feber og paracet

Blippetiblippblopp

Elsker forumet
Feber er vel kroppens måte å bekjempe bakteriene man har fått i seg, og når man da fjerner feberen med paracet, hemmer man vel kroppen i å gjøre jobben?

Her gir jeg kun paracet hvis han er sutrete og virkelig slapp, altså en skikkelig dårlig allmentilstand. (ikke flink til å måle feber, bruker å kysse ham i panna for å kjenne på hvor varm han er om jeg synes han kjennes varm ut.)

Hvor raske er dere med å gi febernedsettende, og er det bare jeg som tenker sånn?

og vet du hva din eller ditt barns normaltemperatur er?

min gutt tåler mye feber.. hans normaltemp er på 37.7 ca.. så han får som oftest ikke paracet før han er over 39 for da begynner han å¨bli utilpass og dårlig.

storesøster har en normaltemp på 36.5 så når hun har 38 er hun dårlig og da får hun ofte pga jeg ikke vil hun skal ha det vondt.

har hvertfall hørt at man skal/kan gi når den er over 39 for alt over 39 er bare plagsomt likevel.. det hjelper ikke kroppen noe særlig.. Og man skal/kan gi når barnet har plager som følge av feberen. Er utilpass og dårlige.

jo, hender seg han kan få før natten hvis jeg tror feberen vil hindre ham i å sove bedre..

er jeg unormal som ikke vet hverken min eller mitt barns normaltemperatur?

Hvis han har feber får han så å si alltid før jeg legger han så han får en god natt søvn.
Prøver å drøye det på dagen, men hvis han trenger det får han selvsagt[:)]

Gir paracet hvis feberen er 39,5 eller mer. ELLER hvis dei er skikkelig dårlige.

Kan også gi paracet før leggetid hvis feberen er 39, ikke noe særlig å sove med feber. Men ser det litt ann også[:)]

ORIGINAL: _Nanne_

Hvis han har feber får han så å si alltid før jeg legger han så han får en god natt søvn.

Når trenger han det da? Hvilke symptomer gir du etter for?

Feber er ikke en måte for kroppen å kvitte seg med infeksjon, men en reaksjon på infeksjonen. Fjerner man feberen betyr det dermed ikke at man fjerner kroppens bekjempelse av infeksjonen. Når det er sagt skal man ikke være for rask med å gi febernedsettende, men gi det når almenntilstanden er påvirket eller feberen er veldig høy (da vil nok formen også være deretter).

ORIGINAL: Blippetiblippblopp

ORIGINAL: _Nanne_

Når trenger han det da? Hvilke symptomer gir du etter for?

Feber, og utilpasshet.
Han (og jeg) merker lett feber. Han har normaltemp på ca 36-36,5. Og han blir småslapp og blank i øya når han bikker 37,5. (Får ikke paracet med en gang da også altså[:)])
Hvis han har 38 og raser rundt her så gir jeg ikke paracet. Da får han heller til kvelds når han skal legge seg[:)]
Er den over 39 gir jeg alltid.

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: Blippetiblippblopp

er jeg unormal som ikke vet hverken min eller mitt barns normaltemperatur?

hehe, nei jeg vet heller ikke.
tar utgangspunkt i formen jeg.
det er like farlig for en med høy normaltemp å ha høy feber som en med lav.
kan være mere smertefullt for en med lav normaltemp å få høy feber, men det er like farlig uansett normaltemp.

absolutt er det viktig å se formen i stedet for feber..

da min lille hadde svineinfluensa hadde han omtrent ikke feber.. og han var skamdårlig og ble kjørt i ambulanse fra legekontoret til sykehuset..

normaltempen finner man hvis man måler et par morgener på rad når barnet er friskt..

min er ca på 36.5..

greit å vite.. fordi f.eks gutten min som har så høy, kan godt ha 38.2 på ettermiddagen uten å være syk.. dette har jeg måttet si i fra om i  bhg så de vet det.. da må de bare kle av han litt.. han blir fort varm av å herje..
så allmentilstanden teller mye mer enn tempen..

Guttungen har normal temp på 36.9, han får febernedsetende når den er 38.5 for hvis den kommer høyere så får vi den ikke ned, dette er noe vi har avtalt med barnelege

jentungen har normal temp på 36.5, så når ho kommer opp i 38 så ligger ho helt utslått ut på sofaen så da pleier ho å få

ORIGINAL: _Lotus_

Feber er ikke en måte for kroppen å kvitte seg med infeksjon, men en reaksjon på infeksjonen. Fjerner man feberen betyr det dermed ikke at man fjerner kroppens bekjempelse av infeksjonen. Når det er sagt skal man ikke være for rask med å gi febernedsettende, men gi det når almenntilstanden er påvirket eller feberen er veldig høy (da vil nok formen også være deretter).

Hmm, tror ikke du har helt rett der! Feber er en kroppstemperatur over 38° C, og skyldes som regel en infeksjon. Dette er kroppens mekanisme for å bekjempe organismer som virus og bakterier. Det er kroppen selv som forårsaker feberen.'

Her er en grei oversikt om feber:

http://www.babyverden.no/Nyheter/10-kjappe-om-feber/

Jeg er kjip med paracetamolen, men jeg gir det hvis feberen nærmer seg 40, OG barnet er medtatt eller liknende.
I tillegg ser jeg an situasjonen og formen til barna, og gir det også dersom jeg ser at behovet for paracetamol er større enn behovet for å bekjempe sykdommen raskest mulig.

I dag har jeg f.eks. gitt febernedsettende til eldstemann selv om tempen såvidt hadde passert 39 grader, men han har vært dårlig i over en uke nå, hatt feber hver dag, og er farlig nær dehydrering og innleggelse på sykehus. Ved å senke tempen hans fikk vi i ham litt drikke, og da får sykdommen heller herje noen ekstra dager. [;)]

ORIGINAL: Amy09

Hmm, tror ikke du har helt rett der! Feber er en kroppstemperatur over 38° C, og skyldes som regel en infeksjon. Dette er kroppens mekanisme for å bekjempe organismer som virus og bakterier. Det er kroppen selv som forårsaker feberen.'

Formulerte meg ikke helt bra ser jeg, men det jeg mente var at feber er et tegn på at immunforsvaret er i full sving, men feberen i seg selv vil ikke bekjempe infeksjonen. Det fins ingen indikasjoner på at høy temeperatur bedrer bekjempelsen av infeksjonen. Mener ganske bestemt at man ikke blir fortere frisk hvis man unngår å senke feberen med feks paracet. Paracet kan derimot ha skadelige effekter over tid, derfor skal man være litt restriktiv. (By the way, dette har jeg studert i forbindelse med yrket mitt, derfor jeg er så "påståelig", mener ikke å være en bedreviter [;)])

ORIGINAL: Tøsa

Jeg var ganske så sikker på at febernedsettende hindret immunforsvaret jeg da..[8|]

Visse mikroorganismer formerer seg dårligere når kroppen er varm, i tillegg vil immuncellene jobbe noe raskere under varme forhold. Men dette antas å ha minimal betydning, og bare i tilfeller med lettere forhøyet temperatur (37-38 grader hvis jeg husker rett). Nå kan det jo ha kommet nyere forskning på dette siden jeg var ferdig å studere (2007), så jeg skal ikke si det er hugd i stein [:)]

Formulerte meg ikke helt bra ser jeg, men det jeg mente var at feber er et tegn på at immunforsvaret er i full sving, men feberen i seg selv vil ikke bekjempe infeksjonen. Det fins ingen indikasjoner på at høy temeperatur bedrer bekjempelsen av infeksjonen. Mener ganske bestemt at man ikke blir fortere frisk hvis man unngår å senke feberen med feks paracet. Paracet kan derimot ha skadelige effekter over tid, derfor skal man være litt restriktiv. (By the way, dette har jeg studert i forbindelse med yrket mitt, derfor jeg er så "påståelig", mener ikke å være en bedreviter [;)])

Skjønner mer hva du vil frem til nå, enn det du skrev i forrige innlegg. Så vidt jeg vet, finnes det også studier som viser det motsatte. Det har jeg fått med meg gjennom mitt yrke[:)]

Skjønner mer hva du vil frem til nå, enn det du skrev i forrige innlegg. Så vidt jeg vet, finnes det også studier som viser det motsatte. Det har jeg fått med meg gjennom mitt yrke[:)]

Ja nye studier kommer jo hele tiden, så slike ting kan man vel aldri si for sikkert [:)] Jeg kommer nok uansett til å holde meg til å gi febernedsettende når jeg føler det er behov for det, dvs når hun har tydelig ubehag. [:)]

Back
Topp