Fast føde

Ballerinapåperina

Flørter med forumet
Aprilspirene 2024❤️
Hva og hvor mye spiser babyene deres nå? Jenta mi blir bare 6 om en uke, men har fått fast føde i snart en måned. Vi begynte med 2 ts babygrøt, så banan, avokado, pureer. Nå får hun til frokost- noe mos jeg har tilgjengelig- søtpotet, potet, sellerirot, gulrot evt blandet sammen. Ca 2-3 isterninger evt + 1 isterning med noe søtt- eplemos f.ex. eller eple+pære.
Lager også mos av banan+avokado eller banan+eplemos+kanel.
Til kvelds er det fortsatt grøt med mm i, ca 3 godt toppa teskjeer tørt, men nå ser jeg også interesse rundt mat når vi spiser middag, så blir et tredje måltid. Føler ikke at maten vår egner seg så bra til å gi (ofte enten ris eller en del krydder og sånt)...
Så tar i mot tips til mat og er interessert i hvor store porsjoner dere gir. Også om det er noe ferdigmat i babymat hylle som er verdt å prøve :) (kolonihagen f.ex.?)

Min snuppa blir 7 mnd neste uke. Fått smaksprøver siden hun var 4 mnd (på grunn av erstatning), og spist måltider siden hun var ca 6 mnd.

Hun spiser grøt til lunsj, og middagsmat på ettermiddagen (nesten som kveldsmat faktisk). Jeg lager grøt av 60 ml mme, middagsporsjonen er ca 100 gram.

Det hender jeg kjøper en sånn klemmepose bare for smakens skyld (blander den i grøten). Ellers lager jeg middagsmaten selv. Da lager jeg for en mnd om gangen, med rødt kjøtt, hvitt kjøtt, rød fisk og hvit fisk + grønnsaker selvsagt.

Min snuppa blir 7 mnd neste uke. Fått smaksprøver siden hun var 4 mnd (på grunn av erstatning), og spist måltider siden hun var ca 6 mnd.

Hun spiser grøt til lunsj, og middagsmat på ettermiddagen (nesten som kveldsmat faktisk). Jeg lager grøt av 60 ml mme, middagsporsjonen er ca 100 gram.

Det hender jeg kjøper en sånn klemmepose bare for smakens skyld (blander den i grøten). Ellers lager jeg middagsmaten selv. Da lager jeg for en mnd om gangen, med rødt kjøtt, hvitt kjøtt, rød fisk og hvit fisk + grønnsaker selvsagt.
Vil du dele noen ideer om hva du lager til middagsmat? Typ gryterettee eller lapskaus kommer jeg på.. er det mulig å lage pastaretter kanskje og kjøre det med mikser? Er det noen favoritter??

Fant en oppskrift på nettet og har modifisert den litt. Det er så enkelt at det er litt flaut...

1/2 løk
2 gulerøtter
2 poteter
Maiskorn
En kyllingfilet
En ts olje

Brokkoli, blomkål, søtpotet og pastinakk.

Løk, gulerøtter, potet, mais og kylling kokes med 3 dl vann til skikkelig mørt.

De andre grønnsakene damper jeg for seg selv.

Deler porsjonen i to like deler. I den ene halvdelen blander jeg blomkål og søtpotet, i dem andre blander jeg brokkoli og pastinakk. Da blir det to versjoner av middagsmaten med ulike grønnsaker.

Gjør det samme med biff også, så får jeg to ulike versjoner med rødt kjøtt.

Laks/torsk koker jeg med gulerøtter, erter, potet og blomkål/brokkoli.

Moser det med stavmikser til slutt så konsistensen blir bra.

Slik får jeg egentlig 6 ulike middager med litt forskjellige grønnsaker. Kan jo bruke de grønnsakene man selv vil. Akt funker. Dette kan jo varieres mye. Kan også lages med kokt ris eller pasta også. Lett å lage og hun snuppa her gaper som en trostunge, så det er tydeligvis godt.

Fant en oppskrift på nettet og har modifisert den litt. Det er så enkelt at det er litt flaut...

1/2 løk
2 gulerøtter
2 poteter
Maiskorn
En kyllingfilet
En ts olje

Brokkoli, blomkål, søtpotet og pastinakk.

Løk, gulerøtter, potet, mais og kylling kokes med 3 dl vann til skikkelig mørt.

De andre grønnsakene damper jeg for seg selv.

Deler porsjonen i to like deler. I den ene halvdelen blander jeg blomkål og søtpotet, i dem andre blander jeg brokkoli og pastinakk. Da blir det to versjoner av middagsmaten med ulike grønnsaker.

Gjør det samme med biff også, så får jeg to ulike versjoner med rødt kjøtt.

Laks/torsk koker jeg med gulerøtter, erter, potet og blomkål/brokkoli.

Moser det med stavmikser til slutt så konsistensen blir bra.

Slik får jeg egentlig 6 ulike middager med litt forskjellige grønnsaker. Kan jo bruke de grønnsakene man selv vil. Akt funker. Dette kan jo varieres mye. Kan også lages med kokt ris eller pasta også. Lett å lage og hun snuppa her gaper som en trostunge, så det er tydeligvis godt.
Nydelig, tusen takk!! Det skal jeg prøve å lage :) gape som en trostunge gjør jenta mi til søt grøt :laughing002 så søte att, små fuglunger.

Baby her er nå 7 mnd og han får 2-3 måltider om dagen. Han eeeeelsker mat! Han sitter ved bordet sammen med oss og spiser lunsj og middag, og frokost i helgene. Da får han en variant av det vi spiser, om det kan modifiseres til å bli babyvennlig. Krydder er ikke noe problem, men jeg tar av hans porsjon før jeg tilsetter salt.

Grønnsaker (og mørt kjøtt) moser jeg med gaffel og mater ham med skje. Banan, potetbåter osv får han holde selv og gnage på. Samme med brød, jeg kutter i avlange biter (med skorpe) som han kan gnage på.

Har vi middag som ikke er babyvennlig (f.eks. ferdigmat) har jeg laget klar porsjoner i frysen som jeg tar opp, det kan være gulrot+potet, rotmos/lapskaus, chili con carne.

Angående mengde, så pleier vi gi ca 1,5-2 dl, men følger baby. Han gir tegn når han er mett - men han kan spise voldsomme porsjoner når noe er ordentlig godt. Som f.eks. søtpotet. Da får han gjerne påfyll (innen rimelighetens grenser, vil jo ikke gi så mye at han får vondt i magen). I dag morges spiste han to egg og 1/3 banan til frokost, skjønner ikke at det er plass inni den lille kroppen!

Baby her er nå 7 mnd og han får 2-3 måltider om dagen. Han eeeeelsker mat! Han sitter ved bordet sammen med oss og spiser lunsj og middag, og frokost i helgene. Da får han en variant av det vi spiser, om det kan modifiseres til å bli babyvennlig. Krydder er ikke noe problem, men jeg tar av hans porsjon før jeg tilsetter salt.

Grønnsaker (og mørt kjøtt) moser jeg med gaffel og mater ham med skje. Banan, potetbåter osv får han holde selv og gnage på. Samme med brød, jeg kutter i avlange biter (med skorpe) som han kan gnage på.

Har vi middag som ikke er babyvennlig (f.eks. ferdigmat) har jeg laget klar porsjoner i frysen som jeg tar opp, det kan være gulrot+potet, rotmos/lapskaus, chili con carne.

Angående mengde, så pleier vi gi ca 1,5-2 dl, men følger baby. Han gir tegn når han er mett - men han kan spise voldsomme porsjoner når noe er ordentlig godt. Som f.eks. søtpotet. Da får han gjerne påfyll (innen rimelighetens grenser, vil jo ikke gi så mye at han får vondt i magen). I dag morges spiste han to egg og 1/3 banan til frokost, skjønner ikke at det er plass inni den lille kroppen!
Haha søtpotet ass! Storfavoritt her også :) ellers liker hun godt grøt med noe søtt i (banan, aprikos, morsmelk), får en del grønnsaksmos, men ikke laget noe med kjøtt/proteiner i enda. Prøvde sitt første nestleglass i helga :D pasta bolognese. Greit å få teste om det er en smak hun aksepterer, men det der må være greit å lage selv, spesielt pga noe sånn som 5% kjøtt eller hva det var.. men sikkert greit på farten- ikke sånn skrekkelig innhold synes jeg. Første gang spiste hun opp alt jeg har tilbydd (1/3 del av glasset) men dagen etter var det maks halvparten av dagen før det.. så det er så vanskelig å vite hvor mye mat man skal lage til henne :) noen dager er hun supersulten, andre dager ikke så sulten.. tipper hun spiser 0.5-1 dl grøt pr posjon,

Hvordan har du introdusert brød?
Kjøpe eller hjemmelaget, med eller uten frø, med eller uten pålegg, biter eller avlange biter?

Her får hun både kjøpt og hjemmelaget brød, samt både med og uten frø. Har gitt mest avlange biter og brød delt i 4 biter, stort sett med pålegg.

Tenkte å forsøke brød en dag, men hvordan er det med BLW og tenner? Ser for meg at hun bare biter av en stor bit når hun har tenner både oppe og nede o_O

Hvordan har du introdusert brød?
Kjøpe eller hjemmelaget, med eller uten frø, med eller uten pålegg, biter eller avlange biter?
Bare kjøpebrød så langt, har ikke fått begynt med baking igjen helt ennå. Stort uten frø eller med små frø (linfrø, sesamfrø osv). Vanligvis uten pålegg, men noen ganger med pålegg også (oftest litt leverpostei).

Jeg har forsøkt både avlange biter, større stykker med skorpe og små biter - det kommer litt an på brødets konsistens. Er det veldig mykt trenger baby noe hardt (skorpe) å holde i, eller så må det være små biter. Noen brødtyper blir veldig klissete og seige i munnen, der gir jeg heller småbiter så han ikke biter av et svært stykke og setter i halsen. Har også forsøkt ristet brød for å gjøre det enklete for ham å plukke opp.

Smuldrete brødtyper funker greit i avlange biter han kan gnage litt på selv.

Jeg følger alltid godt med når han spiser brød, særlig hvis det er "litt klissete" brødtyper eller litt seige skorper - baby her har fått tenner både oppe og nede, så jeg vil jo helst ikke han skal tygge av en gigabit og sette i halsen. Men det har gått helt fint så langt. :happy:

Vi sliter mye med fast føde. Vi har forsøkt å starte tidlig, ca ved 5 mnd. Og har introdusert en verden av smaker, mango, avokado, banan, persimmon, grøt (både hjemmelaget og GroGro), dahl, søtpotet, gulrot, eple, pære, aprikos, potet, sellerirot, torsk, kylling, osv osv.
Vi har forsøkt å blande grøten med søte ting, veldig moden banan, mango, pære. Noen ganger har vi fått kjempe god respons, men jeg snakker 4-5 ganger siden vi startet for rundt 3 måneder siden.

Er det noe vi burde gjøre annerledes?
Vi har forsøkt å la henne få spise selv, forsøkt silikon feeder, mate henne med skje, underholde under maten, la henne få styre på selv uten mye huss eller fuss fra oss.
Føler vi har prøvd alt. Og fellesnevneren for alle gangene hun spiser noe er når samboeren min er hjemme og gir mat.
Har forsøkt å bruke hans teknikk også, men det virker som ho ikke vil spise med meg :sad010
Begynner å bli litt fortvilet, da ho ikke ligger så bra på kurven sin som jeg skulle ønske. HS sier at det ikke er noe å bekymre seg for, men jeg klarer ikke la være når ho spiser så lite.

Vi sliter mye med fast føde. Vi har forsøkt å starte tidlig, ca ved 5 mnd. Og har introdusert en verden av smaker, mango, avokado, banan, persimmon, grøt (både hjemmelaget og GroGro), dahl, søtpotet, gulrot, eple, pære, aprikos, potet, sellerirot, torsk, kylling, osv osv.
Vi har forsøkt å blande grøten med søte ting, veldig moden banan, mango, pære. Noen ganger har vi fått kjempe god respons, men jeg snakker 4-5 ganger siden vi startet for rundt 3 måneder siden.

Vi har forsøkt å la henne få spise selv, forsøkt silikon feeder, mate henne med skje, underholde under maten, la henne få styre på selv uten mye huss eller fuss fra oss.
Føler vi har prøvd alt. Og fellesnevneren for alle gangene hun spiser noe er når samboeren min er hjemme og gir mat.
Har forsøkt å bruke hans teknikk også, men det virker som ho ikke vil spise med meg :sad010
Begynner å bli litt fortvilet, da ho ikke ligger så bra på kurven sin som jeg skulle ønske. HS sier at det ikke er noe å bekymre seg for, men jeg klarer ikke la være når ho spiser så lite.
Hei! Vi har det på samme måte. Har forsøkt lenge og prøvd å gi mye forskjellig, men lillegutt er sjeldent veldig interessert. Det som faller mest i smak her er dessverre avkjølt, ferdiglaget grøt og mos på klemmepose, og det er hverken veldig sunt eller økonomisk i lengden:-( Jeg har fremdeles noen måneder igjen før pappaen skal ut i perm, men jeg begynner å bekymre meg litt for hvordan det skal funke mtp mat..
Jeg har hørt at noen babyer ikke vil spise mat når mammaen gir, sikkert fordi puppene og melken er innen rekkevidde, men fortvilende er det jo.. Har dere forsøkt å late som at babyen får deres mat? Evt forsøkt ulik temperatur på mat? Vår gutt virker å ha en preferanse for kald mat. Gir dere vann til maten?

Hei! Vi har det på samme måte. Har forsøkt lenge og prøvd å gi mye forskjellig, men lillegutt er sjeldent veldig interessert. Det som faller mest i smak her er dessverre avkjølt, ferdiglaget grøt og mos på klemmepose, og det er hverken veldig sunt eller økonomisk i lengden:-( Jeg har fremdeles noen måneder igjen før pappaen skal ut i perm, men jeg begynner å bekymre meg litt for hvordan det skal funke mtp mat..
Jeg har hørt at noen babyer ikke vil spise mat når mammaen gir, sikkert fordi puppene og melken er innen rekkevidde, men fortvilende er det jo.. Har dere forsøkt å late som at babyen får deres mat? Evt forsøkt ulik temperatur på mat? Vår gutt virker å ha en preferanse for kald mat. Gir dere vann til maten?
Jeg tror at ting har en tendens til å ordne seg. Ikke bruk tiden nå på å bekymre deg for dette nå. Barnet er da eldre og mer modent. Det kan hende han/hun får mer interesse for mat av seg selv eller så spiser de mer når mamma og pupp ikke er tilgjengelig hele tiden :Heartred

Sender en varm klem :Heartpink

Ja har forsøkt å late som ho får vår mat også. Da er interessen større med engang, men den forsvinner fort.
Ulik temperatur derimot har vi forsøkt lite av, det kan vi prøve :happy: tusen takk for tipset!
Ja ho har fått litt vann til maten, men vi skal forsøke å heller tilby melk så ho får mest mulig næring i seg.

Dattera mi elsker tynn nestle grøt (bringebær og banansmak) med ekstra morsmelk i. Da blir hun helt gærn, prøvd det? Dessverre falt ikke grogro og andre sunne ting i smak :D derimot pasta bolonese på glass og slikt- namnamnam.
Ellers tror jeg det bare er å fortsette. Har barnet med ved bordet når dere spiser, la hen følge med på at dere spiser..

Dattera mi elsker tynn nestle grøt (bringebær og banansmak) med ekstra morsmelk i. Da blir hun helt gærn, prøvd det? Dessverre falt ikke grogro og andre sunne ting i smak :D derimot pasta bolonese på glass og slikt- namnamnam.
Ellers tror jeg det bare er å fortsette. Har barnet med ved bordet når dere spiser, la hen følge med på at dere spiser..
Det har vi ikke prøvd! Skal be samboer kjøpe med fra butikken idag :D tusen takk for tipset!

Back
Topp