Fast føde

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Dere som har begynt med fast føde, hvor mye får dem nå når de er blitt 5 mnd?:)
 
Vi begynte med grøt da hun var 4 mnd nå er hun 5 mnd. Hun får nå 3 måleskje fra Nan om morgen og 2 skjer om kvelden. I tillegg har jeg begynt med potet og gulrot, første gang ga jeg en skje og økte gradvis. Nå spiser hun et glass med gulrot og potet i løpet av 3 dager( fordeler ett glass) jeg gir ogsåbanan, avukado, pære og dadler av frukt. Har ikke prøvd noe annet foreløpig :)
 
2-3 måltider daglig her, hun blir 6 mnd om 4 dager. Ett av måltidene er avokado, gulrot, potet eller andre grønnsaksmoser (lager selv) og resten er Hipp grøt :) Første smaksprøver var kun 1-2 teskjeer, men nå spiser hun ca 4-5 teskjeer i ett måltid(litt usikker, mulig det er mer). Er førstegangs og føler jeg ikke aner hva jeg holder på med, men vi har gitt smaksprøver i ca 2 uker nå og så langt, så bra. Aner ikke hvordan man trapper opp, så jeg bare følger henne og prøver å tolke bøker og artikler som best jeg kan [emoji14]
 
Her har det vært full amming med smaksprøver fra 4 mnd.Startet med velling på flaske,men hun hater flaska så ble små porsjoner grøt.
Nå når hun er 5 mnd får hun en porsjon grøt morgeb og kveld.Ett halvt 6 mnd middagsglass midt i dagen.Resten er morsmelk.Akkurat nå gleder jeg meg over måltidene,hun viser tydelig at hun syns middagen er poppis:) og jeg har litt friere hender til de andre to barna❤️ Natta ammes hun minst to-tre ganger enda,merker ikke forskjell på grøtmåltide der enda:(
 
Får gjerne en liten porsjon grøt til kvelds, og 1-2 små frukt- eller grønnsaksmåltider.
Han er superopptatt av mat så må gi han noe når han ser vi spise. Så da blir det fort litt banan til frokost eller smothie til lunch, kanskje får ham gnage litt på skiven min eller en agurkbit. Og potet/grønnsaker til middag om vi har det.
 
Vi begynte når han var litt over 4mnd med grøt, økte gradvis og kom opp i en halv porsjon på kvelden, men merka aldri noe forskjell på natta så nå får han bare morsmelk igjen, og virker fornøyd med det :) fått litt smaksprøver her og der med smoothie, banan og eple
 
Så mye deres babyer spiser! Min er snart 6,5 mnd og det er stort sett smaksprøver enda. Han er lite interessert i mat. Pupp er best [emoji12] Han har slitt med endel forstoppelse som har løsnet nå, så kanskje lysten til å spise mer kommer nå? Vi begynte med små smaker på fingeren når han var ca 4,5 mnd.
 
Min er visst veldig glad i mat. Ga litt grøt på torsdag og har etter det gitt to små måltider om dagen. Mest grøt men også sviskemos, fruktpure og middag. I sted var det som om han bare fikk mer appetitt av en tallerken med grøt (kanskje tre ss ferdig grøt). Ammet på begge bryst, så grøt, så amming igjen:p
 
Back
Topp