Fastføde mengde og hva?

BabyVinger

Flørter med forumet
Junibollene 2023
Førstegangs mamma her. Har dere noen tips eller erfaringer rundt fast føde.. :D

Jeg har begynt med havregrøt, sviskemos, avokado og fisk.

Hva gir dere?
Hvor mye gir dere?! Min virker umettelig av og til.
Jeg bruker blender og stavmikser på det meste enda. Hva bruker dere?

Har lest at man godt kan bruke olje i mat, men dette resulterte i mye gulping i to dager her.

Dette er min andre baby. Har holdt på en måned, men er ikke sånn kjempeinteressert i det som blir servert. Varierer veldig.
Har foreløpig gitt søtpotet, gulrot, avokado, pære, aprikosmos, hirsegrøt, eggeplomme, banan, pastinakk og bananlapper (med egg, havremel og litt krydder). Noe har han fått som mos og andre ting har han fått prøvd å spise selv. Fremover tenker jeg brokkoli, blomkål, leverpostei og linser.
Jeg bruker smør uten tilsatt salt som jeg rører inn i maten. Hvis du ikke bruker olje er det viktig at du tilsetter en annen fettkilde til måltidet. Hvilken olje bruker du?

Ang mengde så er det jo veldig forskjellig har jeg forstått. Min får spise til han sier stopp, men det er jo fordi han stort sett ikke spiser mye. En tommelfingerregel mener jeg er at en porsjon er ca 0,5 dl, men mulig jeg husker feil. Jeg ville egentlig bare latt han spise også begrense litt på ting som typisk kan være tungt for magen.

Vi gir alt unntatt det som er "svartelistet". Beriker fruktmåltidene med enten avokado eller kaldpresset olivenolje.
Jeg bruker ofte blender eller gaffel hvis det er mulig, da får man en grovere mos. Grøt lager vi av alle mulige kornsorter og beriker ofte med mme. Middag får han lov å spise rett fra tallerken min, alt som er babyvennlig, og da moser jeg eller tar små porsjoner med fingrene. :)

Noen ganger er det tre måltider, andre ganger to. Han styrer. I det siste har vi gått ned til et måltid pga sykdom, og da var han ikke så sulten.

Noen ganger har vi gitt babyen et stykke brød eller banan slik at han kan spise det selv, men da må han sitte på fanget og det blir litt gris dersom han ikke klarer å sitte i høystol ennå.

Sniker fra juli! Ikke begynt enda med mi (hun blir 6mnd om en drøy uke). Eller, hun har fått SMAKT potet og eple og gulrot liksom, men ikke spist. Men du kan jo lese litt på BLW. Dette er min baby nr4, og vi kjører nok full selvmating her. Brødskiver, grønnsaker og kjøttbiter, når hun bikker 6 mnd. Blir litt ekstra gris, men det er jo koordinasjonstrening i samme etappe :p Kjørte en miks mellom det og grøt/mos på forrige.. Men er så mye lettere å få spist varm mat selv om de spiser selv :p

Dette er min andre baby. Har holdt på en måned, men er ikke sånn kjempeinteressert i det som blir servert. Varierer veldig.
Har foreløpig gitt søtpotet, gulrot, avokado, pære, aprikosmos, hirsegrøt, eggeplomme, banan, pastinakk og bananlapper (med egg, havremel og litt krydder). Noe har han fått som mos og andre ting har han fått prøvd å spise selv. Fremover tenker jeg brokkoli, blomkål, leverpostei og linser.
Jeg bruker smør uten tilsatt salt som jeg rører inn i maten. Hvis du ikke bruker olje er det viktig at du tilsetter en annen fettkilde til måltidet. Hvilken olje bruker du?

Ang mengde så er det jo veldig forskjellig har jeg forstått. Min får spise til han sier stopp, men det er jo fordi han stort sett ikke spiser mye. En tommelfingerregel mener jeg er at en porsjon er ca 0,5 dl, men mulig jeg husker feil. Jeg ville egentlig bare latt han spise også begrense litt på ting som typisk kan være tungt for magen.
Jeg brukte rapsolje. Har ikke prøvd med noe annet enda. Var redd olivenolje ville skape en bismak.

Jeg brukte rapsolje. Har ikke prøvd med noe annet enda. Var redd olivenolje ville skape en bismak.

Det er jo mulig, men ser det er olivenolje i d-vitaminen fra metode og den gaper min veldig gjerne for så han liker den i alle fall :p Ellers kan jo kokosolje sikkert være et alternativ. Brukte det en del på første. Kanskje det blir mindre gulping da..?

Jeg bruker avokado-olje til min lille, han liker det godt.
Ellers gir jeg alt av grønnsaker, fisk, frukt og hjemmelaget grøt av korn og frø. Også gitt egg og peanøttsmør.
Har en matglad unge så det blir 3 måltider om dagen, ca. 1 dl per måltid vil jeg tro.
Har fått beskjed på hs at vi bare må gi så mye ungen vil ha, så vi kjører på. Hittil har jeg stort sett most alt i blender/stavmikser. Blir nok litt mer biter/grovere konsistens etterhvert og BLW.

Hvilken fisk gir dere? Og hva med makrell i tomat? Ble i tvil siden det er salt i det… mini her blir straks 7 mnd.

Hvilken fisk gir dere? Og hva med makrell i tomat? Ble i tvil siden det er salt i det… mini her blir straks 7 mnd.
Jeg har gitt både torsk og laks (kokt). Det har vært stor suksess. :)
Makrell i tomat har en del salt i sausen, men hvis du kjøper den store boksen og bare gir fisken ville jeg tro at det går helt greit. Jeg har prøvd det som smaksprøve der babyen har fått smake fra min mat, men ikke som eget måltid ennå.
Forsiktig med de mindre boksene fordi de har mindre makrell og mer saus (se ingredienslisten!). :dead:

Vi begynte med å gi smaksprøver på allergener, så div rene grønnsaksmoser, etterhvert grøt, og nå stort sett alt vi spiser. Vi kjører en blanding av BLW og at vi mater, det er foreløpig ganske begrenset hva han får i seg når han spiser selv.
Vi gir en brødskive med feks makrell, avokado, leverpostei, tahin eller nøttepålegg til frokost, så frukt/grønnsaker til lunsj, litt av vår middag og så en porsjon grøt med sviskemos til kvelds. Ren grøt ble litt hardt for magen her.

Har forresten lest (hos Helsedirektoratet) at mat med opptil 1,2 gram salt/100gr er ok å gi baby på 6 mnd. Vi gir altså makrell i tomat med god samvittighet, saus og alt, det utgjør tross alt en veldig liten del av det han spiser ila dagen :angelic:

Back
Topp