Fastelaven!!

*MissMe*

Gift med forumet
Som vanlig har jeg invitert hele storfamilien som bor her i nærheten på islandske fastelavensboller!!
Har skrytt av de før...[8D]
Vannbakkels fylt med piska krem og syltetøy med smelta sjokolade på toppen![;)]
Jeg skal kjøpe fjær og lime på bjørkekvister og pynte litt her!![:D][8D] Moro!!!

Baker dere boller til Fastelaven??

legg gjerne ut oppskrift på de bollene dine, hørtes spennende ut. er lager jeg bare vanlige boller med krem og drysser litt melis over

Her feirer vi sambo sin bursdag i morgen og da blir det boller med krem inni ja [:D][:D] Nam nam.. .

Nam nam!!! Jeg tror faktisk at jeg blir nødt å boikotte fastelaven denne gangen[&o]. Har spist så mye på island at jeg blir kvalm over megselv og nå har jeg nettopp spist sjokoladekake som jeg lagde i morges[&:] hadde helt glemt fastelaven...

Men jeg vil vledig gjerne se bilder av boller og dekor takk![:D] kul idè med fjær og kvist[:)][:)]

åh... tneker vi må bake boller ja (men dropper krem[:-], ikke så glad i det)...kan godt å syltetøy og litt krem, men skal høre hvordan stemningen er i huset her[;)]

Vi skal på kalkun-middag hos mamma og de (rett opp trappen altså.. [8D]).. Der blir det fastelavensboller også! [:D]

*glede seg!!*

De vannbakkels-bollene høre gode ut, MissMe!!!!

Her bakte vi boller i går, har lagt dem i fryseren da. Tar dem opp i morgen, et par minutter i mikroen så er de som nybakte. Skal ha vaniljekrem i (vi er ikke så glad i vanlig krem) og melisdryss på toppen. Bakte også noen med vaniljekrem inni da jeg stekte dem, så tar vel opp noen av dem også. De er mannens favoritt.

ORIGINAL: tingeling1

Her bakte vi boller i går, har lagt dem i fryseren da. Tar dem opp i morgen, et par minutter i mikroen så er de som nybakte. Skal ha vaniljekrem i (vi er ikke så glad i vanlig krem) og melisdryss på toppen. Bakte også noen med vaniljekrem inni da jeg stekte dem, så tar vel opp noen av dem også. De er mannens favoritt.

Herlighet du er så flink å bake Tingeling1!! Ble litt nyskjerrig for favoritten til mannen din må jeg si [8D]

Åhhhhh: Jeg som hadde plan om å lage de bollene MissMe. Men oppskrifta ligger på gamle pcen, og jeg får ikke start på den[:@] Kan du være så super snill å gi meg den en gang til? Og om det er en kunst å lage vannbakkels så må du gi meg tips til det også. For det har jeg aldri laga[:D]

ORIGINAL: tingeling1

Jeg er kjempe glad i i boller med vaniljekrem inni. Også må bolleoppskriften være litt salt. Da blir det nam nam.

ORIGINAL: ..christine..

Åhhhhh: Jeg som hadde plan om å lage de bollene MissMe. Men oppskrifta ligger på gamle pcen, og jeg får ikke start på den[:@] Kan du være så super snill å gi meg den en gang til? Og om det er en kunst å lage vannbakkels så må du gi meg tips til det også. For det har jeg aldri laga[:D]

Jeg finner bare en oppskrift på nettet jeg...[8D]
Tenkte prøve denne..
http://www.matoppskrift.no/oppskrift/Vannbakkels

Jeg syns det er veeeldig vikitg å ikke bruke sukker eller vaniljesukker i kremen da.. Deler vannbakkelsen i 2 og syltetøy på bunnen, kremklatt, toppen på og smelta sjokolade på toppen. [:D] Kan og bruke melis på toppen da..[;)]

Trikset med vannbakkels er å la de stå i ovnen litt lengre enn du tror de skal være.. Om du bare baker 1 plate så åpn opp ovnsdøre og la de avkjøle seg litt i ovnen før du tar de ut![;)]
Øvelse gjør mester..

Og selv om de blir sånn halvveis flate så er det lett å fikse på det med litt krem imellom...[8D] Da ser de ikke flate ut lenger..[;)]

Lykke til!!!

Baker visst vanlige boller og jeg...[8D][8D]

Lurer på å fylle de med vaniljekrem...[8D]

Hvis ikke så blir det skoleboller med melis og kokos istedet...[;)][8D]

men i oppskriften din, så står det en klatt på bakepappiret. Hva menes med en klatt? Tskje, eller spiseskje. Eller bollestørrelse?

ORIGINAL: ..christine..

men i oppskriften din, så står det en klatt på bakepappiret. Hva menes med en klatt? Tskje, eller spiseskje. Eller bollestørrelse?

Ca. 1 spiseskje tenker jeg. Se på røren og se for deg å dele den i 12. Prøv med litt mindre klatter og "klatt" på mer om du har mer røre til overs..[;)] De vokser ganske mye i ovnen..

åå... jeg har glemt å handle inn til boller jeg.. hmm.. skal jeg gidde eller?? nei tror ikke det blir i dag. 

Nå er vannbakkelsen bakt. Men så...... Hvordan oppbevarer jeg dem til i morgen?? Pose og i kjøleskapet?

Back
Topp