Favorittoppskrifter

lenemor

Forumet er livet
Tenkte at vi kanskje er flere som synes det er slitsomt å finne på noe "spennende og nytt" til middag hver dag, og kom på at vi kan dele favorittoppskriftene våre med hverandre.

om vi får samlet litt her kan jeg legge tråden på topp, så er det bare å gå og kikke når man er litt matlei eller ikke kommer på noe fornuftig...

Tunfiskspaghetti (4p)

300g kokt spaghetti (det tilsvarer ca 120 g tørr)
2 paprika (røde)
1 purre
1 boks tunfisk (i olje eller vann)
2 ss smør
3 dl matfløte
1/2 dl kapers
salt og pepper

Kok pastaen i hht pakningen. Paprikaen skjæres i små terninger og purren i ringer. La tunfisken renne av mens du skjærer grønnsakene. Grønnsakene freses. Hell i fløten og la koke noen miniutter. Tilsett tunfisk og smak itil med krydder. Bland i pasta og kapers og servèr.

Frisk pastasalat (2p)

300 g kokte pastarør (ca 120 g tørre)
1 eple i biter
1 purre i tynne skiver
1/2 agurk i biter
100 g skinke i biter
2 dl lettrømme
2 ss hakkede urter (persille, timian, gressløk...)
Hvitløk og chilipulver etter smak
salt og pepper

Rømme, urter og krydder blandes og smakes til med salt og pepper. Helles over salaten og blandes godt.

Server gjerne med godt brød (evt med kryddersmør)

Epler og kylling fra ovn (4p)

1 kg kylling (i biter)
1 paprika
1 ts havsalt og 1/4 ts pepper
1 stor rød løk
250 g squash
400 g faste epler
75 g fetaost
salvie eller timian
1 dl sorte oliven
2 ss olivenolje

Kyllingen oljes og krydres, og stekes i 10 minutter (i ildfast form i stekeovnen) mens grønnskene skjæres opp. Alt blandes og helles over kyllingen. Stekes videre i ca 20 minutter.

Serveres med godt brød og en grønn salat, evt med litt yoghurt naturell som dressing.

Pasta med gorgonzola og spekeskinke (6p)

1 ss olivenolje
2 rødløk i tynne skiver
150 g spekeskinke
100 g soltørkede tomater
1,5 dl hønsebuljong
1 dl matfløte
100 g gorgonzola
bladpersille
chili

Fres rødløken i oljen til gyllen. Ha i strimlet spekeskinke, hakkede tomater og chili. stek det hele til skinken er sprø. Hell over kyllingkraften, og la koke til kraften er nesten kokt inn. Rør inn fløte og gorgonzolaen, og deretter persille og pasta. Server.

Chilensk rett

400-500g. kjøttdeig
Rosiner
4 hardkokte egg
3-4 fedd hvitløk
Salt, pepper, chillikrydder
1 pose potetmos (eller hjemmelaga)

Stek kjøttdeigen og bland inn krydder og knust hvitløk.
Del opp eggene (jeg deler begge veier i eggdeler) og bland de også med kjøttdeigen.
Bland inn så mye rosiner du vil.
Legg blandingen i ei ildfast form.
Lag potetmosen og legg den på toppen av kjøttdeigen.
Strø litt sukker på toppen.
Stekes på 225 grader til den er gylden på toppen.
Serveres med baguetter eller rundstykker til.

Smaker bedre enn det høres ut [;)]

Dette hadde jeg til middag i dag, og det anbefales på det sterkeste!!!

Breiflabb med hvitløk, ratatouille og paprikamajones
4 breiflabbkoteletter à 250-300 g, eller små breiflabbhaler
10 hvitløksfedd, uskrelte
2 dl majones
2 røde paprika, renset og kuttet i små terninger
1 gul paprika, renset og kuttet i små terninger
1 squash i små terninger
1 aubergine i små terninger
2 store plommetomater
2 ss hakket frisk basilikum
2 ss revet parmesanost
olivenolje og smør til steking

Rens eventuelt fisken for skinn og klipp av finner.

Varm 2 ss olivenolje i en kasserolle og fres den røde paprikaen over middels varme til den er helt bløt. Avkjøl og kjør paprikaen til en tykk saus i en hurtigmikser. Bland det sammen med majonesen og smak til med salt og pepper.

Varm 4 ss olje i en stekepanne og fres den gule paprikaen til den blir myk. Tilsett squash og aubergine, og fres videre til alle grønnsakene er møre.

Dypp tomatene i kokende vann og fjern skinnet. Del tomatene i to, ta ut innmaten og kutt tomatkjøttet i terninger. Bland det med resten av grønnsakene, smak til med salt og pepper og tilsett basilikum og parmesan rett før servering.

Krydre fisken med salt og pepper. Stek i panne med olje, smør og hele hvitløksfedd i 10-12 minutter. Øs gjerne stekefettet over fisken under steking.

Anrett med rataouille og paprikamajones - jeg la ratatouillen i en "haug" på midten av tallerken, fisken oppå, og så laget jeg noen striper med paprikamajones rundt. Stekt sopp smaker også godt til! (jeg hadde sopp i ratatouillen - hadde den i samtidig med aubergine og det...)

Pelotas Karamellkake/karamellmuffins

Er egentlig ei karamellkake da, men bruker av og til å ha det i muffinsformer istedet for det er så greit å bare ta opp så mange man "trenger"... Og så er det ei ganske stor oppskrift (typisk langpannestørrelse)

1 kopp = 250 ml

3 egg
3 kopper sukker
225 g smeltet smør
3 ts vaniljesukker
3 ts bakepulver
1 1/2 kopp melk
4 kopper mel
4-5 ss karamellsaus (Obs. helst
Gaute, IKKE Freia! Bruker du freia karamellsaus blir hele kaka skikkelig klissete og ekkel!)

Settes inn i kald ovn, ved ca 180-200 grader, kaka i 40-45 min, muffins i 8-10 min. Når jeg lager muffins bruker jeg å slå på ovnen når jeg begynner å lage røra! Men lager du hele kaka burde du sette den inn i kald ovn, og ta tiden fra du setter den inn. Karamellen vil få kaka til å bli skikkelig brun/gylden så vær litt obs på slutten av steketiden.

Glassur

300g melis
100 g smør - smelta
5 ts karamellsaus (vil du ha en veldig svak smak bruk 3 ts) IKKE FREIA!!
2-3 ts vaniljesukker
3 ss kaffe (ferdig kokt altså

Og så er den veldig grei å fryse, så da kan man bare ta opp når fristelsen blir for stor. Det går raskt å tine de dersom det dukker opp litt uventa besøk. Selv med fyllet på kan man tine dem i mikroen eller ovnen på svak varme!

lenemor!!!

Tusen takk for oppskriften!
Skal prøve den jeg da...
Hørtes helt himmelsk ut, jeg som er ekte kakemons![:D]

Noen kjappe retter for de med litt tidsnød:

Spaghetti med Max-boller: Kjøp en boks Max-boller på butikken. Varm den i en kjele. Kok opp spaghetti. Ta litt ekstra krydder i sausen. Server spaghetti med saus! Voila! Ferdig!

Kylling-wok: Stek kyllingfilet, løk, gulrot, purre, kål (eller andre ferske grønnsaker du måtte foretrekke) og deretter tar du noen bokser: bønnespirer, vannkastanjer, bambusskudd osv. i woken(ta vare på kraften i boksene). Stek alt sammen. Tilsett litt av kraften i boksene. Tilsett soya-saus og krydderet som hører til en nudelpose. jevn med litt maizena hvis du vil ha tykkere saus. Kok nudler og ha dem i til slutt!!

Denne woken kan varieres med svinekjøtt, oksekjøtt, kjøttdeig osv. I tillegg kan du ha i fløte og karri i stedet for soyasaus. Da synes jeg det er bedre med ris oppi og ikke nudler!

Kyllingform: Stek kyllingfilet sån at den får stekeskorpe. Lag en pose saus(Bretagne, fløtesaus, paprikasaus eller hva du måtte ønske). Legg kyllingfiletene i en form og hell sausen over. Strø litt ost over og sett inn i ovnen i 15. min 220 grader! Lag ris eller pasta til!!

Har mange sånne kjappe løsninger hvis dere vil ha flere også..men det er mye som er basert på halvfabrikata...men det skulle jo være kjapt!

jeg bakte kanel i svingene på fredag - og de ble DØDSGODE!!!

oppskriften finner dere på: detsoteliv.no - kanel i svingene (teit side der det ikke går ann å kopiere liken til en bestemt oppskrift engang.... men bra oppskrift!)

http://www.detsoteliv.no/

Verdens beste Brownies!!!

500 g smør
4 ss kako
6 dl sukker
7 egg
8 dl mel
2 ts vaniljesukker
1 ts salt

Smelt smøret, rør inn kakao, sukker-avkjøl litt og rør inn eggene.
Bland i resten av ingrediensene.

Om man ønsker kan det tilsettes sjokobiter, nøtter osv.

Denne oppskriften has i en stor langpanne i ovnen og stekes på 180 grader i ca.25 min.

(Kaloriene er nok til å gi et mildt hjerteinfarkt, men veldig god da[:)])
Fin til å fryses!

RISBOLLAR   (ca 15-20 stk)

25  g delfiafeitt                            Delfiafeitt og kokesjokolade smeltast
100 g  kokesjokolade                      saman og vert deretter blanda med
   1 ts vaniljesukker                        det tørre. Leggest i muffinsformer.
4-5 dl puffa ris                              Må stå kaldt ei stund før servering.

Drømmekake

250g hvetemel
  50g meierismør
300g sukker
    4  egg
    2dl melk
    3ts bakepulver
    1ts vaniljesukker

Fyll:
125g meierismør
100g kokosmasse
250g brunt sukker
  1/2dl melk

Egg og sukker piskes til eggedosis. Mel, bakepulver og vaniljesukker siktes i eggedosisen. Melk og smør kokes opp og blandes i deigen. Hell deigen i langpanne og stek v 180 grader i 20 min.

Når kaken er stekt, fordeles fyllet (som er smeltet sammen i en gryte) straks over kaken som så stekes i 5 minutter til

Brownie-muffins.....disse er gode altså:

200 g   kokesjokolade
100g    smør
3 store egg
3,5  dl  sukker
2,5  dl  hvetemel
2    ts  vaniljesukker
100 g   kokesjokolade(en halv bit i hver muffin)

Smelt smør og sjokolade i en kjele. Avkjøl til lunken.
Rør sammen egg og sukker med en metallvisp. Ikke pisk til eggedosis.
Bland i sjokoladesmøret og deretter hvetemel og vaniljesukker. Rør raskt sammen til en jevn deig.

Ha papirformer i et muffinsbrett(elle bruke doble former) og fordel deigen i formene. Stikk en halv rute sjokolade i hver muffin

Stekes midt i ovnen på rist ved 180 grader i ca 20-30 min.

De skal ha skorpe på toppen og være litt løse i midten...da blir de gode og seige når de er kalde!!

Disse er veldig fine å fryse!!

jeg har oppskrift på verdens beste sjokolade fondant... med smeltet sjokolade som renner ut når man spiser den! kjempeenkel og nyyyydeli!! [:D][:D]

VARM SJOKOLADEFONDANT

250 g smør
250 g sukker
300 g sjokolade
170 g mel
8 stk egg
Muffinsformer / kaffekopper

1. Smelt smøret, og ha i sukker og sjokolade (smeltet i vannbad).
2. Rør inn melet, og bland inn ett og ett egg av gangen.
3. Fyll smurte kaffekopper eller muffinsformer med sjokolademassen. Sett kopper/former på en stekeplate og stek ved 200ºC i ca 8 minutter til overflaten er stivnet. Hvelv fondantene på tallerkener. med kopper som er litt tykkere: beregn noe lengre steketid. (ca 5 min)

Endelig fant jeg oppskriften jeg lovet å legge ut [:D]

Melkesjokoladepannacotta m/ jordbær

2 plater gelantin
4 dl. matfløte
0,5 dl. sukker
200g. melkesjokolade
1 ss. sitruslikør eller 0,5 ts. kardemomme
Hele jordbær
Evnt. sitronmelisse til pynt

Legg gelantinplatene i kaldt vann. Kok opp fløte og sukker. La det avkjøles i ca. 5 min.
Bryt sjokoladen i biter og smelt den i vannbad eller i mikroen. Rør i sjokoladen til den er smeltet.
Klem vannet ut av gelantinen og rør dem inn i den varme sjokoladen sammen med sitruslikøren eller kardemomme. Bland dette med fløten. Held så røren i små glass eller kopper. Setes kaldt over natten.
Pynt med jørdbær i skiver/biter før servering.

Jeg lager 1,5 porsjon jeg. Syns dette er litt lite til så mange. Jeg lagde 5 glass av 300g. sjokolade........ Nammmmmmm, men litt i mektigste laget [;)]

• [quote]Mokkakake:.Bunner: 100gr.mandler,1,5 dl. sukker og 4 eggehviter.  Fyll :4 eggeplommer, 100g kokesjokolade(Dronning),2-3 sskaffe, 1 tsvaniljesukker, 100 g romtemperert smør/margarin og 2-3 dl. kremfløte.             Mal mandlene og bland dem med sukkeret. Visp eggehvitene godt og bland forsiktig med mandler og sukkeret. Bre ut røren til 2 runde bunner på bakepair med diameter 20. cm. Stek bunnene ved 150 grader i 20-25 minnuter. Avkjøl på rist. Til smørkremen vispes eggeplommene og sukkeret til eggedosis. Smelt sjokolade i vannbad sammen med kaffen. Rør sjokolade, vaniljesukker og det myke smøret i eggedosisen. Sett kremen kaldt, slik at den blir kremaktig. Pisk fløten til krem. Legg en bunn på et kakefat og dekk med halvparten av sjokoladekremen og deretter halveparten av kremen. Legg den andre bunnen over og ha resten av sjokoladekremen over. Pynt med resten av kremen og f.eks. ristede mandelspon. Kaken kan fryses hel og servers kald. Jeg har prøvd meg frem, og jeg bruker 1,5 porsjon i 24 centimeters-form. Ca 170 grader i 25 minutter.                                                                                                                                             
    •  
      Back
      Topp