Fastende Blodsukker

Kristine3

Glad i forumet
Juli13-jentene
Hei. Jeg var hos legen idag 7+4 og da målte hin blodsukker. Dette var på 5.3 og hun sa jeg var akkurat i risiko. Men sa ikke noe mer bare at jeg ikke skulle spise søtsaker og passe på mat. At jeg skulle ta blodprøver når jeg er 12 uker og glukose test når jeg er 24 uker. Men er dette farlog? Kan det være noe med baby jeg skjønte ikke helt jeg.

Når jeg var i risiko sist gang måtte jeg måle fasten selv hver morgen og ha med den til kontroll. For å se den ikke hadde endret seg.

Ikke farlig og ha svangerskap diabetes annet at babyen kan bli stor.

Ja jeg har måler så tenkte måle hver dag selv for å sjekke. Syntes ikke hun ga så god informasjon. Ok det er ikke farlig for babyen så tidlig? Tenkte kanskje det var fare for å miste eller noe.

Ja jeg har måler så tenkte måle hver dag selv for å sjekke. Syntes ikke hun ga så god informasjon. Ok det er ikke farlig for babyen så tidlig? Tenkte kanskje det var fare for å miste eller noe.
Det er absolutt helt feil svar at «bare barnet kan bli stort». Ukontrollert og høyt blodsukker i starten kan øke faren for misdannelser, men det gjelder i høyeste grad de med type 1 og 2, ettersom svangerskapsdiabetes ofte ikke inntrer de første ukene. Høyt blodsukker over tid kan gi større risiko utover i svangerskapet også, og det er derfor man skal ha tett oppfølging. Jeg sier ikke dette for å skremme, men insulin er et av de viktigste hormonene man har i kroppen, så det må behandles riktig - derfor du også får time for å sjekke det videre. Det står mye fint om dette på diabetesforbundet ❤️

Da er det greit og holde øye med det selv da. Og så ringe legen om det er høyere enn det var igår hos legen. Fastende for gravide skulle maks være 5,5 tror jeg at jeg leste jeg hadde 5.3

Da er det greit og holde øye med det selv da. Og så ringe legen om det er høyere enn det var igår hos legen. Fastende for gravide skulle maks være 5,5 tror jeg at jeg leste jeg hadde 5.3
«Diagnosen svangerskapsdiabetes blir satt dersom blodprøven viser:
fastende glukose: mellom 5,3-6,9 mmol/l»

https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/svangerskapsdiabetes/

Har man målt 5.3 eller høyere er det strengt tatt nok for å stille diagnosen svangerskapsdiabetes.

Selv om man har målt det bare rn gang?

I følge Helsedirektoratet stilles diagnosen om man måler 5.3 på fastende, uansett når det er i svangerskapet. Det er nok å måle det én gang.

Og så er jeg dessverre ikke overrasket over at helsepersonell ikke alltid har full oversikt over gangen i måling og oppfølgning av svangerskapsdiabetes.

Her er noen gode kilder til informasjon:

Ja det var igår så så mye endinger har jeg ikke gjort. Jeg spiser helt vanlig kost så egentlig litt rart.

5,3 eller 5,2 var det hos legen igår og idag hjemme 5,1 blir litt nervøs av alt dette jeg. Men skal så klart passe på alt jeg spiser. Jeg drikker alltid vann å ikke noe annet. Kaffe har jeg ikke orket på en stund.

5,3 eller 5,2 var det hos legen igår og idag hjemme 5,1 blir litt nervøs av alt dette jeg. Men skal så klart passe på alt jeg spiser. Jeg drikker alltid vann å ikke noe annet. Kaffe har jeg ikke orket på en stund.

Vet du, jeg skjønner at du er nervøs, det var jeg også når jeg fikk det :love2

Jeg brukte en del tid på å sette meg inn i det, men det føles jo veldig uoversiktlig og vanskelig i starten…

Men du gjør det riktige, følger opp blodsukker og spiser generelt sunn vanlig mat - dette har jeg troen på at går bra :love2

Legen sa ingen ting annet en at jeg skal ta blodprøver når jeg er 12 uker og glukose test 24 uker. Så jeg bestemte meg selv for å teste meg selv hjemme idag og så fremover for å holde det i sjakk tilfelle det er flere ganger jeg går over da 5,3 da som ble sagt her. For i di artiklene står det veldig klart og tydlig man skal få mer oppfølging ang det i allefall. Men får passe ekstra på mat jeg spiser. Også være i aktivitet.

Dette er så feil som det kan få blitt!

Sv.sk diabetes øker som nevnt sjansen for misdannelser, men også sjansen for svangerskapsforgiftning, for tidlig fødsel, babyen kan bli født med lavt blodsukker og som du sier stor baby. Dersom babyen er stor kan det oppstå komplikasjoner under fødsel, og barnet kan i værste fall bli skadet eller få varige skader under fødsel.

Vil du utsette ditt ufødte barn for dette annki87?

Jeg tok glukosebelastning for 1 år siden (han er 9mnd nå..) og da tar de blodsukker med veneblod, ikke kapillært (stikk i finger). Veneblod er ofte mer riktig (selv om alle med diabetes måler kapillært) :) Og jeg må sikkert ta det denne gangen også:shifty:

Det er så utrolig lite som skal til for å være utslagsgivende; litt dårlig vaska fingre, var du 100% fastende?
Kjempefint at du følger med selv også, lykke til ♥️
Hilsen spl ♥️

Dette er så feil som det kan få blitt!

Sv.sk diabetes øker som nevnt sjansen for misdannelser, men også sjansen for svangerskapsforgiftning, for tidlig fødsel, babyen kan bli født med lavt blodsukker og som du sier stor baby. Dersom babyen er stor kan det oppstå komplikasjoner under fødsel, og barnet kan i værste fall bli skadet eller få varige skader under fødsel.

Vil du utsette ditt ufødte barn for dette annki87?

Jeg tok glukosebelastning for 1 år siden (han er 9mnd nå..) og da tar de blodsukker med veneblod, ikke kapillært (stikk i finger). Veneblod er ofte mer riktig (selv om alle med diabetes måler kapillært) :) Og jeg må sikkert ta det denne gangen også:shifty:

Det er så utrolig lite som skal til for å være utslagsgivende; litt dårlig vaska fingre, var du 100% fastende?
Kjempefint at du følger med selv også, lykke til ♥️
Hilsen spl ♥️
Hei, vet at det finnes kilder på dette, legger du de ved? Kan være skummelt å lese en sånn kommentar uten mulighet til å kunne se helheten i en god og sikker kilde :love2

Hun målte meg to ganger på legesenteret tilfelle jeg for eksempel ikke hadde vasket fingrene. Det jeg nå lurer på er om grensa er 5,3 og jeg har 5,1 idag er det fortsatt litt risiko? Bør jeg gå til legen igjen før blodprøver om 4 uker? Eller bare sjekke selv å passe på mat. Hva gjør dem eventuelt om det er plutselig 5,3 igjen en dag?

Back
Topp