Feber og febernedsettende

Cecilie87

Elsker forumet
I går kveld fikk lillemann feber for første gang, så kjenner jeg er litt grønn på det området... har gitt han febernedsettende når den nærmet seg 39.. men når skal man egentlig gi febernedsettende?? isted hadde han 38 blank, nettopp fått han til å sove igjen. Usikker på om jeg burde gitt han nå også??  Håper noen kan svare[:)]

Det varierer veldig frå person til person kva tid ein gjer febernedsettande.

Eg ville ikkje gitt ved 38grader [:)]

Eg er generelt ikkje så glad i å gje småene medisiner. Når dei skal legge seg og eg ikkje kan "overvåke" almenntilstanden på same måte som når dei er våkne, kan det godt hende eg gjer febernedsettande.

Tusen takk for svar :)  Er ikke glad i å gi de medisiner jeg heller... Almenntilstanden er nå bra hvertfall, og får i seg mat og drikke:) 

Då ville eg ha avventa med febernedsettende ved så lav temperatur [:)] Lurer det seg opp over 39 når dei skal sove/sover, ville eg heller gje, for å prøve unngå at feberen går "for" høgt mens dei/me søv, og ikkje har mulighet til å merke det på dei [&:]

Men det treng ikkje vera garantert at febernedsettande får feberen mykje ned, så ein bør følge litt med likevel (eg pleier kjenne på dei når eg legg meg f.eks.) Håper lillemann blir fort frisk! Er så trist når dei små er sjuke [&o]

Jepp, sjekker flere ganger for å være sikkert:) tusen takk for  det;)  og takk for svar:)

Kan være greit å ta utgangspunkt i hvor plaget barnet er av feberen i stedet for å bare se på gradene. Noen leker og ler selv med 39 grader i kroppen, andre er langt mer utilpass og da ser jeg ingen grunn til å ikke gi medisin. [:)]

Jeg gir sjelden febernedsettende på dagtid, så fremt feberen ikke er altfor høy (over 39) og han er urolig, uvel og ikke får sove. Har gitt ved 38,5 også på kveldstid, og det er fordi han ikke klarte å sovne.

Hvis feber er litt over 38 på kvelden når han skal legge seg så får han paracet, men hvis han har 38 - 38,5 på dagen så får han ingenting.
Jeg er litt redd for han den stiger masse i løpet av natta, så derfor gir jeg uansett.

Har opplevd med William feberkrampe og DET var ikke hyggelig!

Man skal alltid gi små barn febernedsettende ved høy feber for å prøve å unngå feberkramper. 

Hvis man er veldig imot febernedsettende, kle av dem og la de ligge i bleien sin med et tynt tynt laken/pledd. Det er ikke bare feberkrampe, men også overopphetning og dehydrering som er farlig når man har feber.. Hadde gitt det selv ved 38 grader hvis feberen var langvaring.. Og gi MASSE vann...!!

Takk for svar alle sammen;) Allmenntilstanden har vært bra hele tiden, har drukket masse og spist som vanlig:) og idag er feberen vekk;)

har ikke lest de andre svarene her, men det som er vanliger å si at man gir febernedsettende hvis feberen går over 39,5 grader. Noen sier at man kan gi hvis den går over 39 grader. det første man bør gjøre er å kle av barnet og prøve å kjøle dem ned naturlig, så kan man gi febernedsettende om det ikke hjelper[;)]

Igår hadde andre 38,9 grader, da gir vi ikke febernedsettende.

Om almenntilstenden er veldig dårlig (som jeg ser du skriver at det ikke er) så er det en god ide å ringe lege, man trenger ikke gi febernedsettende av den grunn for det hjelper jo på feberen, ikke på den underliggende årsaken så i værste fall kan man skjule symptomene på noe mer alvorlig som foreksempel meningitt (hjernehinnebetennelse.)

God bedring til mini[;)]

Back
Topp