Feber og barnehage

24 timers regel med litt feber stemmer overhodet ikke.
Feberen er målt på kvelden, da temperaturen er på sitt varmeste.

Jeg ringte bhg forrige torsdag da lillegutt hadde litt feber dagen før. Fikk beskjed om at han måtte ha en feberfri dag før han kunne komme i bhg igjen.

24 timers regel med litt feber stemmer overhodet ikke.
Feberen er målt på kvelden, da temperaturen er på sitt varmeste.
Men feber over 38 på kvelden ER feber. Da har det lite å si om det er litt feber eller mye feber.
En av grunnene til at man skal holde barnet hjemme 1 dag uten feber er jo nettopp fordi feberen kan komme tilbake igjen neste ettermiddag/ kveld og da er ikke barnet friskt nok til å være i barnehagen den dagen...

Folkehelseinstituttet sier faktisk at å holde barn hjemme for smittehensyn har liten effekt da smittefaren som oftest er størst før barnet blir sykt. Allmenntilstand er viktigst, så jeg skal gi meg på det.
Likevel synes jeg 24-timersregel er utrolig viktig, spesielt når barnet har hatt feber på kvelden, all den tid det er vanlig at tempen stiger utover dagen og barn kan virke veldig friske på morgenen.
Det er ikke alltid man merker at barn blir gradvis dårligere utover dagen heller, så det er utrolig synd om de må være en hel dag i barnehagen med stadig synkende form.
Jeg vet hvertfall med meg selv og våre barn, at vi blir ikke noe fortere friske om vi ikke tar det med ro ved sykdom. Og barna klarer ikke å regulere seg og ta det med ro slik vi voksne kan.

..."Likevel bør syke barn i mange tilfeller holdes hjemme en periode for å hindre smittespredning til andre."
"Ved smittsom sykdom kan det være andre grunner enn smittevern til å holde barnet borte. Barnets allmenntilstand vil ofte tilsi at barnet bør være hjemme. Vurdering av barnets allmenntilstand må alltid baseres på foreldres skjønn. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet bør være feberfritt"

http://www.fhi.no/eway/default.aspx...6832&Content_6493=6441:82617::0:6446:10:::0:0

Folkehelseinstituttet sier faktisk at å holde barn hjemme for smittehensyn har liten effekt da smittefaren som oftest er størst før barnet blir sykt. Allmenntilstand er viktigst, så jeg skal gi meg på det.
Likevel synes jeg 24-timersregel er utrolig viktig, spesielt når barnet har hatt feber på kvelden, all den tid det er vanlig at tempen stiger utover dagen og barn kan virke veldig friske på morgenen.
Det er ikke alltid man merker at barn blir gradvis dårligere utover dagen heller, så det er utrolig synd om de må være en hel dag i barnehagen med stadig synkende form.
Jeg vet hvertfall med meg selv og våre barn, at vi blir ikke noe fortere friske om vi ikke tar det med ro ved sykdom. Og barna klarer ikke å regulere seg og ta det med ro slik vi voksne kan.

..."Likevel bør syke barn i mange tilfeller holdes hjemme en periode for å hindre smittespredning til andre."
"Ved smittsom sykdom kan det være andre grunner enn smittevern til å holde barnet borte. Barnets allmenntilstand vil ofte tilsi at barnet bør være hjemme. Vurdering av barnets allmenntilstand må alltid baseres på foreldres skjønn. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet bør være feberfritt"

http://www.fhi.no/eway/default.aspx...6832&Content_6493=6441:82617::0:6446:10:::0:0

Mitt barn da som er feberbarn, får feber for han har sover dårlig.
Legger vi han da å han sover, så våkner han opp uten feber og er frisk.
Jeg som mor klarer fint å vurdere dette selv uten masse regler, Det er helt unødvendig for oss å bruke syktbarndag for vårt barn når han er frisk ;)
Som sagt mange grunner til feber og jeg er veldig glad det ikke er 24 timer etter feberfri.. For det er en tullete regel rett og slett.

Mitt barn da som er feberbarn, får feber for han har sover dårlig.
Legger vi han da å han sover, så våkner han opp uten feber og er frisk.
Jeg som mor klarer fint å vurdere dette selv uten masse regler, Det er helt unødvendig for oss å bruke syktbarndag for vårt barn når han er frisk ;)
Som sagt mange grunner til feber og jeg er veldig glad det ikke er 24 timer etter feberfri.. For det er en tullete regel rett og slett.
Det er jo der skjønnet kommer inn. Jeg sier at jeg synes regelen er viktig, men ikke at ALLE barn SKAL osv...

Er man i tvil, så er det ingenting å være i tvil om.
Hold barnet hjemme en dag for mye enn for lite.

Ville holdt hjemme...
Vesla her ligger på rundt 36,6 i temp når hun er frisk, så for henne er 38,2 ganske mye... Litt viktig å se på hva man har som normal temp også da, ikke bare hva som generelt regnes som feber tenker jeg... Har man vanlig temp på 37.4 er ikke spranget til 38 så langt, men har man 36,5 som vanlig er jo spranget mye større...

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er jo der skjønnet kommer inn. Jeg sier at jeg synes regelen er viktig, men ikke at ALLE barn SKAL osv...

Det er jo nettopp det regelen sier, at foreldre er best til å vurdere dette selv. Derfor utrolig tullete av barnehager som står på regelen 24 timer, når det ikke er anbefalingen engang. Veldig mange i denne tråden sier feber=24 feberfri hjemme før barnehage.

Det er jo nettopp det regelen sier, at foreldre er best til å vurdere dette selv. Derfor utrolig tullete av barnehager som står på regelen 24 timer, når det ikke er anbefalingen engang. Veldig mange i denne tråden sier feber=24 feberfri hjemme før barnehage.
Jeg tror at svarene i denne tråden kunne vært anderledes om utgangspunktet hadde vært et barn som du beskriver. Når man skriver at barnet har feber på kvelden, og er man er usikker på om det bør sendes i Bhg, så vil nok de aller fleste svare at det er lurt å holde barnet hjemme. Så lenge man er usikker er vel det en grei pekepinn?

Vi praktiserer 24 timer i min Bhg. Grunnen til at regelen kom er fordi flere foreldre sender barnet selv om det har vært sykt dagen før, evnt på natta, noen har gitt paracet da også. Feber kan ofte komme tilbake i løpet av en dag, og det tar lengre tid å bli frisk.

I dette tilfelle hadde jeg personlig sett an formen. Sagt fra at barnet var litt varm kvelden før, og kanskje sendt om det bare var et "blaff". I mitt tilfelle har jeg ikke flere syktbarndager igjen, så det er vanskelig å være hjemme om det ikke er nødvendig. (helse kommer før økonomi, men ikke før nødvendig) hadde jeg hatt mange dager igjen ville jeg vurdert hjemmedag.

Jeg tror at svarene i denne tråden kunne vært anderledes om utgangspunktet hadde vært et barn som du beskriver. Når man skriver at barnet har feber på kvelden, og er man er usikker på om det bør sendes i Bhg, så vil nok de aller fleste svare at det er lurt å holde barnet hjemme. Så lenge man er usikker er vel det en grei pekepinn?

Men selv om ikke barnet er som mitt så kan barnet ha feber en kveld å være frisk dagen etter. Siden det er opptil foreldrene og de kjenner sitt barn best så tenker jeg at det er best å avgjøre dette dagen etter.
For det er ingen regel som sier feber =24 timer feberfri :)

Men selv om ikke barnet er som mitt så kan barnet ha feber en kveld å være frisk dagen etter. Siden det er opptil foreldrene og de kjenner sitt barn best så tenker jeg at det er best å avgjøre dette dagen etter.
For det er ingen regel som sier feber =24 timer feberfri :)
I smitteutsatte perioder opererer noen Bhg med 24-timersregel for feber og 48-timersregel for oppkast på oppfordring fra kommunelegene.
Men hvor bastante de er på den vet jeg ikke.
Jeg synes likevel at 24 timer er en ok huskeregel så lenge man er usikker.

Vi praktiserer 24 timer i min Bhg. Grunnen til at regelen kom er fordi flere foreldre sender barnet selv om det har vært sykt dagen før, evnt på natta, noen har gitt paracet da også. Feber kan ofte komme tilbake i løpet av en dag, og det tar lengre tid å bli frisk.

I dette tilfelle hadde jeg personlig sett an formen. Sagt fra at barnet var litt varm kvelden før, og kanskje sendt om det bare var et "blaff". I mitt tilfelle har jeg ikke flere syktbarndager igjen, så det er vanskelig å være hjemme om det ikke er nødvendig. (helse kommer før økonomi, men ikke før nødvendig) hadde jeg hatt mange dager igjen ville jeg vurdert hjemmedag.
Da bør disse foreldrene ta en runde med seg selv.
24-timersregel på feber har jeg ikke hørt om. Og jeg kunne aldri sendt datteren min i bhg med paracet i kroppen vel vitende om at hun mest sannsynlig hadde/har fått feber uten den paraceten.
Men om min datter har 38 i feber ettermiddagen før hun skal i bhg og hun er feberfri morgenen etter uten bruk av febernedsettende, formen er normal, ser jeg ikke problemet. Hadde jo aldri i livet sendt henne i bhg om jeg var usikker da selvfølgelig!

Vi endte opp med å ha han hjemme. Han har sovet veldig urolig i natt og klagde over vondt i halsen og i øret. Kanskje det er en liten ørebetennelse på gang.. Får se an dagen i dag:)

Jeg jobber som ped.leder i bhg og vi har en regel på at barna skal ha 1 feberfri dag (24t) før det sendes i bhg. Kommunelegen sier 48t. Allikevel har vi innimellom foreldre som prøver seg. Det er utrolig irriterende både for oss som jobber i bhg at de ikke respekterer de reglene vi har ifht sykdom, og ikke minst barnet/barna som kan ende opp med å være syk lengre og/eller smitte flere når man sender barnet for tidlig tilbake. Vi har et ansvar ovenfor resten av barna og personalet, i verste tilfelle utløser sykdommen en epidemi som gjør at vi må stenge. Hold syke barn hjemme og respekter reglene de har satt i barnehagen, og er man usikker om hva som gjelder kan man bare ta en tlf til avdelingen/styrer og høre hva de tenker :)

Er dere klar over at vist dere hatt dere en god treningsøkt eller løpetur og målt tempen etterpå hadde dere faltisk hatt feber ;) altså tempratur over 38grader

Back
Topp