Fedrekvote/pappaperm

Det er arbeidsavklarings penger. De mister ikke hvis de ønsker de, men da får man jo 80% av en lønn som er på ca 66%? eller no.

Vi fikk overført de sist pga sykdom, så håper vi får det til nå også. Men vet jo aldri om NAV godkjenner det igjen, for NAV er NAV
Åh....så urettferdig system!!
Håper de får overført vekene til deg då ;)

Vi blir å ha 80% igjenn :) Men denne gangen skal mannen ta 50% sånn at hans uker varer lengere. Detter for at vi skal slippe å ha dagmamma 100% fra vi må ut i jobb. Han syntes det var litt mye med 12 uker sammenhengende sist :)

Lilleklump: Ja vi er som Ole Brum vettu, meeen....du vet det gagner jo samfunnet at vi får barn ;) Vi føder faktisk for få barn i Norge, som jeg leste i en artikkel her om dagen...Barna våre skal jo holde Norge i gang, thihi ;) Så det er jo positivt og lønnsomt for samfunnet og derfor sier jeg som Ole Brum; ja takk begge deler. Men det er klart at særlig økonomisk er det jo ikke for den enkelte "familie" å få barn. Men politikerne må jo forstå at det ikke burde straffe seg å få barn...da kommer det jo mindre produktive arbeidstakere på markedet..
Tilbake til mitt synspunkt så syns jeg at man bør få velge hvem som skal være hjemme innad i familien. Ikke alle politikerne vet hvordan alle har det liksom...Jeg er på ingen måte motstander av mer tid med pappa heller må jeg ærlig si fordi jeg personlig syns 1 år hjemme var litt i det lengste laget. Selv om jeg elsker barn trenger man litt voksentid også ;) Men det blir vel som med røykeloven...en blir vandt med å ikke røyke inne....(Den gangen jeg røkte!!)

Det er arbeidsavklarings penger. De mister ikke hvis de ønsker de, men da får man jo 80% av en lønn som er på ca 66%? eller no.

Vi fikk overført de sist pga sykdom, så håper vi får det til nå også. Men vet jo aldri om NAV godkjenner det igjen, for NAV er NAV

Jeg fikk overført pappapermen da samboern min gikk på aap. Var ikke noe problem da.
Denne gangen så skal han ha pappapermen. Merker det blit rart å ikke gå hjemme så lenge som sist, men synes det er bra samboer får vært hjemme han å.

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

jeg syns det er helt høl i huet at man ikke kan velge det selv!!! vi har ikke mulighet for at far skal ta ut permisjon. det er rett og slett umulig. da må han slutte i jobben. han kan ikke være borte 14 uker.

jeg syns det er helt høl i huet at man ikke kan velge det selv!!! vi har ikke mulighet for at far skal ta ut permisjon. det er rett og slett umulig. da må han slutte i jobben. han kan ikke være borte 14 uker.
Uffda.. kan han ikkje ta det på tidskonto då? Ein dag i veka over lengre tid ;) Herlig med langhelg og då, dersom det er einaste mulighet :)

Man har rett på ulønna permisjon i fra arbeidsgiver etter ordinær permisjon. Hvis mannen tjener mest og kun skal ha fedrekvote vil det lønne seg å ta 100% dekning, søke arbeidsgiver om 10 uker ulønna perm, far må da søke om utsettelse på 10 uker av sin fedrekvote. Da blir det høyere utbetaling enn ved 80% dekning, men ukene blir det samme. Klart man må da sette av ca 20% av foreldrepengene hver mnd til de 10 ukene.

Jeg synes egentlig at det er bra at far ikke kan overta mødrekvote og mor ikke kan overta fedrekvote. Er dessverre mange eksempler hvor fedre da velger bort å være hjemme i permisjon, eller mor ville ha "krevd" flere uker. Det heter jo felleskvote på de resterende ukene, men er nok en del mødre som ser denne som sin (som meg selv kanskje?! :P) Man kan jo velge å avstå fra fedrekvota - ja det går utover barnet, men man velger jo å få barn?
Jeg vet at jeg har sikkert en meget spesiell mening om dette, men synes at det er flott at mor og far nå er (nesten) sidestilt med 14 uker kvote hver (mor har 3 til som er låst før fødsel), det er likestilling! (og kanskje litt tvang?) :)

Her kommer nok jeg til å ta alle fellesukene, vi har ikke helt bestemt det enda, men hadde det sist. Derimot har mannen jobbet redusert (80%) etter at hun begynte i barnehagen så hun har kortere dager og de mye tid sammen. Jeg jobber 100% :)

Man har rett på ulønna permisjon i fra arbeidsgiver etter ordinær permisjon. Hvis mannen tjener mest og kun skal ha fedrekvote vil det lønne seg å ta 100% dekning, søke arbeidsgiver om 10 uker ulønna perm, far må da søke om utsettelse på 10 uker av sin fedrekvote. Da blir det høyere utbetaling enn ved 80% dekning, men ukene blir det samme. Klart man må da sette av ca 20% av foreldrepengene hver mnd til de 10 ukene.

Jeg synes egentlig at det er bra at far ikke kan overta mødrekvote og mor ikke kan overta fedrekvote. Er dessverre mange eksempler hvor fedre da velger bort å være hjemme i permisjon, eller mor ville ha "krevd" flere uker. Det heter jo felleskvote på de resterende ukene, men er nok en del mødre som ser denne som sin (som meg selv kanskje?! :p) Man kan jo velge å avstå fra fedrekvota - ja det går utover barnet, men man velger jo å få barn?
Jeg vet at jeg har sikkert en meget spesiell mening om dette, men synes at det er flott at mor og far nå er (nesten) sidestilt med 14 uker kvote hver (mor har 3 til som er låst før fødsel), det er likestilling! (og kanskje litt tvang?) :)

Her kommer nok jeg til å ta alle fellesukene, vi har ikke helt bestemt det enda, men hadde det sist. Derimot har mannen jobbet redusert (80%) etter at hun begynte i barnehagen så hun har kortere dager og de mye tid sammen. Jeg jobber 100% :)

Eg syns det er kjekt å høra alle ulike meingar rundt tema ;) Så likar at du er tydelig på det du meiner!! Eg likar og at det er "merka" fedrekvote", men meiner at "ingen regler uten unntak" for spesielle tilfeller. Det er lov å bruka skjønn meiner eg då!

Eg syns det er kjekt å høra alle ulike meingar rundt tema ;) Så likar at du er tydelig på det du meiner!! Eg likar og at det er "merka" fedrekvote", men meiner at "ingen regler uten unntak" for spesielle tilfeller. Det er lov å bruka skjønn meiner eg då!

Haha bra! :) Godt vi kan være forskjellige her inne! :)
Jeg er enig med deg i at det må være rom for at den kan overføres, men den kan den i dag også. Jeg synes ikke at arbeidssituasjon bør være tungtnok veiende grunn, det ville blitt vanskelig å holde en lik linje på siden det er flere NAV Forvaltning som behandler sakene :)
Men når det er sagt synes jeg ikke regelen om at far ikke kan overta felleskvota hvis mor ikke er i arbeid (begge har foreldrepengerettigheter) er helt riktig heller. Motsatt vei går jo så vidt jeg vet.

Uffda.. kan han ikkje ta det på tidskonto då? Ein dag i veka over lengre tid ;) Herlig med langhelg og då, dersom det er einaste mulighet :)
nei, han kan jo ikke bare bestemme at ingen skal kunne ha møte på fredager feks

Jeg liker det ikke, ikke mannen i huset heller...
Jeg mener at det første året av barnets liv har faktisk barnet mest behov for mor, og da syns jeg det blir dumt at mor må gå ut i jobb en hel mnd før enn det var tidligere.

En annen ting er at det nå ikke er mulig å overføre fars kvote til mor når far er selvstendig næringsdrivende. Her har ikke mannen mulighet til å ta fri i 3,5 mnd. Det vil resultere i et konkurs-firma... Han kan selvfølgelig ta ut gradert perm, men da må jo ungen begynne i barnehage allerede ved 8-9 mnd alder. Vi har i utgangspunktet ikke råd til at jeg tar ut perm uten lønn, og jeg vil IKKE sende en 8 mnd gammel baby i bhg :( Arrg... Syns det er dårlig tilrettelagt for de som har skapt sin egen arbeidsplass.

Back
Topp