Fastelaven og boller!!

lovelee

Glad i forumet
Juli13-jentene
Hei og hopp!
Skal dere ha boller imorgen?? Skal vi ta en liten runde på oppskrifter? Ferdigkjøpte er ikke å forakte og jeg skjønner godt de som syns det er greiest med ferdigmiks, men nå har jeg bakt boller mine etter samme oppskrifta i 22 år faktisk (gammal!!) så det blir nok å bake litt her ikveld :D

Grunnoppskrift bolledeig:

5 dl lettmelk
150g margarin
25g fersk gjær
1,5dl sukker
Kardemomme
12-13dl hvetemel

Både forhever og etterhever. Stekes gyldne mitt i ovnen på 220-225 grader (ikke varmluft)

Som fyll har jeg kjøpt ferdig vaniljekrem som jeg blander med litt piska kremfløte. Melisdryss. Ingen tradisjoner for syltetøy, men kanskje dette er året for noe nytt :)

Hva gjør dere??

Vi baker solboller og fastelavensboller nå vi :) Har fått oppskrift fra barnehagen (de er knallgode) :D

Tenkte å bake i morra ja,og har vært så slapp at jeg har kjøpt krem på sånn sprayflaske ;-) takk for oppskrift - den blir til veldig mange,antar jeg?

Oppskriften min holder til ca 20 boller, men det kommer jo helt an på hvor store man lager :-)

@amie82 : del oppskrift davel :D mmm solboller!

Skal bake i morgen tenkte vi,har kjøpt inn fløte til krem

Har ikke rukket å handle inn noe, men satser på å få kakt noen bollir i morgen om formen er fin :)

Jeg har nettopp satt årets deig; denne oppskriften har jeg brukt i mange år nå:

100 gram margarin smeltes
4dl melk has i smøret og varmes til 37 grader
50 gram gjær røres ut i blandingen. Ha så i
100 gram sukker og
1 ts kardemomme
700 gram hvetemel eltes inn.
Hev deigen til dobbel størrelse :-)

den blir alltid suksess her i huset! Vi fyller med pisket krem og legger imellom en skive marsipan :-) Mmmm...

Jeg er dårlig på mål og slikt. Slumper en del, men jeg lager dem cirke slik:

1 liter vaniljesaus!
Rød gjær
Mel
En god del sukker
Kardemomme
Smelta meierismør ca 150 g
Eventuelt raspa eple

Disse blir farlig gode og saftige!!!

Hei og hopp!
Skal dere ha boller imorgen?? Skal vi ta en liten runde på oppskrifter? Ferdigkjøpte er ikke å forakte og jeg skjønner godt de som syns det er greiest med ferdigmiks, men nå har jeg bakt boller mine etter samme oppskrifta i 22 år faktisk (gammal!!) så det blir nok å bake litt her ikveld :D

Grunnoppskrift bolledeig:

5 dl lettmelk
150g margarin
25g fersk gjær
1,5dl sukker
Kardemomme
12-13dl hvetemel

Både forhever og etterhever. Stekes gyldne mitt i ovnen på 220-225 grader (ikke varmluft)

Som fyll har jeg kjøpt ferdig vaniljekrem som jeg blander med litt piska kremfløte. Melisdryss. Ingen tradisjoner for syltetøy, men kanskje dette er året for noe nytt :)

Hva gjør dere??

Nå står deigen etter oppskriften din til forheving her :-)

Så ikke før nå at dere ville ha oppskrifta!!:p
er bare en grunnoppskrift, bruker den både til solboller og fastelavensboller! :)
Så er den så enkel å jobbe med så lillegutt hjelper gjærne ;)

Både forheve og etterhver.
Får 32 boller på det som er skrevet med blått ;)

ImageUploadedByBV Forum1360574627.197365.jpg

Slik ble solbollene :)
ImageUploadedByBV Forum1360575279.048573.jpg

Så ikke før nå at dere ville ha oppskrifta!!:p
er bare en grunnoppskrift, bruker den både til solboller og fastelavensboller! :)
Så er den så enkel å jobbe med så lillegutt hjelper gjærne ;)

Både forheve og etterhver.
Får 32 boller på det som er skrevet med blått ;)

Vis vedlegget 4329

Takk takk! Den var rimelig lik min da, så da veit jeg hvor gode de bollene blir ;-)

Fikk ei oppskrift av noen andre som hadde både egg og meierismør i seg, så jeg prøvde likegodt å lage begge variantene nå i helga. Mannen likte de med egg bedre (hadde også mer sukker), men jeg holder nåe en knapp på denne varianten ;-)

Mange gode boller her :)
Her ble det kjøpeboller fra Shell :p
Men jeg skal prøve å finne energi og lyst til å lage både boller og horn en dag..... :)

Back
Topp