Fastere avføring?!

løven87

Glad i forumet
Når er det vanlig at disse små får fastere avføring-altså konsistensen??

Leo er nå 6 uker og har avføring omtrent annenhver dag bare, i tillegg sliter han en del med vondt i magen og vondt når han prøver å få ut luft/avføring. Jeg fullammer forresten.
I dag måtte jeg hjelpe litt til stakkar for han bare skrek og vred seg av smerte, så da fulgte jeg rådet fra manuell terapeuten med termometeret og da kom det MASSE. denne avføringen var mye fastere enn hva den pleier å være, nesten som den kom i "kabler", den var gul men ikke kornete. Så nesten litt ut som når vi voksne har diare.

Er dette normalt?? Han har hele tiden frem til nå hatt løs, gul og kornete avføring.

husker ikke selv hvordan tid afføringen ble fastere

gir du mme ? for så skal de bæsje hver dag , men ammer du så kan de gå 14 dager uten

jeg kan ikke si jeg syntes Emily sin affæring er så kornete , men det er heldigvis litt bæsj i bleien et pr ganger for dagen

ORIGINAL: PippiLottis

gir du mme ? for så skal de bæsje hver dag , men ammer du så kan de gå 14 dager uten

jeg kan ikke si jeg syntes Emily sin affæring er så kornete , men det er heldigvis litt bæsj i bleien et pr ganger for dagen

Det skal gå maks to dager mellom når man gir mme, hørte jeg her i forgårs på helsestasjonen.

Den blir vel ikke fastere før de begynner å få fast føde. Så lenge de kun får flytende mat, så er bæsjen flytende også.

Når man ammer så skal de bæsje hver dag. Er med mme at det kan gå mange dager fordi tarmen dems er umoden og mme inneholder kumelk. Dette gjør magen treg. Når man ammer derimot så går det raskt gjennom systemet.

Grunnen til at bæsjen var fastere er jo fordi den har liggi lengre i tarmen. Tarmen trekker da mer væske ut av avføringa og gjør den fastere. Akkurat som hos voksne. [:)] Noen råd til treg mage har jeg ikke. Men er visst en type avføringsmiddel man kan gi til babyer, hvis det blir for ille. Hør med helsesøster? [:)]

ORIGINAL: sandefjordsjente

Når man ammer så skal de bæsje hver dag. Er med mme at det kan gå mange dager fordi tarmen dems er umoden og mme inneholder kumelk. Dette gjør magen treg. Når man ammer derimot så går det raskt gjennom systemet.

Grunnen til at bæsjen var fastere er jo fordi den har liggi lengre i tarmen. Tarmen trekker da mer væske ut av avføringa og gjør den fastere. Akkurat som hos voksne. [:)] Noen råd til treg mage har jeg ikke. Men er visst en type avføringsmiddel man kan gi til babyer, hvis det blir for ille. Hør med helsesøster? [:)]

Nope, når de får morsmelk kan det gå flere dager uten avføring. [;)]

Snuppa mi har 1-3 bæsje bleier i uka. Jeg ammer (får pitte litt mme hvis hun ikke blir mett)
Her er det bløtt. ikke kornete. små seigt, hvis jeg kan kalle det,det!

jeg ammer og gir litt erstatning på kveldene for å få henne mett.
de siste dagene har hun hatt ganske fast avføring faktisk! og hun er 6 uker..

ORIGINAL: løven87

Når er det vanlig at disse små får fastere avføring-altså konsistensen??

Leo er nå 6 uker og har avføring omtrent annenhver dag bare, i tillegg sliter han en del med vondt i magen og vondt når han prøver å få ut luft/avføring. Jeg fullammer forresten.
I dag måtte jeg hjelpe litt til stakkar for han bare skrek og vred seg av smerte, så da fulgte jeg rådet fra manuell terapeuten med termometeret og da kom det MASSE. denne avføringen var mye fastere enn hva den pleier å være, nesten som den kom i "kabler", den var gul men ikke kornete. Så nesten litt ut som når vi voksne har diare.

Er dette normalt?? Han har hele tiden frem til nå hatt løs, gul og kornete avføring.

Kan ikke hjelpe med det du lurer på, men kan jeg spørre om hva det rådet fra manuell terapeuten var ? Har en liten gutt som sliter veldig med luftplager og avføring her også [:(]

ORIGINAL: Jent1

Kan du forklare litt mer om det rådet med termometer?

Sliter dere med luftplager dere også ? Huff, lille guttblir knallrød i ansiktet og vrir seg i smerte etter han har spist. Er så vondt når de har det vondt [:(]

De skal ikke ha fastere avføring før etter at de har begynt med fast føde. Det gjelder om du ammer ja. [:)] Om man ammer og gir tillegg og avføringen blir hardere eller babyen blir forstoppet, så kan det være nødvendig å gi vann, siden det er mer mat i mme og mindre veske [:)]

Helsesøster var på hjemmebesøk hos oss i går, og da sa jeg at hun ikke hadde hatt noen avføring hele dagen før. Spurte om råd, og da sa hun at vi skule hjelpe til litt med bena, dytte høyre kne mot venstre arm og motsatt. Men ikke hvis de stritter i mot. Men kan også da pirke litt forsiktig med en q-tips med litt krem på i endetarmsåpnongen, men bare bittelitt, og passe på å ikke stå bak...[8D]

Er nok det samme rådet som det med å
ta tempen på de vil jeg tro[:)]

det vi fikk anbefalt av manuellterapeuten var å bruke termometer med vaselin/zinksalve eller lignende på, legg babyen på stellebordet og løft bena litt opp fra underlaget. så putter man forsiktig termometeret inn i rumpa så langt inn at man ikke lengre ser den ytterste tuppen og så beveger man hele termometeret rundt/til siden/opp og ned. Man kan ikke gjøre det feil uansett hvordan man beveger på det, men ikke bruk den som en joystick(bare bevege den delen som er utenfor rumpa)-husk å bevege hele.

dette kan man i følge manuellterapeuten gjøre et par ganger om dagen, men det bør bare gjøres når man ser at babyen sliter med å få ut avføringen.

Manuellterapeuten frarådet STERKT å bruke q-tips, pga bomullen kan sette seg fast der inne, i tillegg til at den plasten som er under bomullen er veldig skarp og kan lett lage rifter, og det er ikke godt for babyen.

viktig å ikke "kikke" ned der når du holder på pga avføringen kan komme veldig plutselig og mye i stor fart ;)
Hvis du har gutt, husk på at de lett tisser når de ligger der uten bleie ;)

vil anbefale å la babyen ligge på bleia si og ha eventuelt litt papir rundt, så ikke stellebordet blir tilgriset.

dette har hjulpet oss en del ganger, men om Leo skriker til han blir rød vil han som regel ikke ligge stille når vi skal gjøre dette, så da pleier jeg å prøve å roe han litt ned først..

Back
Topp