Fastsittende morkake

onske

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Marshmallows 2022
Oktoberfest 2024 ❤️
Hei!
Hadde keisersnitt med første med morkaken på fremsiden og hadde atoniblødning. Med nr.2 hadde jeg morkaken på baksiden og atoniblødning igjen. Nå viser det seg at morkaken er på fremre vegg igjen, og ligger fortsatt veldig lavt og det er fare for fastsittende morkake dersom den ikke flytter mye på seg. Noen med erfaringer med fastsittende morkake? Hva kan jeg begynne å tenke på av spørsmål jeg bør stille legene? Jeg skal bli fulgt opp godt, men liker å være litt forberedt :happy: hva er risikoen? Og jeg vil tro risikoen kan være litt større også fordi jeg som kjent opplever atoni hver gang.
 
Hei.
Jeg hadde fastsittende morkake, blodtap på 1,5L og livmor som ikke trakk seg sammen med første ks. Ble gravid 10mnd etter ks, og fikk ingen spesiell oppfølging mtp dette.

Jeg fikk påvist alvorlig svangerskapsforgiftning i uke 38 i første graviditet, og det er grunnet mislykket igangsetting over 5 dager at det ble ks. Våknet opp 12t senere.

Eneste oppfølging jeg hadde var ekstra kontroll av gjennomstrømning i morkake i ca uke 24, og jeg gikk på albyl-e fra uke 12 for og (forhåpentligvis) unngå sv.forg, igjen, og det ble vellykket.

Det ble pks med barn nr 2, pga tverrleie. Omfattende operasjon med mye arrvev og sammenvoksninger, men normal mengde blødning og de sa ingenting om morkaken.

Jeg fant en artikkel som -kanskje- kan være relevant for deg. Den teknikken de beskriver, B-Lynch, såkalt bukseseler på livmor, måtte de gjøre på meg under ks1 for å stoppe blødning.
Jeg lurer på om det kan være grunn til sammenvoksninger og mye arrvev, men det er kun spekulasjoner fra min side.

God lesning, og masse lykke til :)

 
Hei.
Jeg hadde fastsittende morkake, blodtap på 1,5L og livmor som ikke trakk seg sammen med første ks. Ble gravid 10mnd etter ks, og fikk ingen spesiell oppfølging mtp dette.

Jeg fikk påvist alvorlig svangerskapsforgiftning i uke 38 i første graviditet, og det er grunnet mislykket igangsetting over 5 dager at det ble ks. Våknet opp 12t senere.

Eneste oppfølging jeg hadde var ekstra kontroll av gjennomstrømning i morkake i ca uke 24, og jeg gikk på albyl-e fra uke 12 for og (forhåpentligvis) unngå sv.forg, igjen, og det ble vellykket.

Det ble pks med barn nr 2, pga tverrleie. Omfattende operasjon med mye arrvev og sammenvoksninger, men normal mengde blødning og de sa ingenting om morkaken.

Jeg fant en artikkel som -kanskje- kan være relevant for deg. Den teknikken de beskriver, B-Lynch, såkalt bukseseler på livmor, måtte de gjøre på meg under ks1 for å stoppe blødning.
Jeg lurer på om det kan være grunn til sammenvoksninger og mye arrvev, men det er kun spekulasjoner fra min side.

God lesning, og masse lykke til :)

Tusen takk for at du delte din erfaring :happy: jeg fikk også B-lynch sutur under keisersnittet da livmoren ikke reagerte på noe uterotonika og ikke trakk seg sammen overhodet!
 
Back
Topp