Fedrekvote

chaatzy

Happy <3 overlykkelig 3barnsmamma <3
Septembermødre <3
I utgangspunktet skulle bare jeg ha permisjon, og ikke samboern min. men nå som han er i en annen jobbsituasjon, så må jeg begynne å jobbe litt fra februar av.. Så lurer jeg på om hvordan det da funker om han får pappaperm allikevel og jeg jobber, men jeg hadde ikke fast stilling fra før, er krise ekstrahjelp..

om han får pappaperm, MÅ jeg være i 100%jobb? noen som vet? skal prate med nav, men greit å vite litt på forhånd om mulighetene :)

På nav sine hjemmesider står det: "Det er ikke krav til mors aktivitet når du tar ut fedrekvoten." Men hvis far skal ta ut av fellesperioden, er det krav. Her skal far ha to uker av fellesperioden, mens jeg skal ha en mnd ulønnet samtidig som han starter pappaperm. Jeg er litt usikker på hva som skjer da, om han MÅ ta fellesukene før han starter på pappaperm, eller om de kan utsettes til etter pappaperm (siden jeg da vil være i full jobb igjen). Vi forsøkte å fylle ut dette i søknaden, men det har de ikke hensyntatt - de satte hele fellesperioden på meg.. Så vi får vel bare se, i verste fall får jeg ta de to ukene selv, når han er ferdig med pappaperm (regner med at det bør gå).

Red: det står også: "Hvis begge foreldrene har rett til foreldrepenger og far ønsker å utsette fedrekvoten eller fellesperioden, stilles det ikke krav til at mor er i arbeid eller aktivitet." Dermed bør det være ok at mannen utsetter de to ukene til etter pappapermen, så lenge jeg da er i jobb igjen :)

Last edited:
takk for svar :) driver å leser på navsidene nå :p huff, vil egentlig ikke begynne å jobbe så tidlig, men om jeg jobber 2 dager i uka og pappan er hjemme så hadde jeg følt meg mye tryggere.. ikke det at baby hadde hatt det fælt hos bestemoren heller, regner med ho kommer til å hjelpe til uansett, hvis han tar perm ;) føler baby har krav på å ha minst 1 forelder tilstede 24/7 hvertfall noen mndr til :)

takk for svar :) driver å leser på navsidene nå :p huff, vil egentlig ikke begynne å jobbe så tidlig, men om jeg jobber 2 dager i uka og pappan er hjemme så hadde jeg følt meg mye tryggere.. ikke det at baby hadde hatt det fælt hos bestemoren heller, regner med ho kommer til å hjelpe til uansett, hvis han tar perm ;) føler baby har krav på å ha minst 1 forelder tilstede 24/7 hvertfall noen mndr til :)
Sant! Det blir vanskelig å dra ifra, gruer meg allerede litt til å tilbake på jobb i juni selv! Men i februar er de små 5 mnd og har kanskje begynt så smått med fast føde, så da går det sikkert helt fint om pappa'n er hjemme med lille noen dager i uka :) du får vel ammefri en time også, hvis du ammer? Eller er det kun hvis man er i full jobb?

Sant! Det blir vanskelig å dra ifra, gruer meg allerede litt til å tilbake på jobb i juni selv! Men i februar er de små 5 mnd og har kanskje begynt så smått med fast føde, så da går det sikkert helt fint om pappa'n er hjemme med lille noen dager i uka :) du får vel ammefri en time også, hvis du ammer? Eller er det kun hvis man er i full jobb?
Eksisterer ammefri enda? Vet ikke helt hvordan det funker, har aldri hatt det :) men ammer så hvis jeg får ammefri så skal det helt klart benyttes ;)

Eksisterer ammefri enda? Vet ikke helt hvordan det funker, har aldri hatt det :) men ammer så hvis jeg får ammefri så skal det helt klart benyttes ;)
Joda, måtte sjekke etter jeg hadde postet den første og det er lovfestet en time betalt ammefri om dagen så sant arbeidsdagen er på 7 timer eller mer :) Hvilken stillingsprosent du har betyr ikke noe så lenge du tilfredsstiller på antall timer pr dag du jobber!
Statlig ansatte har en enda bedre deal, to timer tror jeg. Og så har man rett på så mye ubetalt ammefri som man behøver.

Jeg har valgt ulønnet permisjon når far har sin fedrekvote! Vi har dog tatt ut hans permisjon gradert, en dag i uken.

Jeg har valgt ulønnet permisjon når far har sin fedrekvote! Vi har dog tatt ut hans permisjon gradert, en dag i uken.
vi må ha mer inntekt så ulønnet permisjon på meg er ingen alternativ ;)

Back
Topp