Fast føde

Pion91

Glad i forumet
Februarhjertene 2025
Noen som har begynt med fast føde? Kanskje vi kan ha en tråd hvor vi deler tips og triks og ev. spørsmål?

Vi begynte med smaksprøver fra ca. 4 mnd alder. Smaker fra tuppen av fingeren på det jeg har for hånden som er litt flytende og sunt. Gir daglig rå eggeplomme, og ellers forskjellige smaker fra alt mulig. Ikke lagd opp noe babymat ennå, for jeg tenker at han kan spise mest mulig av det vi andre spiser. Stresser ikke noe med mengde. Gir det når det passer meg, stort sett daglig, og får alltid melk først.

Andre som har begynt å gi noe utenom morsmelk?

Vi starta også med smaksprøver ved 4mnd. Han får smake på stort sett alt jeg spiser som ikke er veldig sterkt eller salt, det blir typisk bare en dråpe eller to på fingeren. Han får grøt hver dag, jeg kjøper havregrøten til Nestlé, og det er sikkert ikke optimalt, men han liker den og spiser godt. Nå får han vel kanskje 1/4 porsjon til kveldsmat, da spiser han opp alt. Han får også most frukt/grønnsak litt ettersom hva jeg har for hånden samtidig som jeg spiser lunsj (banan, mango, potet etc). Har prøvd å gi egg, men det syntes han var skikkelig heslig, så der må vi visst øve litt mer. Vi fikk et gratis middagsglass med laks i dyreparken som han fikk smake på i går, men det var heller ingen slager. Han skal få ordentlig middag etter hvert, ingen av de andre har likt sånne glass heller, men jeg venter med å gjøre så mye utav middagene til han han sitte selv. Når vi spiser middag får han noe i hånda som han kan sutte på, en rå gulrot f.eks. Han er generelt veldig interessert i mat og følger nøye med når vi andre spiser. Ellers ammer jeg som før, han får når han vil, stort sett annenhver time på dagtid og alltid før dupp. På natta vet jeg ikke helt når han spiser, han ligger ved siden av meg og praktiserer åpen bar :hilarious: Har dog inntrykk av at puppene er litt fullere når han våkner nå, så det forundrer meg ikke om den kveldsgrøten holder en stund lenger enn bare morsmelka (ammer fortsatt i søvn), selv om det ikke er en full porsjon.

Back
Topp