Fastlege

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Hvor kan man ta blodprøve om ikke fastlegekontor vil?

Etter mye sykdom har jeg fra sykehus fått epikrise hvor det står at jeg skal ta ulike prøver hos fastlegen, men da jeg gikk til legekontoret og ba om det, fikk jeg nei. Må komme tilbake senere. [&:] Når da, tenker jeg. Prøver skulle tas rundt denne tiden. Det er da ikke så mye jobb for sekretærene å ta en bloprøve? Og har sekretærene rett til å nekte meg å komme til legen, så han kan lytte på meg? Fikk kommentar om jeg ikke var bedre bare....

Er det andre steder jeg kan ta disse blodpøvene? Har ikke henvisning til laboratorie fra sykehuset, bare at prøvene skal tas hos fastlege. Og fastlege har også fått dette tilsendt.
Lurte på om jeg skal kontakte sykehuset. Men er jo ikke pasient der lenger liksom.... [:-]

Jeg vet ikke om det er andre som tar blodprøver, men om jeg skal ta blodprøver så må jeg alltid bestille tid på forhånd. Men så har jeg da også en henvisning som viser hvilke blodprøver som skal tas. Rart du ikke har fått det.

Jeg skjønner godt at de ikke vil ta blodprøver av deg uten henvisning fra lege. Vanligvis får man dette med fra sykehuset, om det gjelder oppfølgingsprøver. Legekontoret tar ikke blodprøver hvis det bare er du selv som er interessert i svaret...

Men du kan jo bestille en legetime, og så be legen om å rekvirere de aktuelle prøvene om du føler deg dårlig eller mener det er nødvendig.

ORIGINAL: Trikken

Jeg skjønner godt at de ikke vil ta blodprøver av deg uten henvisning fra lege. Vanligvis får man dette med fra sykehuset, om det gjelder oppfølgingsprøver. Legekontoret tar ikke blodprøver hvis det bare er du selv som er interessert i svaret...

Men du kan jo bestille en legetime, og så be legen om å rekvirere de aktuelle prøvene om du føler deg dårlig eller mener det er nødvendig.

Jeg har svart på hvitt fra sykehus legen at jeg skal ta prøver hos fastlegen!
Og den samme epikrisen har legekontoret mitt fått, og der står det akkurat det samme: jeg skal ta blodprøver hos fastlegen!
Jeg viste fram notatet på legekontoret i tilfelle de ikke hadde fått det enda, men nei, de vil ikke.

Kan man oppsøke annen lege enn fastlege for å ta blodprøve? [8|]

Forstår ikke at jeg ikke fikk time til det engang, ble bare avfeid.
Og jeg har jo epikrise fra sykehus hvor det står hva slags prøver det er snakk om, samt når de bør tas!

Epikrisen er jo bare et sammendrag av behandlingen du har fått... Men hvorfor bestiller du ikke en ordinær legetime? Det er jo fastlegen i tilfelle som skal se på prøvene i etterkant - så han må jo bestille de selv, sånn at han vet om de! Du trenger ikke si til legesekretærene hva det gjelder når du bestiller legetime...

ORIGINAL: Trikken

Epikrisen er jo bare et sammendrag av behandlingen du har fått... Men hvorfor bestiller du ikke en ordinær legetime? Det er jo fastlegen i tilfelle som skal se på prøvene i etterkant - så han må jo bestille de selv, sånn at han vet om de! Du trenger ikke si til legesekretærene hva det gjelder når du bestiller legetime...

Jeg ba om at legen kunne se på meg, fikk nei.
Bestille time kan jeg, men får da time først om halvannen måned. Laaang ventetid. Og prøvene skulle tas med en gang antibiotika kuren var slutt, for det vil ikke være bra for meg å bli syk på ny enda en gang nå...   Derfor viktig å se at alt var bra før jeg blir ordentlig aktiv igjen!

Opplevd å ikke blitt tatt på alvor før, også med barnet vårt. Og jeg har aldri kontaktet legen uten at det har vært noe, dvs vi har alltid fått en diagnose og medisiner hver gang jeg har vært hos legen. Er ikke en som maser unødvendig.

Og her får man ikke time om man ikke sier hva det gjelder...

Når jeg skal ta  blodprøver så må jeg alltid opp på sykehuset fordi de ikke klarer å treffe årene mine på legekontoret [&:]
Da får jeg bare med meg det arket der de kar markert hvilke tester som skal tas, og så leverer jeg det på sykehuset.
Kan du ikke spør om å gjøre det sånn da?

ORIGINAL: Nøste77

Når jeg skal ta  blodprøver så må jeg alltid opp på sykehuset fordi de ikke klarer å treffe årene mine på legekontoret [&:]
Da får jeg bare med meg det arket der de kar markert hvilke tester som skal tas, og så leverer jeg det på sykehuset.
Kan du ikke spør om å gjøre det sånn da?

Så kjedelig da!
Men ikke så dumt å gjøre det sånn da! Kanskje jeg kan gjøre det jeg også! [:)]

Forstår bare ikke hvorfor man skal ha fastlege når man ikke får komme inn dit... [:-]

Back
Topp