Fedrekvote

rosekrans

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Hei! I februar fikk vi engangsstønaden. Eg hadde ikke jobbet meg opp til permisjonspenger og pappaen har ikke rett på pappaperm heller da siden vi mottok stønaden. Nå til høsten fikk eg tilbud om lærlingplass... så det eg lurer på; får han da fedrekvote og evnt hvor lenge er den? Inkluderer den lønn under fedrekvoten??
Et vennepar av oss fikk denne ordningen da moren begynte å studere..

soden du fikk engangsstønad (som jeg også fikk) har pappen fortsatt krav på fedrekvote MEN det er da di samme kriteriene som i fellesperioden - det stilles krav til mlrs aktivitet.. 50% eller mer
regner med at du har 100% så da får han den.. greia er den at for hver dag som går etter lille er 6uker mister han en dag av den permisjonen han har.. (han får hele fellesperioden og de ukene han har ellers (avhengi av dekningsgrad dere velger) ) - som jeg forsto det på dama jeg snakka med fra nav ;)

soden du fikk engangsstønad (som jeg også fikk) har pappen fortsatt krav på fedrekvote MEN det er da di samme kriteriene som i fellesperioden - det stilles krav til mlrs aktivitet.. 50% eller mer
regner med at du har 100% så da får han den.. greia er den at for hver dag som går etter lille er 6uker mister han en dag av den permisjonen han har.. (han får hele fellesperioden og de ukene han har ellers (avhengi av dekningsgrad dere velger) ) - som jeg forsto det på dama jeg snakka med fra nav ;)
Hvis vi velger 100% til han hvor mange uker er det da med tanke på at det er hele fellesperioden? Nå mister vi jo selvsagt 6 uker da siden hun er 12 uker..

Hvis vi velger 100% til han hvor mange uker er det da med tanke på at det er hele fellesperioden? Nå mister vi jo selvsagt 6 uker da siden hun er 12 uker..

mener det er 40 uker om man velger 100%.. litt usikker men han får iallwfall lønn :)
det står ganske greit på nav sine sider om du søker på fedrekvote :D evt dra ned på kontoret å snakke med dem.. kjenner jeg ble litt usikker nå :o

mener det er 40 uker om man velger 100%.. litt usikker men han får iallwfall lønn :)
det står ganske greit på nav sine sider om du søker på fedrekvote :D evt dra ned på kontoret å snakke med dem.. kjenner jeg ble litt usikker nå :o
Oi dette visste vi ikke!! Da hadde eg begynt I lære for 1 mnd siden.... Da blir en pappa glad ivertfall :D vi fikk beskjed at vi ikke fikk noe til han siden eg hadde fått engangsstønad så eg har bare vært hjemme hele tiden .. :-/

Oi dette visste vi ikke!! Da hadde eg begynt I lære for 1 mnd siden.... Da blir en pappa glad ivertfall :D vi fikk beskjed at vi ikke fikk noe til han siden eg hadde fått engangsstønad så eg har bare vært hjemme hele tiden .. :-/

vi fikk beskjed om at han ikke hadde rett på noe sålenge jeg gikk hjemme.. men om jeg dro ut i jobb fikk han ta ut fedrekvoten (dog ikke det samme som pappaperm..) men er nok greit å høre med dem.. for av erfaring har de forskjellige kontor/personer ikke alltid samme regler :s

"Hvis mor ikke har rett til foreldrepenger og har mottatt engangsstønad, har du ikke rett til fedrekvote."

Står det på nav sine sider...

"Hvis mor ikke har rett til foreldrepenger og har mottatt engangsstønad, har du ikke rett til fedrekvote."

Det var det eg først leste ja. Men et vennepar av oss fikk fedrekvote selv om siden hun begynte å studere. . Blir så usikker av dette så skal snakke med de idag :)

Det var det eg først leste ja. Men et vennepar av oss fikk fedrekvote selv om siden hun begynte å studere. . Blir så usikker av dette så skal snakke med de idag :)

også tatt fra nav sine sider, og refererer til det jeg snakket om :

Det stilles de samme kravene til mors aktivitet som når far skal benytte fellesperioden. (50%jobb eller mer..evt studerer fulltid)

Hvis mor fyller aktivitetskravet, kan du få foreldrepenger i opptil 40 eller 50 uker, avhengig av om du har valgt 100 prosent eller 80 prosent dekningsgrad. Ved fødsel kan du tidligst starte perioden med foreldrepenger 6 uker etter fødselen. Ved adopsjon kan du starte permisjonen fra omsorgsovertakelsen. Hvis mor ikke fyller aktivitetskravet 6 uker etter fødselen eller ved omsorgsovertakelse, mister du foreldrepenger. For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du derfor starte perioden med foreldrepenger 6 uker etter fødselen,

Back
Topp