Fedrekvote/pappaperm

lilleklump

Elsker forumet
Januarhula 2014
http://www.dagbladet.no/2013/06/18/tema/klikk/foreldre/dagbladet/pappaperm/27762785/

Ja, kva tenker de damer? Om 14 veker pappaperm?

Eg syns det er flott, og for oss fungerer det godt! Sambo var veldig fornøyd med de 10 vekene han hadde permisjon sist, og eg tenker at han blir veldig fornøyd av å lese denne artikkelen i kveld!
Er veldig glad for at sambo valgte ( etter litt overtalelse av meg.. ) til å ta sine 10 veker sammenhengende. Han tenkte som mange andre at det var fint å ha ein fridag i veka over laaang tid. Mitt argument var då at han mista denne tilknyttninga ein får av å vera heime sammen over ein lang periode. Eg hadde og ønske om at han kunne kjenne på å ha "kontroll" på kvardagen heime i forhold til middag, handling, renhold, klesvask, mat og måltid til lillegull, rutiner på hennas dag og rett og slett veldig god tid til å berre vera PAPPA.

Ja, eg tenker nok FAR i huset blir fornøyd...
Er vel verre med MOR som må ein mnd tidligare tilbake på jobb no med den nye ordninga.. hehe..

Ser at den har sine svakheter, eks der far er student, selvstendig næringsdrivenende osv...

Kast dere ut i diskusjonen då! er spennende å høre andres synspunkt!

..men samtidig som far får 14 uker, blir vel permisjonen utvidet med 2 uker. Sånn sett er det liten forandring for oss. Her delte pappaen permisjonen i 2 for å få det til å gå opp med ferie for meg. Han hadde 10 uker sammenhengende da mini var 7 mnd, så jobb en mnd, og de siste 2 permisjonsukene. Vi hadde alle godt av at han fikk hovedansvaret i en periode, selv om jeg jo savnet lillemann mens jeg var på jobb :-)

Det som er litt synd for vår del, er at det utgjør så mye på inntekten vår at han går ned til 80% lønn i 14 uker, at vi "må" velge 100% lønn denne gangen. Jeg tjente også mindre i fjor pga permisjon, hjelper jo ikke akkurat det heller :-)

Men at fedre må ha en del av permisjonen, er bare sunt. Mødre har en tendens til å ta alt ansvar selv, og kanskje blir far tilsidesatt. Det går faktisk helt fint å la far gjøre det på sin måte;-) Om regelverket er for strengt, kan vel diskuteres. For det er vel like mange ulike familiesituasjoner som det er familier, ingen er like :-)

Haha, ble litt som Ole Brumm nå føler jeg. Ja takk, begge deler;-)

Eg er ikkje heilt oppdatert på tema altså, men trur deg når du seier at det blir utvida med 2 veker ekstra perm :)
Er ellers enig i det du skrive :)

Vet ikke hvordan vi kommer til å løse det. Kjenner jeg sliter litt med å skulle dra på jobb etter 6mnd, nettopp fordi det er i starten av tilknytningsperioden. Jeg jobber en uke borte, og er to uker hjemme. Fint å få være hjemme to hele uker, men er vanskelig, og usikker på hvor sunt for den lille å skulle være helt borte i 7 dager. Det har ingenting med at ikke mannen klarer å stelle hjemme, for det klarer han utmerket. Mulig vi deler det opp på et vis, sånn at han tar ut ulønnet permisjon, blandet med jeg lenger perm, ferier og litt sånn. Så får vi se hvem av oss som evt går hjemme til mini er halvannet-to år. :)

Sist var jeg hjemme i 6 mnd og gubben i 8 mnd:) for oss fungerte d veldig bra! Fikk drømmejobben så derfor tok han over permisjonen min, fungerte veldig bra for oss! Han er mer husfar enn jeg et husmor;)

• Liker
Reactions: H27
Jeg er student, og skal fortsette studiene etter fødsel. skal ikke motta foreldrepenger fra nav, så det blir ingen fedrekvote på far her i huset. Han har heldigvis noen rolige perioder på jobben, så han skal nok få masse tid med lille babyen allikevel :) han skal også være med meg på skolen et par dager annenhver uke, og får masse babykos mens jeg har forelesninger :) det ordner seg :)

jeg husker sist jeg hadde permisjon og da syns jeg det var leeeng å være borte fra det sosiale på jobb. Pappan hadde ikke rett på perm da jeg netopp var ferdig student. så sånt sett er det positivt at pappan denne gangen skal få kjenne på litt alenetid med babling og bleier :hello2 Det jeg derimot sliter litt med er at familien ikke lenger kan velge selv hva som er best for dem. Vi mister jo bestemmelsesretten over vår hverdag på en måte. Vi har jo alle stort sett økonomiske forpliktelser som gjør at det kan bli vanskelig, at det rett og slett ikke lønner seg at far er hjemme så lenge...

jeg husker sist jeg hadde permisjon og da syns jeg det var leeeng å være borte fra det sosiale på jobb. Pappan hadde ikke rett på perm da jeg netopp var ferdig student. så sånt sett er det positivt at pappan denne gangen skal få kjenne på litt alenetid med babling og bleier :hello2 Det jeg derimot sliter litt med er at familien ikke lenger kan velge selv hva som er best for dem. Vi mister jo bestemmelsesretten over vår hverdag på en måte. Vi har jo alle stort sett økonomiske forpliktelser som gjør at det kan bli vanskelig, at det rett og slett ikke lønner seg at far er hjemme så lenge...

Skjønner kva du meiner, og kan egentlig være enig i det og.. men økonomisk er eg litt så her...
Det er jo i utgangspunktet ikkje økonomisk å få barn, men me får jo barn likevel! Det er ikkje økonomisk gunstig for oss å ta ut 80 % lønn med lengre permisjon, men me gjer det og.. Det er heller ikkje gunstig for økonomien at eg gikk tilbake i 80 % jobb i stedet for 100% for å få mer tid til lillegull, men eg gjorde det likevel! Og at far gjerne tjener meir enn mor ( ikkje i vårt tilfelle) gjer vel og sitt til at det er ugunstig i forhold til økonomi. MEN, eg tenker at dette er eit del av valget å få barn, man får noe, og må ofre noe annet. Sjølv om me alle nok vil sei JA TAKK til både og! ( litt som Ole Brum!)

Vi synes det er veldig bra at permisjonen blir forlenga. Mannen elsker å gå hjemme med barna våre, og vi velger også denne gangen 80% dekning. Selv om det betyr at vi taper penger, så er det verdt det.

Tiden med barna når de er babyer er noe man aldri får igjen. Og da vil vi ha lengst mulig tid hjemme med de.

Mannen delte opp permisjonen sin sist, men det var fordi han jobber skift. Når han brukte 2 permisjonsdager, så hadde han plutselig 1 veke fri. Eg tok ferie dei dagene han hadde permisjon, og på den måten kunne vi velge litt sjøl om vi ville gjera ting i lag eller ikkje.
Grunnen til at mannen ikkje tok meir permisjon er rett og slett fordi hans jobb er meir gunstig i forhold til arbeidstider og fri. Han fekk fortsatt ein god del tid med jenta vår fordi om han jobba.
Synes det burde vore enklare for dei som ikkje har mulighet til å ta ut fedrekvoten å føre den over på mor. Ellers synes eg det er greit med fedrekvote, og mannen er fornøyd :-)

Eg valgte forresten 100% og var heime i 1 1/2 år. Var ikkje noke problem å spare dei 20% "ekstra" for å få permisjonen til å vare lenger. Det utgjorde veldig mykje penger i vårt tilfelle ivertfall :-)

Eg valgte forresten 100% og var heime i 1 1/2 år. Var ikkje noke problem å spare dei 20% "ekstra" for å få permisjonen til å vare lenger. Det utgjorde veldig mykje penger i vårt tilfelle ivertfall :)
Eg er nok ikkje "disiplinert" nok til å legge vekk penger trur eg... Hmm.. kan jo prøve å "øve" meg fram til januar ;)

Vi har ikke snakket om det enda, men jeg ønsker at han er hjemme en dag i uken. Det blir allikevel flere uker sammenhengende permisjon til slutt allikevel. Jeg synes det var utrolig kjipt å skulle levere fra meg baby til pappaen når babyen ikke var vant til å være sammen med han. Derfor tenker jeg en dag permisjon i uken gir litt sterkere bånd tidlig. Kanskje at de drar på babysvømming for jeg tåler ikke klor. I tillegg tror jeg at jeg trenger det, hvis det blir like lite søvn som sist.

De to ukene far får ekstra nå bli i tillegg, altså hele permisjonen blir lengre og det er bra. Vi tok 100% lønn sist og jeg fullammet enda når jeg liksom skulle ut i jobb igjen. Pappaen kunne rett og slett ikke ha "ordentlig" permisjon fordi jeg måtte være tilgjengelig for mat annenhver time. Vi er heldige i Norge som får betalt i så mange uker, men jeg ser meg nødt til å bruke ferier og ulønnet permisjon i tillegg for å gi barnet best mulig omsorg.

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei 4.2.14 <3

Her blir det nok 100% lønn, også tar jeg permisjon uten lønn fra jobben, så skal vi ha er par mnd med permisjon sammen :) setter av penger for å dekke mnd med perm uten lønn :)

Vi skulle gjerne fått velge om hvem som gikk hjemme.. Pappa`n her har jobb som han ikke egentlig kan være så lenge borte fra.. ikke så lenge om gangen. Så vi må prøve å dele opp permisjonen hans.. litt usikre på hvordan vi gjør det enda.. Jeg får litt lenger permisjon pga tvillinger da, men håper å kunne være hjemme litt lenger eller ikke jobbe fullt, om vi får til det. Syns unger er så små når de må i barnehage.. syns de må være 1,5 år hvertfall før de blir hivd inn i en travel barnehagehverdag.. Jobber på småbarnsavdeling selv med 15 stk fra 0-3 år.. Og når de begynner så er mange rundt 1 år, og de er jo bittesmå enda og trenger mer enn vi greier å gi dem i barnehagen... dessverre!

Kva er aap??
Ånei, mister de pappavekene då? Ikkje an å søke om å få de overført heller?

Det er arbeidsavklarings penger. De mister ikke hvis de ønsker de, men da får man jo 80% av en lønn som er på ca 66%? eller no.

Vi fikk overført de sist pga sykdom, så håper vi får det til nå også. Men vet jo aldri om NAV godkjenner det igjen, for NAV er NAV

Back
Topp