Febernedsettande

Smatte

Glad i forumet
Gir du febernedsettande på ungen med ein gong feber er registrert? Kor høg er feberen før du gir?
Eg syns liksom det er litt dumt å proppe i ungen medisin for kvar lille ting, så eg vil helst vente til feberen bikkar 39 før eg gir paracet. Men viss han er veldig sutrete kan det vere eg gir han litt før. Syns det er betre om han får sova det av seg.
Likar hellet ikkje å ta smertestillande før eg verkeleg må, at det blir for gale.

Bestemora mi meiner eg må "gir han noko for det".
 
No er min 4 år. Han nekter stikkpille og termometer i rumpa. Så måler under armen og har kjøpt flytande paracet til han.
 
Jeg ser an formen deres. Er de tydelig plaget får de Paracet, mot smerter og feber. Jeg gir også før de legger seg, da vi har hatt noen ekle opplevelser med feberkramper og feberfantasier, og det kommer utelukkende etter de er lagt. Ønsker derfor å være i forkant.
 
Allmenntilstanden som har mest å si. De kan være veldig dårlige uten feber, og veldig oppegående med feber. Bikker den derimot 39.5, gir jeg de Paracet, selv om de virker forholdsvis pigge. Mine får fort veldig høy feber (da snakker vi at den kan gå over 41), dette er ikke noe jeg trives med.
 
Her gis paracet når de er over 39 i feber eller ved markant nedsatt allmenntilstand :)
 
Almentilstsnd heller enn gradestokken som avgjør hva jeg gir, men mer tilbøyelig til å gi ved leggetid for å få en god natta hvile
 
Gir Paracet når almenntilstanden er dårlig, uavhengig av om han har feber eller ikke. Har han over 39 på kvelden så gir jeg Paracet, på dagen lar jeg det surre og gå, han har som regel masse energi.
 
Jeg følger hva min fastlege sier: "Trenger ikke å gi paracet ved feber, med mindre feberen er høy, men gi når barnet har det vondt"

Det blir jo da til at en paracet ofte gis ved feber, da det kan være skikkelig ubehagelig, men hvis allmenntilstanden er helt grei, gir jeg ikke smertestillende. Det går også andre veien: Har barnet det vondt av sykdom, men ikke har feber, gir jeg smertestillende. Burde sies at jeg alltid har snakket med fastlegen under sykdom, så har ikke bare tatt vurdering alene.
 
Jeg følger hva min fastlege sier: "Trenger ikke å gi paracet ved feber, med mindre feberen er høy, men gi når barnet har det vondt"

Det blir jo da til at en paracet ofte gis ved feber, da det kan være skikkelig ubehagelig, men hvis allmenntilstanden er helt grei, gir jeg ikke smertestillende. Det går også andre veien: Har barnet det vondt av sykdom, men ikke har feber, gir jeg smertestillende. Burde sies at jeg alltid har snakket med fastlegen under sykdom, så har ikke bare tatt vurdering alene.

Oi, enten har ikke barnet ditt vært mye syk eller så har du usedvanlig mye kontakt med fastlegen. Det er tross alt helt vanlig at foreldre selv må vurdere febernedsettende, for de fleste unger har hyppige runder med feber og forkjølelse. Ufarlig sådan.
 
Min sønn får vell kun før han skal sove hvis feberen er høy. Han får lov p være slapp og sove på sofaen hele dagen.
Min datter derimot går ifra feberfri til over 39 på sekunder. Hun får Paracet ofte med engang hun begynner å få feber.noen ganger venter vi litt. Hun har hatt feberkramper 4 ganger og vært bevisstløs. Hun har fått medisin som kan Gies mot feberkrampe og derfor er det ikke alltid vi gir paracett med engang så lenge CI har medisin tilgjengelig. Så store kontraster mellom søsken
 
Ser an helheten til barnet, men her pleier ikke feberen å bli høy eller vare lenge så gir lite, og vett ikke om jeg har paracet liggende akkurat nå til barna en gang:/
 
Jeg vurderer alltid fortløpende allmenntilstanden :) men en unge som har tydelig ubehag får paracet! Og er feberen for nærme 40 ved legging og umulig å få det kaldt i rommet, da blir det Paracet anywho til legging for å unngå feberkramper. Føler det tryggere å gi paracet for å ha bedre kontroll på feberen gjennom natten. Søvn er viktig for å bli frisk:)
 
Her er det allmenntilstanden som er avgjørende.
Min får lett feber opp til 38 ish, men da er han pigg og ingenting som tilsier at han plages veldig. Han fyker rundt som vanlig, har det kanskje i 2 timer før det er over.
De to gangene han derimot har fått høyere feber, har han også plagdes mye mer og derfor fått Paracet. De gangene har han endt med halsbetennelse og penicillinkur.
 
Ved økende feber på 39,7 ved leggetid gir jeg febernedsettende. Feber over 40 på dagtid har jeg også gitt, men da mer mtp allmenntilstand.
 
Oi, enten har ikke barnet ditt vært mye syk eller så har du usedvanlig mye kontakt med fastlegen. Det er tross alt helt vanlig at foreldre selv må vurdere febernedsettende, for de fleste unger har hyppige runder med feber og forkjølelse. Ufarlig sådan.
Helt enig med deg. :) Har faktisk bare vært syk fire ganger (er 18 mnd), og skrev at jeg har hatt kontakt med fastlegen mest for å nevne at det jeg gjorde ved å gi ved kun ubehag, og ikke nødvendigvis ved feber er også helt ok, i alle fall for min lege:) Var kanskje skrevet litt dumt, beklager det;)
 
Har generelt høy terskel for å gi de medisiner. Må være markant nedsatt allmenntilstand i tillegg til høy feber, 40+
 
Back
Topp