Feber og dårlig søvn

Montro93

Forelsket i forumet
Stjerneskuddene 2024
Mini på 15 min er syk for første gang og har hatt feber i 4-5 dager nå. Nettene har vært utrolig slitsomme for oss alle tre. Hun sover maks to timer av gangen og en av oss må inn til henne for at hun kan roe seg og sove videre... legging har også vært vanskelig (tar 1-2 timer) og dagsøvnen har også blitt påvirket. Flere som opplever at søvnen blir påvirket ved sykdom? (Forstår at det sikkert er et uttrykk for ubehag ettersom hun er syk, men trenger litt moral support, haha.... føler meg som en zombie)
 
Ja, det hørtes egentlig ganske normalt ut ved febersykdom :)
Har du gitt paracet? Jeg prøver å begrense det så lenge feberen ikke blir for høy og barnet får i seg væske, men ved feber har jeg ofte gitt en paracet rett før leggetid. Da blir det første strekket av natta hvertfall ganske bra.

Ved sykdom har vi pleid å sove på skift og at en av oss sover inne mwd barnet, eller at barnet sover med en av oss også tar den andre gjestesenga. Trenger nesten alltid en armkrok eller hånd å holde i ved feber.

Det er ekstremt slitsomt når det står på - men der vil bli bra igjen når barnet er frisk. Som sannsynligvis er ganske snart ❤️
 
Ved behov gir også vi paracet før leggetid for å få bedre søvn, også sover ikke unger med feber alene. De sover hos oss eller en av oss sover hos dem.
 
Helt normalt. Kan paracet hjelpe? Vi har også syke barn inne hos oss ❤️
 
Mine to er i kvar sin ende av skalaen her. Når eldste (4 år) har feber sover ho som ein stein, og vil helst berre sove heile dagen også. Minste (snart 2) blir skikkelig utilpass og sover dårlig. Vi gir alltid paracet på kvelden når ho har feber. Om feberen er høg får ho nurofen (ibuprofen) i tillegg.
Begge deler er febernedsettende og gjer betre søvn hjå minste mi i alle fall.
 
Tusen takk for svar og gode råd. Vi har gitt paracet, opptil flere ganger daglig noen av dagene da feberen snek seg over 40. Ga seg heldigvis etter fem dager, men nå er det en satans hoste som tar fra oss søvnen. Haha! Barnehagehøst er ikke for pyser altså. Tar i alle fall med tipset om at en av oss kan sove inne hos henne ved feber neste gang og satser på at det vil gi mer søvn for alle :)
 
Tusen takk for svar og gode råd. Vi har gitt paracet, opptil flere ganger daglig noen av dagene da feberen snek seg over 40. Ga seg heldigvis etter fem dager, men nå er det en satans hoste som tar fra oss søvnen. Haha! Barnehagehøst er ikke for pyser altså. Tar i alle fall med tipset om at en av oss kan sove inne hos henne ved feber neste gang og satser på at det vil gi mer søvn for alle :)
Ja, huff, det første forkjølelsene er ikke til å spøke med altså. Vi hadde så utrolig mye hoste mellom 1 og 2 år, trodde jeg skulle bli gæren. Men nå som hn er 2,5 takler han forkjølelse mye bedre heldigvis.
 
Ja, huff, det første forkjølelsene er ikke til å spøke med altså. Vi hadde så utrolig mye hoste mellom 1 og 2 år, trodde jeg skulle bli gæren. Men nå som hn er 2,5 takler han forkjølelse mye bedre heldigvis.

godt å høre at det blir bedre med tida i alle fall :) du har sikkert noe erfaringsbasert kunnskap når det gjelder å lindre hoste eller? :p
 
godt å høre at det blir bedre med tida i alle fall :) du har sikkert noe erfaringsbasert kunnskap når det gjelder å lindre hoste eller? :p

Ja, heldigvis. Men lite trøst når det står på :p
Har testa litt forskjellig, ja :hilarious:
Det her synes jeg funka best:
  • For å heve hodenden på sprinkelsenga synes jeg det funka bra å kombinere bøker, vi har hatt 2-3 stk under hvert bein på det meste, med en tynn voksenpute UNDER selve madrassen.
  • Kjølig temperatur på soverommet, 17-20 grader.
  • Ullsokker, ta evt på etter barnet har sovnet.
  • Dersom hosteanfallet raskt ser ut til å eskalere løfter jeg barnet opp tidlig så mest mulig slim kan løsne fort før det evt bli oppkast av all hostinga. Har da hatt en lenestol på rommet så barnet kunne sitte på fanget, og i perioder halvsove på brystet mitt.
  • Honning!!! En teskje hver dag, vi har brukt solsikkehonning (så lenge barnet er over 12 mnd såklart). Det er lite effektiv slimløsende hostesaft å få for barn under 6 år, og legen sa at de for barn både den fra 1 og og den fra 2 år egentlig ikke er sterke nok til at de funker noe særlig, men selges likevel :bag:https://forskning.no/sykdommer/sa-bra-fungerer-honning-mot-luftveisinfeksjoner/1730428
  • Kutte ned på kumelkprodukter. Ikke kumelk eller yoghurt (brunost og prim) i perioden hvor forkjølelse/hoste er verst, da dette er veldig slimproduserende. Om barnet vil ha yoghurtbeger har vi kjøpt et melkefritt alternativ, også heller gått tilbake til vanlig vaner når sykdommen er over. Vi har ellers brukt meieriprodukter til matlaging og smør på brødskiva.
  • Mye vann i løpet av dagen, kjøp gjerne en ny morsom flaske for å motivere til å drikke eller la barnet leke med vann fra springen på badet med kopper det kan drikke av.
Og ting som ikke funka for oss men som kanskje kan funke for andre likevel:
  • Dele en løk i 2 og ha på soverommet til barnet
  • Naaf sin hostesaft
  • Bisolvon hostesaft (gis egentlig fra 2 år, vi fikk prøve litt før, men det var minimal effekt. Har da prøvd honning etter dette som virker langt bedre)
 
Tusen takk for svar og gode råd. Vi har gitt paracet, opptil flere ganger daglig noen av dagene da feberen snek seg over 40. Ga seg heldigvis etter fem dager, men nå er det en satans hoste som tar fra oss søvnen. Haha! Barnehagehøst er ikke for pyser altså. Tar i alle fall med tipset om at en av oss kan sove inne hos henne ved feber neste gang og satser på at det vil gi mer søvn for alle :)

Å sove inne hos barnet handler ikke bare om mer søvn og støtte til barnet om det våknet. Men også tilsyn i forhold til om de blir dårlig på natta.

Sin sykepleier-slektning hørte en gang om at vi sov med en syk unge og sa at det skulle h*n ønske alle foreldre gjorde.
 
Ja, heldigvis. Men lite trøst når det står på :p
Har testa litt forskjellig, ja :hilarious:
Det her synes jeg funka best:
  • For å heve hodenden på sprinkelsenga synes jeg det funka bra å kombinere bøker, vi har hatt 2-3 stk under hvert bein på det meste, med en tynn voksenpute UNDER selve madrassen.
  • Kjølig temperatur på soverommet, 17-20 grader.
  • Ullsokker, ta evt på etter barnet har sovnet.
  • Dersom hosteanfallet raskt ser ut til å eskalere løfter jeg barnet opp tidlig så mest mulig slim kan løsne fort før det evt bli oppkast av all hostinga. Har da hatt en lenestol på rommet så barnet kunne sitte på fanget, og i perioder halvsove på brystet mitt.
  • Honning!!! En teskje hver dag, vi har brukt solsikkehonning (så lenge barnet er over 12 mnd såklart). Det er lite effektiv slimløsende hostesaft å få for barn under 6 år, og legen sa at de for barn både den fra 1 og og den fra 2 år egentlig ikke er sterke nok til at de funker noe særlig, men selges likevel :bag:https://forskning.no/sykdommer/sa-bra-fungerer-honning-mot-luftveisinfeksjoner/1730428
  • Kutte ned på kumelkprodukter. Ikke kumelk eller yoghurt (brunost og prim) i perioden hvor forkjølelse/hoste er verst, da dette er veldig slimproduserende. Om barnet vil ha yoghurtbeger har vi kjøpt et melkefritt alternativ, også heller gått tilbake til vanlig vaner når sykdommen er over. Vi har ellers brukt meieriprodukter til matlaging og smør på brødskiva.
  • Mye vann i løpet av dagen, kjøp gjerne en ny morsom flaske for å motivere til å drikke eller la barnet leke med vann fra springen på badet med kopper det kan drikke av.
Og ting som ikke funka for oss men som kanskje kan funke for andre likevel:
  • Dele en løk i 2 og ha på soverommet til barnet
  • Naaf sin hostesaft
  • Bisolvon hostesaft (gis egentlig fra 2 år, vi fikk prøve litt før, men det var minimal effekt. Har da prøvd honning etter dette som virker langt bedre)
Du er gull!! Dette skal testes ut - honning er allerede kjøpt inn!
 
Back
Topp