Fastlege eller jordmor?

~lille nr 2~

Glad i forumet
Er litt usikker på hvem jeg skal bestille time til første gangen.
 Liker egentlig ikke fastlegen min så vil heller gå til jordmor, men er usikker på om jordmor sjekker alt som er nødvendig på første svangerskapskontroll.

Hva er vanlig at de gjør på første svangerskapskontroll?

Da jeg fikk datteren min måtte jeg ta blodprøver, underlivsundersøkelse, urinprøve osv.
Har hørt om mange som slipper den underlivsundersøkelsen.

På første kontrollen tar de gjerne endel blodprøver, og dette kan jo ikke de fleste jordmødre gjøre. De sjekker blant annet jernlagre, blodtype osv
Urinprøve tar en vell med til alle kontroller, også til jordmoren - det gjorde iallefall jeg i mitt forrige svangerskap.
Om det er lenge siden du tok celleprøve annbefales det å ta en slik nå, jeg gjorde dette sist uke hos gyn da jeg var på tidlig ul pga blødning. Veldig greit å få gjort!

Det er veldig individuelt hva folk har lyst til ågjøre. Jeg har venninner som kun har gått hos jordmor hele svangerskapet og jeg kjenner de som bare har gått til legen sin.  Sikkert hva de selv syntes er best. Selv gikk jeg til lege først også skal jeg til jordmor nå i slutten av oktober. Hvis du ikke er så glad i fastlegen din hadde jeg gått til jordmoren først og hørt med henne om hun syntes det er noe behov for at du går hos legen din i tilegg til henne. (Mange slipper underlivsundersøkelse hvis det ikke er for lenge siden sist de tok celleprøve sist) Glemte helt det med blodprøven som legen tar. Er kanskje lurt å ta en tur til ham først da sån at det er i orden hvertfall :P

Kan hende at du bare kan inn til fastlegen for å få helsekortet og ta blodprøvene, og så ta resten av undersøkelsen hos JM? Jeg ville sjekket med helsestasjonen/jordmor.
Eventuelt byttet fastlege... ;) Lykke til!

Hmm, jeg ahr alltid gått til lege i begynnelsen. Men så liker jeg jo legen min, så det er ikke noe problem! trodde kanskje du må gå til legen for å få helsekort og ta disse blodprøvene første gangen, men vet ikke. ring og hør :)

Takk for svar alle sammen :) skal ringe og undersøke litt :)

jeg tok første kontroll hos legen og resten tar jeg hos jordmor (har verdens beste!!) jeg slapp underlivsundersøkelse pga jeg sa at jeg heller ville ta det på seks ukers kontrollen for da ville jeg også ha hormonspiral    

Her var jeg nesten bare til lege forrige svangerskap...var til jordmor i uke 24, var visst da det var vanlig å gå til jordmor første gang....husker ikke om jeg var en gang til....mn liker legen min, så blir sikkert ågå mest dit nå også!!

Sist gikk jeg første gangen til fastlegen & resten av kontrollene hos jordmor..syntes dette var veldig greit;) tror jeg kommer til å gjøre dette denne gangen også! 

Jeg går kun til jordmor da det er praksisen her (så fremt man ikke har noe 'uten om det vanlige' som tilsier at man trenger å gå til lege også). Ble sendt videre til sykehuset for å ta blodprøver hvor jeg var i dag. Så da håper jeg på svar iløpet av uken og at alle prøvene er som de skal :) Mindre prøver som urinprøver, 'stikk i fingeren' osv tar jordmor. Lykke til og håper du finner ut hva som passer best for deg :)

Back
Topp