Man har rett på ulønna permisjon i fra arbeidsgiver etter ordinær permisjon. Hvis mannen tjener mest og kun skal ha fedrekvote vil det lønne seg å ta 100% dekning, søke arbeidsgiver om 10 uker ulønna perm, far må da søke om utsettelse på 10 uker av sin fedrekvote. Da blir det høyere utbetaling enn ved 80% dekning, men ukene blir det samme. Klart man må da sette av ca 20% av foreldrepengene hver mnd til de 10 ukene.
Jeg synes egentlig at det er bra at far ikke kan overta mødrekvote og mor ikke kan overta fedrekvote. Er dessverre mange eksempler hvor fedre da velger bort å være hjemme i permisjon, eller mor ville ha "krevd" flere uker. Det heter jo felleskvote på de resterende ukene, men er nok en del mødre som ser denne som sin (som meg selv kanskje?!

) Man kan jo velge å avstå fra fedrekvota - ja det går utover barnet, men man velger jo å få barn?
Jeg vet at jeg har sikkert en meget spesiell mening om dette, men synes at det er flott at mor og far nå er (nesten) sidestilt med 14 uker kvote hver (mor har 3 til som er låst før fødsel), det er likestilling! (og kanskje litt tvang?)
Her kommer nok jeg til å ta alle fellesukene, vi har ikke helt bestemt det enda, men hadde det sist. Derimot har mannen jobbet redusert (80%) etter at hun begynte i barnehagen så hun har kortere dager og de mye tid sammen. Jeg jobber 100%