Feber hos barn

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Datteren hadde feber i går kveld og i natt. Våknet helt feberfri i dag og vært feberfri i hele dag, frem til nå. Nå stiger den litt igjen. Inni meg vet jeg at det eneste riktige er å holde henne hjemme i morgen, men allmenntilstanden hennes er helt upåklagelig på dagtid. Av ulike grunner hadde det vært superpraktisk å ha henne i barnehagen i morgen, gitt at hun våkner feberfri i morgen også. Hun har INGEN symptomer på sykdom, utover feber. Så, hva ville dere gjort?

Feberen var i går på 39, og 36,9 i dag frem til nå hvor den er 38,3.

Jeg hadde IKKE sendt i bhg! Kroppen jobber tydeligvis med ett eller annet, og da trenger barnet ro.

Er et helt annet tempo i bhg enn hjemme, og allmenntilstanden er kanskje ikke bra nok til å holde en hel dag i bhg.

Hvor gammelt er barnet?

Jeg vil ikke ha barn med feber på min avdeling iallefall, skulle det være noe smittsomt som er i utbryterfasen er det innmari dumt å smitte alle andre og, i tillegg til at et småpjuskt barn ofte krever mer av de voksne enn det som er normalt.
Og bemanningsmessig er vi ikke nok voksne til å ta oss av syke barn i tillegg til friske.

Jeg hadde IKKE sendt i bhg! Kroppen jobber tydeligvis med ett eller annet, og da trenger barnet ro.

Er et helt annet tempo i bhg enn hjemme, og allmenntilstanden er kanskje ikke bra nok til å holde en hel dag i bhg.

Hvor gammelt er barnet?

Jeg vil ikke ha barn med feber på min avdeling iallefall, skulle det være noe smittsomt som er i utbryterfasen er det innmari dumt å smitte alle andre og, i tillegg til at et småpjuskt barn ofte krever mer av de voksne enn det som er normalt.
Og bemanningsmessig er vi ikke nok voksne til å ta oss av syke barn i tillegg til friske.

Enig i denne.
Kjipt, siden dere trenger å ha barnet i bhg imorgen, men det beste er å ha henne hjemme.

Hvor gammelt er barnet?

Hun er 4,5 år. Generelt har hun dårlig temperaturregulering og har ofte feber når hun er trøtt, sliten, engasjert osv, men da ligger den noe lavere og hun er ikke syk. Men nå har den ligget litt høyere enn i sånne tilfeller og da er jeg umiddelbart i tvil.

Når det kommer til voksenkontakt er hun et av de barna som ikke oppsøker voksne med mindre det er noe som haster (noen gråter, slår seg, slår andre etc), så sånn sett er hun ikke "trengende". Aldri vært. Men det er jo ikke argument for å sende i bhg, absolutt ikke. Syns bare det er så vanskelig å vurdere nå, for hadde det ikke vært for at hun sa hun frøs så fælt i går hadde jeg aldri tatt tempen, for oppførsel og allmenntilstanden var og er helt normal. Det beste er nesten å ikke vite :p

Men kjenner jeg meg selv rett blir hun vel hjemme i morgen :p

Ville nok også holdt henne hjemme, sånn i tilfelle hun brygger på noe verre... evt skaffet barnevakt?

Temperaturen stiger gjerne ein heil grad fra morgon til kveld, så om ho har 37 på dagen og 38 på kvelden, så er det heilt normalt.
38,3 på kveldstid og heilt normal allmenntilstand og temp på dagtid hadde eg sendt ungen min i bh med:)

Dette sjølvsagt om det ikkje dukka opp andre symptom også.

Det er helt vanlig at feberen er høyere på ettermiddag, kveld og natt. Det kan godt hende hun begynner å bli syk, noen gang slår det ut og andre ganger ikke, men feber er et sykdomstegn i seg selv. At formen er fin hjemme betyr ikke at en dag i bhg går helt fint. Og hvis ungen er så sliten og trøtt ar hun får feber - ja da bør hun hvile. Hva om hun brygger på noe og er smittsom? Nei synes ikke hun skal i bhg i morgen!

Temperaturen stiger gjerne ein heil grad fra morgon til kveld, så om ho har 37 på dagen og 38 på kvelden, så er det heilt normalt.
38,3 på kveldstid og heilt normal allmenntilstand og temp på dagtid hadde eg sendt ungen min i bh med:)

Dette sjølvsagt om det ikkje dukka opp andre symptom også.
Mine barn har ikke normal kveldstemp på 38.3 feks. De har aldri normal allmenntilstand med temp over 37.8 faktisk..
Da begynner vi å merke at det er noe som ikke stemmer.
Men de har veldig lav normaltemp da, den ligger på 36.5/6

Mine barn har ikke normal kveldstemp på 38.3 feks. De har aldri normal allmenntilstand med temp over 37.8 faktisk..
Da begynner vi å merke at det er noe som ikke stemmer.
Men de har veldig lav normaltemp da, den ligger på 36.5/6

Her er normal kveldstemp mellom 37,5 og 38 ca etter en normal dag, er hun kjempesliten eller "hyperaktiv" kan den gå opp mot 38,5 i kveldstemp. Allmenntilstanden blir ikke påvirket før hun bikker 41 i feber og nærmer seg 41,5. Har hentet henne i barnehagen ved et par anledninger hvor hun har hatt 40 i feber uten av noen har merket det på henne eller sett det på henne. Hun blir bare varm på ryggen og litt sånn skumgummiaktig i huden. Kjemperart hele greia. Jeg har aldri feber, men mannen "dør" bare den bikker 38. :p Veldig rart hvordan man er så forskjellig.

Skulle noen lure så holdes hun hjemme i morgen, forresten. Mest av alt fordi jeg er i tvil om hun faktisk brygger på noe eller bare er sliten. Inngått deal om at jeg Må jobbe og hun MÅ se på film. Spent på hvor lenge den avtalen holder :p

Her er normal kveldstemp mellom 37,5 og 38 ca etter en normal dag, er hun kjempesliten eller "hyperaktiv" kan den gå opp mot 38,5 i kveldstemp. Allmenntilstanden blir ikke påvirket før hun bikker 41 i feber og nærmer seg 41,5. Har hentet henne i barnehagen ved et par anledninger hvor hun har hatt 40 i feber uten av noen har merket det på henne eller sett det på henne. Hun blir bare varm på ryggen og litt sånn skumgummiaktig i huden. Kjemperart hele greia. Jeg har aldri feber, men mannen "dør" bare den bikker 38. :p Veldig rart hvordan man er så forskjellig.

Skulle noen lure så holdes hun hjemme i morgen, forresten. Mest av alt fordi jeg er i tvil om hun faktisk brygger på noe eller bare er sliten. Inngått deal om at jeg Må jobbe og hun MÅ se på film. Spent på hvor lenge den avtalen holder :p
Ja enda godt vi er forskjellige ;-)

Hverken samboer eller jeg har ofte feber, og egentlig ikke eldste heller.
Så når han kom hjem for en uke siden og var pjuskete og i dårlig form hadde han bare 37.8 i temp.

Frøkna har ofte feber da, men merker på henne og at bikker hun 38 så er hun dårlig.

Ja enda godt vi er forskjellige ;-)

Hverken samboer eller jeg har ofte feber, og egentlig ikke eldste heller.
Så når han kom hjem for en uke siden og var pjuskete og i dårlig form hadde han bare 37.8 i temp.

Frøkna har ofte feber da, men merker på henne og at bikker hun 38 så er hun dårlig.

Ja, likhet er kjedelig. Blir så forutsigbart. :p

Jeg må ærlig innrømme at det å ha barn som får nedsatt allmenntilstand høres "luksus" ut. Da er det liksom litt lettere å tolke hva som skjer, innbiller jeg meg. Når man har barn som alltid får 40-41 i feber ved sykdom er liksom ikke høy temperatur under 39,5 noe stress. Det bare er lett pjuskete fordi tallene sier det :p

Ja, likhet er kjedelig. Blir så forutsigbart. :p

Jeg må ærlig innrømme at det å ha barn som får nedsatt allmenntilstand høres "luksus" ut. Da er det liksom litt lettere å tolke hva som skjer, innbiller jeg meg. Når man har barn som alltid får 40-41 i feber ved sykdom er liksom ikke høy temperatur under 39,5 noe stress. Det bare er lett pjuskete fordi tallene sier det :p
Ja veldig greit at allmenntilstanden også reduseres ;-)
Greit å være hjemme med syke barn når de er syke og ligger på sofaen

Ja veldig greit at allmenntilstanden også reduseres ;-)
Greit å være hjemme med syke barn når de er syke og ligger på sofaen

Ligge på sofaen, ja.. I dag har vi bygget telt med dyner, tepper og sofaputer, laget båt av tomme pappesker, sett på to filmer, hvor kanskje 10 minutter var reell tittetid, spilt ørten spill og lekt gjemsel. Til slutt måtte jeg "true" med at hvis hun ikke klarte å slappe av skulle vi gå en lengre tur. Helt utslitt, jeg.. :p

Håper det går bra i morgen. :)

Ville du gått på jobb selv ?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tenker det er en god pekepinn på om barna skal i bhg. eller ikke. Min har feber nå. Måtte hentes i bhg. da hun ikke hadde villet ha mat (matvrak) eller leke bare sitte tett inntil en voksen og sa hun hadde hodepine. Hun skal ikke i barnehagen i morgen, selv om det ville vært praktisk da jeg har noen møter etc. med sjefen og lege ifbm. sykemelding. Men hun må være hjemme da jeg ikke ville dratt på jobb etter en slik runde selv uten feber. Hun har våknet 4 ganger siden hun la seg også.

Farmor skal passe henne den tiden møtet tar. Men ellers ville jeg foretrukket være hjemme med henne.

Back
Topp