Ja, heldigvis. Men lite trøst når det står på
Har testa litt forskjellig, ja
Det her synes jeg funka best:
- For å heve hodenden på sprinkelsenga synes jeg det funka bra å kombinere bøker, vi har hatt 2-3 stk under hvert bein på det meste, med en tynn voksenpute UNDER selve madrassen.
- Kjølig temperatur på soverommet, 17-20 grader.
- Ullsokker, ta evt på etter barnet har sovnet.
- Dersom hosteanfallet raskt ser ut til å eskalere løfter jeg barnet opp tidlig så mest mulig slim kan løsne fort før det evt bli oppkast av all hostinga. Har da hatt en lenestol på rommet så barnet kunne sitte på fanget, og i perioder halvsove på brystet mitt.
- Honning!!! En teskje hver dag, vi har brukt solsikkehonning (så lenge barnet er over 12 mnd såklart). Det er lite effektiv slimløsende hostesaft å få for barn under 6 år, og legen sa at de for barn både den fra 1 og og den fra 2 år egentlig ikke er sterke nok til at de funker noe særlig, men selges likevel https://forskning.no/sykdommer/sa-bra-fungerer-honning-mot-luftveisinfeksjoner/1730428
- Kutte ned på kumelkprodukter. Ikke kumelk eller yoghurt (brunost og prim) i perioden hvor forkjølelse/hoste er verst, da dette er veldig slimproduserende. Om barnet vil ha yoghurtbeger har vi kjøpt et melkefritt alternativ, også heller gått tilbake til vanlig vaner når sykdommen er over. Vi har ellers brukt meieriprodukter til matlaging og smør på brødskiva.
- Mye vann i løpet av dagen, kjøp gjerne en ny morsom flaske for å motivere til å drikke eller la barnet leke med vann fra springen på badet med kopper det kan drikke av.
Og ting som ikke funka for oss men som kanskje kan funke for andre likevel:
- Dele en løk i 2 og ha på soverommet til barnet
- Naaf sin hostesaft
- Bisolvon hostesaft (gis egentlig fra 2 år, vi fikk prøve litt før, men det var minimal effekt. Har da prøvd honning etter dette som virker langt bedre)