Febermål

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Altså... jeg blir gal!!
Vi har såklart vanlig rektalt termometer med det utgår i bruk på 10 åringen... og antar hun på 4 snart begynner å si nei til det også...
Men ingenrign annet fungerer jo?

Øretermometer fungerer kun hvis man ikke har ørevoks, noe 10 åringen alltid har (typ må skylle ut ørene jevnlig).. har også sånn for å måle i tinningen men der målte jeg 38.8 åå den ene siden og 37,4 på den andre....

Noen som har noe som faktisk fungerer? Som er dobbelsjekket opp mot ett rektalt

Bruker aldri å måle i tinningen. Alt for stor feilmargin. Gjort det en gang, og målte 38. Rektalt visste 41. Testa på alle sammen, og ingen var lik mot øretermometer

Bruker aldri å måle i tinningen. Alt for stor feilmargin. Gjort det en gang, og målte 38. Rektalt visste 41. Testa på alle sammen, og ingen var lik mot øretermometer
Hva mente du nå? At kun rektalt fungerer?

Det "pannetermometeret" er ubrukelig syns jeg. Altfor store forskjeller. Varierer jo brått en grad bare på et par sekunder :o

Sjelden jeg måler egentlig, men det beste syns jeg er under tunga. Vil tro det fungerer ihvertfall på 10-åringen. Det fungerer kanskje på 4-åringen og. Ellers så går jeg heller for under armen om jeg MÅ ha, for da kan jeg holde de inntil meg. Yngste min er nesten to, men fungerer bedre under armen enn i rompa pga sprelling. Bare huske på å legge på en halv grad.
De brukte også denne metoden da vi lå på sykehuset med mellomste. De tok rektalt en gang om dagen da, men han var da kritisk syk. Ellers tok de under armen.
Tenker det er sjelden jeg MÅ ha det så nøyaktig når jeg også kan se på allmenntilstand :)

Hater pannetermometer. Har det selv og den er helt ubrukelig. Har akkurat samme type på jobben og jeg blir bare sur når jeg må bruke den:P

Altså... jeg blir gal!!
Vi har såklart vanlig rektalt termometer med det utgår i bruk på 10 åringen... og antar hun på 4 snart begynner å si nei til det også...
Men ingenrign annet fungerer jo?

Øretermometer fungerer kun hvis man ikke har ørevoks, noe 10 åringen alltid har (typ må skylle ut ørene jevnlig).. har også sånn for å måle i tinningen men der målte jeg 38.8 åå den ene siden og 37,4 på den andre....

Noen som har noe som faktisk fungerer? Som er dobbelsjekket opp mot ett rektalt
Vi har braun øretermometer. Og jeg mener jeg kontrollerte opp mot rektalt for mange år siden. Skilte ikke mye.

Jeg pleier å ta 3 målinger, og da får jeg en pekepinn. Pleier som regel å bli litt variasjon, men aldri mer enn en halv grad forskjell. Og jeg synes ikke jeg må ha det på desimalen for å vite om de er syke eller ikke. Eller om de har feber.

Vi har braun øretermometer. Og jeg mener jeg kontrollerte opp mot rektalt for mange år siden. Skilte ikke mye.

Jeg pleier å ta 3 målinger, og da får jeg en pekepinn. Pleier som regel å bli litt variasjon, men aldri mer enn en halv grad forskjell. Og jeg synes ikke jeg må ha det på desimalen for å vite om de er syke eller ikke. Eller om de har feber.

Nei øretermometer skal jo være ganske greit, men fungerer ikke på størstemann pga ørevoks..og det får vi ikke gjort noe med..

ikke så avhengig av å vite akkurat jeg heller - men når det er så ulike målinger på ulike sider av hodet, hvor ene viser mye feber og andre feberfri, da blir man jo usikker...

Rektalt gir den mest nøyaktige tempen. Jeg bruker bare øretermometer til vanlig, så sant ungene ikke har svært nedsatt allmentilstand. Da måles det rektalt.

ja det er liksom når jeg ser svært nedsatt allmenntilstand jeg ønsker å sjekke jeg også.. men rektalt på 10 åringen det skjer ikke

Bruker pannetermometer og med riktig bruk så måler den ganske nøyaktig. Må måle ved de små blodårene i tinningen. De varierer litt hvor de er på mine barn. Så jeg synes den fungerer bra, men er de veldig redusert blir det under armen på eldste og rompa på minste. Men har tenkt til å kjøpe ett til å han under tunga da det fungerer veldig bra :)

I følge apotek 1:
"Hvis du har svært høy feber kan måling utenpå kroppen, for eksempel på pannen eller i øret, gi kunstige lave svar."

Det gir vel forklaringen din... De skriver også at rektalt er det beste hvis man skal ha nøyaktig. Så ingenting kan egentlig sammenlignes med rektalt.

Vi bruker pannetermometer på oss selv, og skjønner jo selv dersom vi er ekstra pjusk. Tenker at pannetermometer er greit å bruke hvis man bare skal sjekke etter feber, men ikke hvis man mistenker svært høy feber.

Nei øretermometer skal jo være ganske greit, men fungerer ikke på størstemann pga ørevoks..og det får vi ikke gjort noe med..

ikke så avhengig av å vite akkurat jeg heller - men når det er så ulike målinger på ulike sider av hodet, hvor ene viser mye feber og andre feberfri, da blir man jo usikker...
Har han ligget på siden, holdt seg på ene siden av panna, sittet med ene siden av ansiktet i sola etc som kan gi feilmåling?

Back
Topp