g og bedriften kun betaler lønn inntil 6g.

Ny termin 03.02.14

Jeg har en mann som jobber offshore når han blir oppringt, og ellers på verksted.
Vi hadde tapt utrolig mye penger om vi skulle hatt han hjemme med 80% av verkstedlønna, og siden han ikke har fast rotasjon faller jo denne ut istedenfor..
Kjempe kjedelig, da jeg mer enn gjerne skulle tatt de ukene selv!

Eneste vi nå blir å gjøre er at han tar 3 uker nå i sommer, så vi kan dra på ferie uten at jobb maser, også må han vel ta ut noen i slutten av året, for da er jeg jo stor, og må jo bruke de før nestemann kommer, selvom jeg ser for meg at vi mister noen uker pga dette..

Man får gjøre det som passer seg og som familie best :)

Men for oss er det viktigere at pappan får være hjemme de 14 ukene også får vi heller betale huslånet 3 mnd ekstra fordi vi tar avdragsfritt når han er hjemme.

Ny termin 03.02.14

Mannen min yjener over 6G, og tjener mye mer enn meg, så jeg vet ikke helt hvordan vi skal ordne dette. Har hørt at mange oljearbeidere tar pappaperm i friperiodene. Mannen min har reisejobb, men han er bare hjemme 1 uke om gangen, og dette blir for lite synes jeg.

Aner ikke hva som lønner seg

Back
Topp