Fattige

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Jula nærmer seg og flere steder står det om fattige familier. Dette er ikke for å kritisere eller henge ut noen eller noe, men stusser litt over forskjellige ting og lurer litt. Kanskje dere har noen kloke tilbakemeldinger... Håper jeg ikke ordlegger meg feil.

Altså det er en mor som ikke finner seg jobb. Hun var syk i flere år (frisk og arbeidsfør nå), deretter vært hjemme med barn og derfor har ingen jobber på CVen å vise til. Grunnen til at hun ikke får seg jobb er fordi hun får beskjed om å sende søknader på Mail. Hun har ikke pc og Mail. Men det er vel på navkontorene? Hotmail er gratis. I tillegg står det at stønader hun får går til bla sfo - hvorfor SFO når hun ikke jobber? Er det ikke bedre å bruke pengene på noe annet? Det er en mor med mange barn og dårlig økonomi som kommer med tips til å spare penger, men matvarene hun tipser om er halvfabrikat og slett ikke billig ift å lage selv. Det er en mor som lager julekalender til alle barna og får til dette på en billig måte (både måten kalenderen er laget på og gavene inni). Hva er galt med en sjokoladekalender til 10kr? Jeg synes det er litt rart når det snakkes om å ikke ha råd til å kjøpe ungene vintersko... Er det blitt slik i samfunnet at de fattige prioriterer feil fordi ferdigmat, sfo og gavekalender er en "selvfølge i hverdagen"? Eller er det kanskje slik at de ønsker å prioritere denne "luksusen" for å skåne barna for fattigdomsfølelse?

Hva som er grunnen til de valgene de gjør er det ingen som vet.
Ikke alle er like flinke på kjøkkeent eller vet at maten er billigere å lage fra bunn, sfo har hun kanskje for at barna skal få være sosiale.
Jeg synes det er trist jeg at man setter spørsmål ved det i grunn

Jeg kjenner meg litt igjen, jeg prioriterer ofte feil fordi det er ting jeg ønsker, men ikke nødvendigvis trenger. Så ender vi opp med å ha lite peng til noe annet. Dog nå har jeg tatt grep og tatt bort de unødvendige/"jeg har lyst på", slik at pengene strekker til de grunnleggende tingene:)

F.eks i år har vi Kun adventskalender til junior. Tidligere år jeg og mannen også hatt annen hver dag hver. Men pga penger så måtte vi gi slipp på våre kalendere. DEN satt dypt inne. Har også blitt enige om å ikke kjøpe julegave til hverandre, kun fra gutten vår til oss. Den sitter ogsååå laaaangt inne. Men er nødvendig.

Hva som er grunnen til de valgene de gjør er det ingen som vet.
Ikke alle er like flinke på kjøkkeent eller vet at maten er billigere å lage fra bunn, sfo har hun kanskje for at barna skal få være sosiale.
Jeg synes det er trist jeg at man setter spørsmål ved det i grunn
Det var egentlig et mer spørsmål om ting som egentlig ikke er nødvendig er blitt en selvfølge.... Hvis du skjønner hva jeg mener?

MÅ man ha pc, MÅ man ha gavekalender, MÅ man kunne spise ferdigmat? Er det rart man føler seg fattig da?

Last edited:
Det var egentlig et mer spørsmål om ting som egentlig ikke er nødvendig er blitt en selvfølge.... Hvis du skjønner hva jeg mener?

MÅ man ha pc, MÅ man ha gavekalender, MÅ man kunne spise ferdigmat? Er det rart man føler seg fattig da?

Enig med deg. Har selv lurt litt på disse tingene. Har aldri hatt tv selv f.eks, og hadde ikke mannen hatt en da vi møttes hadde jeg nok ikke hatt det den dag i dag heller.

Og hadde jeg hatt barn, så hadde jeg jo absolutt prioritert ting som klær osv til de, enn f.eks gavekalender osv. Og mat fra bunnen av trenger ikke være vanskelig å lage om man faktisk leser en oppskrift. Mange gratis oppskriftshefter i butikkene f.eks :)

Når det kommer til jobbsøking og pc, så har de jo som du sier dette på nav, så ser ikke på dette som en unnskyldning til at man ikke har jobb.
Det finnes nok fattige i Norge, men det er nok veldig mange som hadde hatt mer å rutte med om de hadde omprioritert litt også tror jeg :)

Leste også artikkelen i foreldre og barn om hun som ikke fikk sendt cv fordi hun ikke har pc og Internett. Må si jeg også stusset litt over dette, da man b.la kan gå på offentlig bibliotek og låne data og Internett.

Jeg syns det er helt i orden å stille slike spørsmål. :) I hvert fall når en presenterer den på den måten du legger dem fram.

Jeg har ikke satt meg så godt inn i fattiges situasjoner osv, men jeg tror det er mye feilprioriteringer om man sliter med å kjøpe klær til barna, men betaler unødvendige summer på mindre viktige ting, slik som pakkekalender, som du nevner her. At barna har sjokoladekalender tyder vel ikke på fattigdom? Mange foreldre med passe bra økonomi kjøper jo det.

Godt mulig det er for lite kunnskaper om hvordan man sparer penger, og egentlig hvem som helst kan lage mat fra bunnen av. Det finnes haugevis med oppskrifter på nett, som en kan få tilgang til hos både nav og bibliotek.

Jeg er helt enig med deg.
Og jeg tror at det er mye mer samfunnets "skyld" enn individets. Med det mener jeg at vi har skapt oss ganske store forventninger til hvordan ting skal være, og i tillegg til at man skal være flink til å spare, skal man også lage den beste maten, gi barna den beste advendskalenderen og det dyreste og beste av alt.
Jeg mener ikke at hver enkelt kan fraskrives ansvar, altså, men at det hele er en veldig omfattende trend som det er vanskelig å holde seg helt uavhengig av.
Når det gjelder SFO synes jeg skolen legger veldig sterke føringer av at barna "må" ha SFO for å ikke falle utenfor sosialt. Det har både vi og mange vi kjenner fått høre ved skolestart. Og siden "alle" er på SFO er det ingen i gatene lenger for å leke etter skoletid, og da føler man kanskje ofte på dette.
Vi møter veldig mange krav i dagens samfunn, både på grunn av (mulige) økte krav, men også på grunn av media og enkeltes fremstilling av at alt skal være så perfekt og bra, om ikke så er man en dårlig forelder.

Dobbeltpost!

Jeg er helt enig med deg.
Og jeg tror at det er mye mer samfunnets "skyld" enn individets. Med det mener jeg at vi har skapt oss ganske store forventninger til hvordan ting skal være, og i tillegg til at man skal være flink til å spare, skal man også lage den beste maten, gi barna den beste advendskalenderen og det dyreste og beste av alt.
Jeg mener ikke at hver enkelt kan fraskrives ansvar, altså, men at det hele er en veldig omfattende trend som det er vanskelig å holde seg helt uavhengig av.
Når det gjelder SFO synes jeg skolen legger veldig sterke føringer av at barna "må" ha SFO for å ikke falle utenfor sosialt. Det har både vi og mange vi kjenner fått høre ved skolestart. Og siden "alle" er på SFO er det ingen i gatene lenger for å leke etter skoletid, og da føler man kanskje ofte på dette.
Vi møter veldig mange krav i dagens samfunn, både på grunn av (mulige) økte krav, men også på grunn av media og enkeltes fremstilling av at alt skal være så perfekt og bra, om ikke så er man en dårlig forelder.

Enig i dette!

Er helt enig med deg.
Sfo når man er hjemme hele dagen? Har man råd til det skulle man hatt råd til vintersko... Og vintersko MÅ ikke koste 1000kr!
Halvfabrikat er ikke nødvendigvis så dyrt, men det er sunnere med mat fra bunnen av og man har også tid til å lage det om man ikke har jobb.
Pc skjønner jeg litt... Har man pc må man faktisk ha internett. Og det blir en fast avgift i mnd. Men nei, man må ikke ha pc.
Uansett hvor billig man kan få til en pakkekalender er det feilprioritering om man ikke har penger. Jeg eeeelsket sjokoladekalenderen da jeg var lita :)
Men det meste der høres feil ut i mine øyne, bare så det er sagt.

Man må jo ikke ha internett selv om man har pc. Pc funker fint til å skrive på uten nett og den ;) og om man har en liten minnepenn ved siden av så er det lett å ta med til f.eks nav eller et bibliotek :)

Akkurat pc må man faktisk ha i mine øyne. MED internett.

ALT går jo over nettet for tiden. Fastlegebytte, oversikt over resepter (som nå kun kommer som e resepter), oversikt og innkalling til sykehus osv., selvangivelse og skatt, søke barnehage/sfo/jobb etc., betale regninger, kommunikasjon med lærere, lekser for skolebarn +++

ALT går jo over nettet for tiden. Fastlegebytte, oversikt over resepter (som nå kun kommer som e resepter), oversikt og innkalling til sykehus osv., selvangivelse og skatt, søke barnehage/sfo/jobb etc., betale regninger, kommunikasjon med lærere, lekser for skolebarn +++

Men alt det kan man gjøre på biblioteket. Og jeg har aldri fått sykehusinnkallelse over nettet, kun i posten.

Me er veldig opptatt av å ha fornuftig pengesyn.
Me er hverken rike eller fattige. Me har hus og 2 biler, og klarer oss igrunnen greit selv om eg er arbeidsledig nå.

Møblene våre i stua er enten arva eller kjøpt brukt. Selv om me kunne kjøpt nye. Me har veggseksjon, hjørneskap, spisebord, sofabord, hjørnebord, 3+2 seter skinnsofa og leikegrind i stova. Totalt kosta dette oss 1300,-
Eg kunne kjøpt meg nye klær fleire gonger i året, men istedenfor har eg fleire "bytteavtaler" med venninner når me er lei dei klærne me har.

Gutten vår er 14 mnd. Han får flax-kalender iår.

Ellers så tenker eg litt som "Nemi"; "Hadde du ikke brukt mye penger på å få folk til å tro at du har mye penger, så hadde du hatt mye penger."

Men man trenger ikke være fattig selv om man ikke har det. Selvangivelse kan man få i papirutgave, innkallelser har jeg aldri fått på nett, kommunikasjon kan gjøres på skolen eller over tlf, og som nevnt om det er noe man mååå gjøre på internett så har man nav og bibliotek. Og så lenge man går hjemme hele dagen, burde man klare å finne tid til dette om man prioriterer litt.
Vi har rett og slett blitt altfor bortskjemt med at alt skal være så lett tilgjengelig :p

Det er veldig lett å dømme. Lever man i fattigdom over flere år kan det til slutt være vanskelig å se løsninger og hva som er lurt.
Sfo kan det hende de får dekket en del av.

Ja alt blir mer tungvint og pc er viktig. Men det går an uten. Det var liksom det at hun ikke fikk søkt jobb fordi hun ikke har pc - altså da gir man opp litt fort!

dette er vell noe som man ikke sitter med hver dag? så kan kan faktisk låne fra naboen eller dra på bibloteket å låne data. Regninger kommer i posten, og de kan man betale i banken. Det med kommunikasjon med lærer? skjønner jeg faktisk ikke? må man ha pc til det?

Back
Topp