Feber?

clazica

Betatt av forumet
Hei jenter. Vi har sånn pannetermometer . Målte den i tinningen på datteren min på 3 år nå og den målte 37,7. Også målte jeg på halsen, og der var den 38,2. Tror dere det er feber da? Jeg målte fordi jeg synes hun føles veldig varm.. Har hostet stygt en god stund nå også. Roet seg litt, men tok seg opp ugjen nå for noen dager siden.

Hva har hun i temp om kvelden når hun er frisk da? 37,7 er strengt tatt ikke feber, men 38,2 er jo det. Her hjemme har vi vanligvis så lav kroppstemperatur (36-36,3) som om vi har temp mot 38 så er vi kjempedårlige alle mann :P

På morgen og kveld pleier hun å ligge på mellom 36,3 og 37. Nå målte jeg på magen hennes og da viste den 39,1. Og tror man skal legge på 0,5 med sånn termometer. Liker egentlig å måle i rumpa som er mye mer nøyaktig, men hun får jo panikk bare jeg sier ordet feber.

Stakkar, det skjønner jeg jo. Du får se an allmenntilstanden hennes og gi paracet om hun viser noe ubehag. Feber i seg selv er ikke farlig, men dersom du mistenker veldig høy feber ville jeg nok målt i rompa allikevel. God bedring til jenta di <3

Med dette termometeret er det "viktig" å måle på samme sted. For den varierer veldig hvor mye den viser fra plass til plass. Så det anbefalte er å måle tinning/pann (en av de to) når barnet er friskt for å finne temperaturen når barnet er friskt og så måle samme sted ved mistanke på feber. Er temeraturen steget med mer enn +1 så regnes det som feber. Mild feber om den bare har steget med 1 da så klart. Vi regner feber som alt over 38, men da er det også tatt i betrakning at man har kroppstempratur på 37 til vanlig. Så med andre ord er feber en stigning på mer enn 1.

Men til å svare på spørsmålet, jeg ville nok sett på det som at frøkna de har svak feber. Men det er nok ikke noe å bekymre seg for. Feber har så lite å si for barn, er almentilstanden man skal ta høyde for :)

Håper svaret var til noe hjelp med å skjønne seg på feber måling og termometeret. Skriver litt rotete da jeg er sliten. Men kan prøve å forklare bedre om det bare er forvirrende :)

Med dette termometeret er det "viktig" å måle på samme sted. For den varierer veldig hvor mye den viser fra plass til plass. Så det anbefalte er å måle tinning/pann (en av de to) når barnet er friskt for å finne temperaturen når barnet er friskt og så måle samme sted ved mistanke på feber. Er temeraturen steget med mer enn +1 så regnes det som feber. Mild feber om den bare har steget med 1 da så klart. Vi regner feber som alt over 38, men da er det også tatt i betrakning at man har kroppstempratur på 37 til vanlig. Så med andre ord er feber en stigning på mer enn 1.

Men til å svare på spørsmålet, jeg ville nok sett på det som at frøkna de har svak feber. Men det er nok ikke noe å bekymre seg for. Feber har så lite å si for barn, er almentilstanden man skal ta høyde for :)

Håper svaret var til noe hjelp med å skjønne seg på feber måling og termometeret. Skriver litt rotete da jeg er sliten. Men kan prøve å forklare bedre om det bare er forvirrende :)

Takk :-) Vet at feber er 38. Hvertfall på vesla her som normalt har temperatur på mellom 36,3 og 37. Hun er ikke så varm som nå til vanlig. Jeg har målt samme sted på nakken flere ganger nå som viser feber. og man skal vel legge på 0,5?

Jeg måler forresten i nakken fordi da jeg har sammenlignet med den i rumpa tidligere så har det stemt mest overens der om du skjønner :-)

Jeg er ikke bekymret, men må vurdere om hun kan dra i bhg i morgen eller ikke. Hun hadde nok feber natt til i går også, men da målte jeg den aldri, men vært feberfri ellers i dag. Gir også veldig sjeldent paracet osv. :-)

Mente 36,5. Det kan den ligge på med rumpe måleren. Men mest nærmere 37 ;-)

Viser den rundt 36,3 normalt så ligger den nok for lavt og kan legges på 0,5 ja :)
Det skal du ikke være for sikker på. Her har snuppa 36,3 som sin temp. Jeg har enda lavere. :)

Men tilbake til spørsmålet, man er ofte varmere på kvelden enn på morgenen, så om du er usikker på om hun har feber, så syns jeg bare du skal se an allmenntilstanden. Om hun synes i form til å leke og spise som vanlig, så ville jeg sendt i barnehagen. :)

Jeg kunne se på øynene hennes at feberen mest sannsynlig stemmer. ( veldig blanke) Og det at hun velger å gå i seng helt selv :-p hehe. Hun kan hoste til hun brekker seg. Men utenom det har almentilstanden virket helt fin i hele dag. Bhg har hvertfall ikke sagt noe.

Hvis du er så usikker ville jeg ha målt i rumpa. Prøv med bestikkelser om hun ikke liker det, fungerer å lokke med sjokolade på sønnen vår:p

Uansett så høres det ut som om hun har feber. Hvis du er usikker kan du jo måle igjen i morgen, er hun ok kan du sende henne i bhagen. De ringer jo hvis du blir dårlig.

Back
Topp